2023-02-27 18:31:56 JPM redakcja1 K

1000 euro za wyłudzenia i fuszerki

Perfidne metody fachowców, udzielających pomocy w nagłych wypadkach

| Źródło: Getty Images

Zatrzasnęły się drzwi, ogrzewanie wysiadło, zatkała się rura. Takie nagłe sytuacje są coraz bardziej profesjonalnie i perfidnie wykorzystywane przez podejrzanych usługodawców. Ich oferty nie są łatwe do sprawdzenia. Obrońcy konsumentów opowiadają o strukturach przypominających mafię. Ale jak zdemaskować oszustów?

Kiedy w piątek wieczorem zawodzi ogrzewanie, perspektywa nadchodzącego weekendu staje się dość ponura. Chłodne pomieszczenia, zimna woda - wtedy wyszukani w Internecie fachowcy obiecują szybką pomoc. W internecie można znależć bardzo liczne oferty. Strona sanitaernotdienstfrankfurt.de brzmi i wygląda na godną zaufania.

W rzeczywistości jednak ta i inne strony internetowe, które wydają się być poważne, kryją wątpliwe oferty. Kto decyduje się na takie usługi, często otrzymuje wątpliwe świadczenia po zawyżonej cenie oraz jego kłopoty się nie kończą.

Nieuczciwi specjaliści wielokrotnie wykorzystują trudną sytuację ludzi dotkniętych nagłą awarią, aby na nich zarobić. Kiedy drzwi mieszkania zatrzasną się za fachowcem, znów będzie problem z kanalizacją lub ogrzewanie przestanie działać a poszkodowani często zapominają o starannym rozważeniu ofert.

O ile kiedyś byli to lokalni fachowcy, którzy zarabiali na nieszczęściu innych, o tyle w ostatnich latach środowisko to stało się bardziej profesjonalne. Oferty, często ogłaszane w całym kraju, nie są łatwe do zweryfikowania - i dlatego tym bardziej niebezpieczne. Obrońcy konsumentów mówią już o strukturach przypominających mafię.

Strony sanitaernotdienstfrankfurt, sanitaernotdienstessen, sanitaernotdienstuttgart są do siebie bardo podobne - jeśli chodzi o profesjonalizm. Oferty fachowców są dokładnie przedstawiane na filmie, dzięki pieczątce oraz stwierdzeniu, że wiedzą ile w ich branży jest oszustów, za których nikt nie chce się podawać można stwierdzić, że rzeczywiście ma się do czynienia z profesjonalistami.

Dowodem na to mają być pozytywne recenzje w Google. Jednak szukając ich poza tą wyszukiwarką, nie można na nic trafić. Ponadto nie da się dodać oceny - wbrew temu, co jest sugerowane. To oczywiście jest podejrzane. Ale czy ktoś zwraca na to uwagę, gdy szybka pomoc jest tak ważna?

Poważny tradycyjny biznes czy podejrzana firma?

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku innych podobnych ofert. Według jednej z nich jest to „tradycyjne przedsiębiorstwo działające od 1991 roku". Jednak przyglądając się impressum widać, że za tą ofertą nie kryją się doświadczeni fachowcy, lecz skrót firmy z Essen. Firma podkreśla, że działa jedynie jako pośrednik - i dlatego nie ponosi żadnej odpowiedzialności.

Przez długi czas brak impressum był jedną z cech, dzięki którym konsumenci mogli odróżnić oszustów od uczciwych fachowców. Dziś już tak nie jest. Informacja ta jest obecnie mało pomocna. Firmy powołują się wyłącznie na swoją pośredniczącą funkcję. Na pytania zadane za pośrednictwem adresu kontaktowego info@handwerkervermittlung24.com na stronie nie ma odpowiedzi.

Kontakt jest możliwy poprzez e-mail lub podany na stronie numer telefonu komórkowego. Wydaje się to dość wiarygodne w przypadku całodobowego pogotowia. Dalsza część postępowania również wydaje się bardzo profesjonalna. Zbieranie są dokładne informacje o rodzaju ogrzewania oraz o usterce a poszkodowani zostają zapewnieni o tym, że fachowcy szybko się z nimi skontaktują.


Chwilę później rzeczywiście ktoś dzwoni i umawiany jest termin spotkania. Koszty dojazdu w wysokości 69 euro taże wydają się realne. Fakt, że połączenie jest z dziwnego numeru, jest z pewnością nietypowy. Ale czy to już jest sygnał alarmowy?

Tak, wtedy już powinna zapalić nam się czerwona lampka. Bo taki przypadek może być bardzo nieprzyjemny dla klienta: Po półgodzinnych bezskutecznych próbach, fachowcy wystawiają rachunek na 1000 euro, który ma być zapłacony natychmiast. Po długiej dyskusji grożą, że oni również mogą stać się „nieprzyjemni". W końcu dyskusja kończy się zaoferowaniem znacznie niższej, ale wciąż sporej kwoty.

Wbrew temu, co jest obiecywane w Internecie, faktura nie pochodzi od lokalnego przedsiębiorcy, ale od firmy z Essen, oddalonej o prawie 300 kilometrów. Firmy tej nie można znaleźć ani w Internecie, ani w książce telefonicznej- bardzo nietypowo jak na firmę świadczącą usługi rzemieślnicze.

Takie zjawiska są powszechnie znane w branży- twierdzi Centralne Stowarzyszenie Instalacji Sanitarnych, Grzewczych i Klimatyzacyjnych. Nawet jeśli rujnują one reputację uczciwych fachowców, to trudno się skutecznie przed nimi uchronić. Peter Lassek z Centrum Doradztwa Konsumenckiego w Hesji również zna takie przypadki. Radzi on, aby wcześniej ustalić koszty i jeśli to możliwe, uzgodnić stałą cenę. Ponadto rachunki nigdy nie powinny być regulowane natychmiast- a w razie wątpliwości należy poinformować policję. Dotyczy to tym bardziej sytuacji, gdy fachowcy zaczynają nam grozić.

Najskuteczniejsza rada Lasska to zrezygnowanie z cyfrowego postępu. „Powinniśmy mieć kontakty lokalnych i renomowanych fachowców, którzy w razie awarii będą w stanie nam pomóc". Wielu lokalnych usługodawców również oferuje pomoc w nagłych wypadkach. A jeśli nie są oni dostępni, pozostaje jeszcze inna opcja: „Spędzić noc w hotelu, kóra i tak będzie tańsza niż ekspresowe usługi", mówi Lassek. I zaczekać na dobrego fachowca, który zjawi się następnego dnia lub w poniedziałek.

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE