Psychologia kolorów: jak ją wykorzystać w marketingu i kreowaniu wizerunku marki?
Psychologia kolorów od dawna jest potężnym narzędziem marketingowym. Na przykład, sprzedawcy używają różnych kolorów, aby wywołać emocje potrzebne do skłonienia klientów do zakupu. Jest to również świetne narzędzie, które możesz wykorzystać przy wyborze schematu kolorów podczas budowania marki. Czy chcesz, aby Twoja firma w Internecie była kojarzona z zaufaniem, spokojem lub prestiżem? Kolor jest jednym ze sposobów na stworzenie takiego wizerunku.
Czerwony wzmaga głód, niebieski uspokaja, a żółty podnosi na duchu. Psychologia kolorów - wykorzystanie kolorów do wywołania pożądanego efektu - może wpływać na 85% decyzji dotyczących zakupów podejmowanych przez klientów. Grafika: medium.com; autor: Amanvyawahare.
Czym jest psychologia kolorów?
Psychologia koloru to badania nad tym, jak kolor wpływa na ludzkie zachowanie i emocje. Różne kolory, odcienie i tony wywołują różne skojarzenia, które wpływają na ludzki nastrój i podejmowanie decyzji. Psychologia kolorów może się różnić w zależności od osobistych preferencji i przynależności kulturowej.
W marketingu kolor może wpływać na to, jak kupujący postrzegają różne marki i produkty, dlatego ważne jest, aby wybrać odcienie, które są zgodne z celami firmy i grupą docelową.
Jak przedsiębiorcy wykorzystują psychologię kolorów?
Kolor często determinuje pierwsze wyobrażenie konsumenta o marce lub produkcie. Konsumenci łączą swoje skojarzenia dotyczące określonych kolorów z produktem (np. postrzeganie koloru czarnego jako luksusowego). Z kolei te skojarzenia kolorystyczne wpływają na ich postrzeganie marki.
Psychologia kolorów odgrywa ważną rolę w tym, jak konsumenci podejmują decyzje i oceniają marki:
Do 90% początkowego pierwszego wrażenia zależy od koloru
Kolor może zwiększyć świadomość i rozpoznawalność marki o 80%.
93% konsumentów podejmuje decyzje zakupowe wyłącznie na podstawie aspektów wizualnych.
Każdy kolor ma swój inny wpływ na konsumentów. Kevin Kaminyar, dyrektor generalny agencji kreatywnej Yellow Tree Marketing, wykorzystał psychologię kolorów, aby lepiej dotrzeć do swoich odbiorców.
,,Zapytałem [moich klientów], co przychodzi im do głowy, gdy patrzą na różne kolory, i okazało się, że żółty jest w przeważającej większości postrzegany jako pozytywny. Przywoływali oni na myśl życzliwość, ciepło, empatię - a to pasowało do mojej marki" - mówi Kaminyar o swoim procesie tworzenia marki dla swojej firmy.
Dan Antonelli, który prowadzi agencję marketingową Kickcharge, szuka inspiracji u konkurencji: ,,Wykorzystujemy naukowe podejście do wykorzystywania kolorów, które są już na rynku". Używanie kolorów, których nie wybrali konkurenci, może pomóc wyróżnić się i zwiększyć świadomość marki.
Dyrektor ds. kreatywnych Hillary Weiss sugeruje myślenie poza tradycyjnym zestawieniem kolorów: "Jeśli chodzi o psychologię kolorów, zwykle wygląda to tak, że klienci mówią, że zamierzają kreować wizerunek marki kojarzącej się ze spokojem, więc użyją koloru zielonego. Albo chcą stworzyć markę z wyższej półki, więc zastosują czerń. Jestem wielkim fanem podważania tych oczekiwań". Weiss używa kolorowego trio czerwonego, niebieskiego i żółtego, aby stworzyć swoją innowacyjną i unikalną tożsamość marki.
Analiza kolorów:
Niebieski
Niebieski to ulubiony kolor na świecie - 57% mężczyzn i 35% kobiet uważa go za swój ulubiony. Marki uważają podobnie: Ten uspokajający odcień jest najpopularniejszym kolorem używanym przy tworzeniu znaku firmowego, aż 33% najlepszych marek umieściło go w swoim logo.
Niebieski kojarzy się z bezpieczeństwem, siłą, mądrością i zaufaniem. Firmy zajmujące się mediami społecznościowymi - takie jak Facebook i Twitter - często wybierają kolor niebieski, aby sprawiać wrażenie niezawodnych, co jest kluczową cechą dla firm, które przechowują mnóstwo danych użytkowników.
