2024-01-22 09:57:29 JPM redakcja1 K

Rok 2024 będzie punktem zwrotnym dla sztucznej inteligencji: poznaj 5 trendów, o których powinien wiedzieć każdy pracownik

W tym roku wpływ sztucznej inteligencji (AI) może zyskać na znaczeniu w obszarach, takich jak stronniczość w procesie zatrudnienia, inkluzyjność w miejscu pracy i regulacje.

Z racji tego, iż rok 2023 był punktem zwrotnym w rozwoju sztucznej inteligencji, to może ona jeszcze zaskoczyć i okazać się bardziej wpływowa w 2024 roku. Jednak tym razem pracownicy są na to przygotowani. 

Generatywna sztuczna inteligencja to temat, którym środowisko pracy zajmuje się od ponad roku. Zapoznanie się z tym tematem nie tylko pomoże pracownikom lepiej zrozumieć swoją pozycję we współczesnym środowisku pracy, ale także przygotuje ich na zmiany i możliwości, jakie się z tym wiążą.

1. Sztuczna inteligencja będzie promować szerszą inkluzywność

Sztuczna inteligencja będzie najpewniej potężnym narzędziem dla pracowników z niepełnosprawnością, a ten postęp może być ważny dla wszystkich pracowników.

Przede wszystkim, wiele narzędzi uczenia maszynowego przeznaczonych dla pracowników z niepełnosprawnością mogłoby stać się bardziej dostępnymi, jak uważa Victor Santiago Pineda, dyrektor Inclusive Cities Lab na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Rozważmy na przykład oparte na algorytmach narzędzia do zamiany tekstu na mowę i mowy na tekst, które usprawnią przepływ informacji dla użytkowników niedowidzących oraz z wadą słuchu.

Jak twierdzi Pineda: „Technologie wspomagające oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc wzmocnić pozycję osób z niepełnosprawnością, przełamać bariery i promować poczucie niezależności i włączenie społeczne.”.

Pineda wierzy, że każdy może skorzystać na powszechnej dostępności urządzeń wspomagających, które docelowo były docelowo przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością. Przykładowo udoskonalenie algorytmów sztucznej inteligencji, które interpretują i przetwarzają język naturalny, może sprawić, że każdy będzie mógł uzyskać dostęp do szerszego zakresu informacji, jak ma to miejsce w przypadku dużych modeli językowych (LLM) i wielojęzycznych napisów do filmów.

2. Sztuczna inteligencja sprawi, że procesy zatrudniania i zwalniania będą bardziej sprawiedliwe

Specjaliści ds. HR są już gotowi na wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji, aby stworzyć bardziej sprawiedliwe środowisko zatrudniania, ale obecna technologia jest daleka od doskonałości. W odpowiedzi badacze i eksperci branżowi pracują nad ograniczeniem błędu algorytmicznego w platformach e-rekrutacji i innych narzędziach HR za pomocą AI. 

Niektórzy eksperci nadają tym celom priorytet. Instytut Hire Payments Institute, prowadzony pod nadzorem Cynthii Dwork, profesor informatyki w Szkole Inżynierii i Nauk Stosowanych im. Johna A. Paulsona na Harvardzie, skupia się na identyfikowaniu stronniczości w narzędziach stosowanych w badaniach przesiewowych i profesjonalistach, którzy z nich korzystają.

Narzędzia wspierające pracowników z niepełnosprawnością stają się coraz bardziej powszechne, a postępy te przyniosą korzyści wszystkim pracownikom (Źródło: Alamy)

Niektóre firmy, w tym globalna firma konsultingowa Deloitte, wykorzystują sztuczną inteligencję nie tylko to procesu rekrutacji, ale także zatrzymania przy sobie utalentowanych kandydatów. Firma eksperymentuje obecnie z wykorzystaniem danych AI do skuteczniejszej realokacji budżetów i przenoszenia pracowników na stanowiska o większym popycie, zapobiegając w ten sposób zwolnieniom. Technologia ta może okazać się niezwykle pomocna dla grup marginalizowanych dotkniętych cięciami budżetowymi przedsiębiorstw.

Wielu ekspertów i specjalistów ds. HR jest zgodnych, że rozwój sztucznej inteligencji może pomóc w stworzeniu zróżnicowanej listy kandydatów. Jednak są również świadomi, że nie rozwiązuje to wszystkich problemów, takich jak osobiste uprzedzenia przy zatrudnianiu. Mimo to rosnąca świadomość równych szans na zatrudnienie może pomóc specjalistom HR zrozumieć własne, ukryte osądy i uniknąć ich.

3. Miejsca pracy będą wykorzystywać sztuczną inteligencję, aby skupić się na różnorodności w procesie zatrudniania i szkoleń

Dalszy rozwój narzędzi sztucznej inteligencji nie tylko poszerzy zakres zastosowań, ale także zmniejszy wykluczenie tradycyjnie marginalizowanych grup przy podejmowaniu nowej pracy.