Z drugiej strony, niebieski ma również negatywne konotacje. W naturze występuje niewiele niebieskich produktów spożywczych, więc kolor ten tłumi nasz apetyt. Może również wywoływać uczucie chłodu i wrogości.
Blue Cross Blue Shield Association używa niebieskiego zarówno w swojej nazwie, jak i wizerunku. Jako firma zajmująca się ubezpieczeniami zdrowotnymi musi zrównoważyć gromadzenie danych osobowych z zapewnieniem wysokiej jakości usług. Jej schemat kolorów sygnalizuje klientom, że mogą zaufać firmie i polegać na niej przy podejmowaniu ważnych decyzji.
Fioletowy
Kolor fioletowy symbolizuje królewskość i poczucie wyższości. W Imperium Rzymskim wysocy rangą urzędnicy nosili purpurę tyryjską, która w tamtych czasach kosztowała więcej niż złoto. Królowa Elżbieta I zakazała nawet noszenia fioletu osobom spoza rodziny królewskiej.
Ze względu na te starożytne skojarzenia, fiolet stwarza wrażenie mądrego, bogatego i wyrafinowanego. Marki mogą używać tego koloru do sygnalizowania najwyższej jakości usług, produktów lub doświadczeń. Ale fiolet może również sugerować dekadencję, nastrojowość i nadmiar - dlatego należy zachować równowagę podczas używania tego koloru.
Ponieważ fiolet budzi bardziej kobiece skojarzenia, Hallmark wykorzystuje ten odcień jako ukłon w stronę swojej głównie kobiecej publiczności. Kanał telewizyjny wykorzystuje również ten kolor, aby przekazać swoją unikalną ofertę filmów - tylko kilka marek używa fioletu, więc kolor ten może wyróżnić firmę.
Pomarańczowy
Ten wyrazisty kolor wyraża pewność siebie, kreatywność i odwagę. Ze względu na swoją radosną naturę dobrze sprawdza się w przypadku marek niekorporacyjnych. Pomarańczowy wywołuje również uczucie ciepła, ponieważ kojarzy się ze słońcem.
Jednak kolor ten ma również pewne niezbyt słoneczne konotacje. Może wywoływać uczucie frustracji, niedostatku i ospałości. Może być odbierany jako niedojrzały lub ignorancki. W rzeczywistości 29% osób uważa pomarańczowy za swój najmniej ulubiony kolor. To różnica między Hermès a Cheetos.
Kultowy symbol Nickelodeon to jedno z najbardziej znanych pomarańczowych logo. Ponieważ pomarańczowy wywołuje skojarzenia z kreatywnością, ale też z niedojrzałością, pasuje do ich zwariowanych programów i dziwacznego wizerunku. Tylko firma o pomarańczowej estetyce mogła pomieścić takie programy jak SpongeBob Kanciastoporty i The Wild Thornberrys.
Czerwony
Ten intensywny kolor kojarzy się z ekscytacją, energią, siłą, nieustraszonością i pasją. W sprzedaży przyciski wzywające do działania wykorzystują kolor czerwony, aby zachęcić kupujących do dokonania transakcji, ponieważ emanuje on poczuciem pilności. Czerwony może mieć również wpływ fizyczny - kolor ten sprawia, że ludzie są głodni.
Jednak czerwień może równie silnie wywoływać negatywne uczucia. Reprezentuje gniew, sygnały ostrzegawcze, niebezpieczeństwo, bunt, agresję i ból. Czerwone światła policyjne ostrzegają kierowców, aby zjechali na pobocze, podczas gdy znaki stopu zmuszają kierowców do zatrzymania się. Nawet film Disneya W głowie się nie mieści przedstawia gniew jako ognistego czerwonego stwora. W budowaniu marki czerwień sprawdza się, gdy jest używana we właściwym kontekście.
Coca-Cola od dziesięcioleci wybiera ten kolor jako swój znak rozpoznawczy. Czerwony zachęca kupujących do spożywania jej napojów i pasuje do ekscytującego wizerunku firmy: Jej aktualne motto to " Prawdziwa Magia".
Zielony
Bez wątpienia zieleń reprezentuje życie. Kojarzony z trawą, drzewami i krzewami, zielony wywołuje uczucie relaksu, zdrowia, dobrobytu, nadziei i świeżości. Jednak ze względu na swoją prymitywną naturę kolor ten może również oznaczać nudę, stagnację i nijakość.
Whole Foods używa koloru zielonego ze względu na swoją reputację świeżych, wysokiej jakości produktów. Marka sama określa się jako "najzdrowszy sklep spożywczy w Ameryce", więc użycie koloru związanego ze zdrowiem i prawidłowym rozwojem jest zgodne z jej misją.
Żółty
Podobnie jak pomarańczowy, żółty symbolizuje młodość i szczęście. To kolor uśmiechniętych buziek, słoneczników i gumowych kaczuszek. Marki używają żółtego koloru, aby podkreślić optymizm, kreatywność, ekstrawersję i ciepło.
Jednak żółty może też wywoływać uczucie strachu, irracjonalności i niepokoju. Taśma policyjna, sygnalizacja świetlna i znaki drogowe mają żółty kolor. Innymi słowy, pamiętaj o tej przestrodze przed użyciem tego koloru.
Złote łuki McDonald's świetnie wykorzystują pozytywny charakter żółtego. Jego żółte logo, w połączeniu z pobudzającą apetyt czerwienią, generuje młodzieżowe i radosne skojarzenia z siecią fast-foodów. Happy Meals z żółtą uśmiechniętą buźką dodatkowo potwierdzają jej przyjazną dzieciom renomę.
Czarny
Na stronach internetowych, w wiadomościach e-mail i logotypach, wszędzie można znaleźć czerń. Czerń jako główny kolor może sprawić, że marka będzie wyglądać na wyrafinowaną, silną i elegancką. Wiele luksusowych firm (na przykład Chanel) używa czerni, aby ich logo wyglądało elegancko i wyrafinowanie. Ma to również odzwierciedlenie w tym, że około 3 na 10 firm zajmujących się zaawansowanymi technologiami używa czerni w swoich logo.
Ale czerń reprezentuje również ciemność i chłód. Ludzie mogą nawet postrzegać czerń jako symbol zła: Pomyśl o morskiej czarownicy Urszuli lub Skazie z Króla Lwa.
I choć czerń czyni cuda w branży modowej, efekt ten nie wszędzie się sprawdza. Na przykład czerń jest rzadko spotykana w branży medycznej, ponieważ kojarzy się ze śmiercią i żałobą.
Nike wykorzystuje czarno-białe reklamy i swoje charakterystyczne logo ze znakiem Swoosh, aby wzmocnić swój wizerunek skoncentrowany na sile. Firma opiera swój marketing na umacnianiu pozycji sportowców i pomaganiu klientom w osiąganiu lepszych wyników, co jest doskonałym zastosowaniem eleganckiej czerni.
Biały
Jeśli Twoja firma dąży do czystej, minimalistycznej estetyki, biel może być idealnym wyborem. Wraz z czernią, biel przywołuje na myśl nowoczesność i może pomóc osiągnąć czysty, niewinny i nieskazitelny wygląd.
Z drugiej strony, biel może sprawiać wrażenie sterylności - jak w szpitalu. Bez kolorów może sprawić, że Twoja marka będzie wydawać się prosta, nudna i bez wyrazu. Ale, jak większość kolorów, zależy to od kontekstu. Niektóre z najbardziej innowacyjnych marek na świecie, w tym Apple i Tesla, mają białe logo.
Czarny działa dla Nike w ten sam sposób, w jaki biały działa dla Adidasa. W przeciwieństwie do Nike, Adidas celuje w mniej wysportowaną grupę klientów. Regularnie współpracuje z osobami niebędącymi sportowcami, w tym muzykami, artystami i nie tylko. Tak więc biel pozwala im wykorzystać uproszczony, uniwersalny urok.
Różowy
Najpopularniejszy kolor reprezentujący kobiecość. Różowy może być stosowany przez każdą markę poszukującą bardziej młodzieńczego, kreatywnego i ekscentrycznego charakteru. T-Mobile, na przykład, wykorzystuje kolor magenta, aby wyróżnić się na tle konkurencji.
Jednak różowy generuje również dziecinne lub buntownicze odczucia. Jego początkowa popularność słabnie, gdy kupujący przyzwyczajają się do tego koloru - jeśli kiedykolwiek byłeś w Victoria's Secret, te różowe ściany mogą po pewnym czasie wywoływać mdłości.
Dla firm takich jak Barbie, różowy może być idealnym połączeniem kobiecości i młodości. Różowe logo giganta lalek do zabawy pomaga mu sprzedawać swoje produkty młodym odbiorcom.
Dział: Inne zagadnienia
Autor:
Bailey Maybray | Tłumaczenie: Aleksandra Mirowska
Źródło:
https://blog.hubspot.com/the-hustle/psychology-of-color