Przede wszystkim rozwój sztucznej inteligencji może skłonić organy regulacyjne do położenia większego nacisku na finansowanie praktyk włączających w sektorze publicznym i prywatnym. W swoim niedawnym Strategic Enforcement Plan (SEP) amerykańska Komisja ds. Równych Szans w Zakresie Zatrudnienia nadała priorytet w przezwyciężeniu dyskryminacji w miejscu pracy w świecie, w którym coraz częściej wykorzystuje się sztuczną inteligencję. W UE nowo uchwalona ustawa o sztucznej inteligencji będzie wymagać, aby dane i procesy kadrowe przedsiębiorstw były zgodne z ustalonymi standardami w zakresie praw pracowniczych, pod groźbą kar nałożonych na korporacje.

Inwestycje w technologie włączające, takie jak modele nauki języków opracowane przez zróżnicowane zespoły, pozwalają pracodawcom tworzyć programy nauczania dostosowane do szerokiego zakresu doświadczeń ich pracowników. Dzięki temu pracownicy z różnych środowisk mają szansę na równy start.

Co ważne, tego rodzaju zmiany mogą mieć wpływ na sposób projektowania platform rekrutacyjnych. Zwalczanie stronniczości w opracowywaniu algorytmów może zapobiec praktykom wykluczającym już na wczesnym etapie procesu rekrutacji, zamiast korygować błędy i martwe punkty, gdy tylko staną się widoczne. Eksperci twierdzą, że może to zmienić zasady, a w miarę postępu technologii sztucznej inteligencji podkreśla się znaczenie tworzenia włączających zespołów, aby zapewnić wszystkim pracownikom równe szanse na awans.

4. Pracownicy chcą pracować ze sztuczną inteligencją, a pracodawcy zainwestują w podnoszenie ich kwalifikacji 

Niektórzy eksperci twierdzą, że chociaż istnieją uzasadnione obawy, że sztuczna inteligencja zastąpi niektóre ludzkie role to nie uważają jednak, że wszystkie stanowiska pracy człowieka zostaną wyeliminowane. Zamiast tego pracownicy będą ewoluować, aby zgrać się z nową technologią, a największe korzyści odczują pracownicy, którzy zechcą się uczyć i dostosować do sztucznej inteligencji.

Włączenie różnorodnych grup w rozwój sztucznej inteligencji od samego początku może zapobiec praktykom wykluczającym (Źródło: Alamy)

Dla wielu będzie to wymagało przekwalifikowania się w określonych obszarach i możliwości edukacyjnych sponsorowanych przez pracodawcę. Badanie przeprowadzone w 2023 roku przez Jobs for the Future’s Center for Artificial Intelligence & the Future of Work (JFF) wykazało, że większość respondentów uważa, że ​​aby konkurować na rynku pracy opartym na sztucznej inteligencji, potrzebne są nowe umiejętności. Szczególnie młodzi pracownicy odczuwają presję. 66% respondentów z pokolenia Z (1995–2009) i pokolenia milenialsów (1981–1996) stwierdziło, że odczuwa potrzebę doskonalenia i aktualizowania swoich umiejętności, aby utrzymać przewagę konkurencyjną. 

Firmy coraz częściej korzystają z tej szansy, oferując lepsze zasoby na podnoszenie kwalifikacji poprzez programy, takie jak warsztaty w biurach, partnerstwa z instytucjami akademickimi, programy mentorskie i testy, które pozwalają pracownikom poznać różne obszary firmy. Specjaliści JFF twierdzą, że firmy, które inwestują, mogą zapewnić sukces swoim pracownikom, a także zyskać przewagę biznesową w szerszym otoczeniu konkurencyjnym.

5. Regulacja sztucznej inteligencji będzie mieć trudności z dotrzymaniem kroku technologii

Sztuczna inteligencja przynosi korzyści, jednak wdrożenie tych usprawnień nie zawsze przebiegać będzie bezproblemowo.

W miarę jak sztuczna inteligencja wkracza do głównego nurtu zastosowań, niektórzy liderzy technologii wzywają do zaznaczenia jej granic. Zadaniem organów regulacyjnych jest rozwój technologii przy jednoczesnej ochronie praw i miejsc pracy zróżnicowanej siły roboczej. Sztuczna inteligencja jest obecnie wszechobecna w branżach, a eksperci twierdzą, że skuteczne ramy regulacyjne będą wymagały globalnej współpracy między przedsiębiorstwami, rządami i badaczami akademickimi.

Szybkie tempo rozwoju technologii sztucznej inteligencji grozi wyprzedzeniem wysiłków na rzecz elastycznych i kompleksowych ram jej wykorzystania, dlatego pracownicy mogą obawiać się kwestii ochrony pracy, prywatności i zmian w branży. Obawy te wywierają wpływ na życie i zdrowie pracowników. Według badania Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego dotyczącego miejsca pracy z 2023 roku w USA respondenci zaniepokojeni wpływem sztucznej inteligencji na miejsce pracy wykazują wyższy poziom stresu, niepokoju i wypalenia zawodowego niż ci, którzy korzystają z tej technologii.

Podsumowując, sztuczna inteligencja w miejscu pracy pozostanie na stałe. W nadchodzącym roku pracownicy odczują szybkie zmiany w sposobie, w jaki technologia wpływa na ich życie zawodowe w niemal każdym aspekcie miejsca pracy, a firmy będą musiały dostosować się do nich równie szybko, jak ich pracownicy.

Dział: Pracownik

Autor:
Leah Carroll | Tłumaczenie: Michalina Roszkowska

Żródło:
https://www.bbc.com/worklife/article/20240104-ai-in-2024-five-trends-workers-need-to-know

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE