2022-12-12 09:37:03 JPM redakcja1 K

Te aplikacje próbują wyeliminować dealerów samochodowych z biznesu

Aplikacja mobilna Whim pozwala użytkownikom płacić za całą miejską podróż za pośrednictwem jednej aplikacji, dając dostęp do wielu form transportu.

Aplikacja mobilna Whim pozwala użytkownikom płacić za całą miejską podróż za pośrednictwem jednej aplikacji, dając dostęp do wielu form transportu.

Mieszkańcy miast są przyzwyczajeni do przełączenia się między aplikacjami, aby zdecydować o najlepszym sposobie dotarcia z punktu A do punktu B. Czy najszybciej jest dojechać pociągiem czy autobusem? A co z taksówką lub rowerem miejskim? Który dostawca ma najbliżej hulajnogę elektryczną? Może to być niewygodne i czasochłonne. Właśnie dlatego fiński startup MaaS Global postanowił połączyć wszystkie te usługi w jedną aplikację o nazwie Whim. Dostępny w ponad 10 miastach w Europie i Azji, użytkownicy mogą korzystać z taksówek, autobusów, rowerów, hulajnóg elektrycznych i samochodów do wynajęcia. „Jedynym celem Whim jest konkurowanie z posiadaniem samochodu” – mówi CNN Business prezes Sampo Hietan. Według Międzynarodowej Agencji Energii transport jest odpowiedzialny za 24% globalnych emisji CO2 związanych z energią, z czego większość pochodzi od pojazdów osobowych. Jeśli Whim przekona użytkowników do wymiany kluczyków samochodowych na jedną aplikację oferującą wiele opcji transportu, wpływ na środowisko może być ogromny mówi Hietanen.


Samochodowe zawody

Przyznaje, że nie jest to łatwe zadanie. Aby odnieść sukces, Whim musi być wygodniejszy i tańszy niż posiadanie samochodu. „Samochód reprezentuje swobodę poruszania się” — mówi Hietanen — nawet jeśli mieszkaniec miasta prawie go nie używa, nadal parkuje na zewnątrz jako „ubezpieczenie wolności”. Aby konkurować, Whim oferuje wynajem samochodów i taksówek, ale Hietanen mówi, że użytkownicy zwykle wybierają transport publiczny lub mikromobilność (współdzielone lekkie pojazdy, tj. rowery lub elektryczne hulajnogi).

Aplikacja została uruchomiona w Helsinkach, ale obecnie dostępna jest w kilku miastach Euroopy i Azji.

Użytkownicy mogą wybierać pomiędzy wieloma poziomami usług, w tym opcją pay-as-you-go i 30-dniowym biletem okresowym, który kosztuje 62 € (73 $) w Helsinkach – gdzie aplikacja jest najbardziej rozpowszechniona – na nieograniczony transport publiczny i krótkie przejażdżki taksówkami. Bilet umożliwia również wypożyczenie samochodu od 55 EUR (65 USD) dziennie. Helsinki mają dobrze rozwinięte alternatywy dla jazdy samochodem, ale nie wszędzie tak jest. Jeśli miasto „nie ma szerokiego systemu transportu publicznego lub wielu wypożyczalni samochodów czy taksówek”, to trudno będzie przekonać ludzi do rezygnacji z samochodów – mówi Maria Kamargianni, profesor transportu i energii w University College London. Mówi, że aplikacje takie jak Whim stanowią pierwszy krok ku odwróceniu ludzi od posiadania samochodu i dodaje, że dostępność alternatywnych opcji transportu prawdopodobnie poprawi się wraz z dojrzewaniem rynku. Firma badawcza MarketsandMarkets przewiduje, że globalny rynek usług mobilnych wzrośnie z 4,7 miliarda dolarów w 2020 roku do 70,4 miliarda dolarów do 2030 roku.

Ruch Maas

Inni dostawcy do Citymapper, który uruchomił przepustkę podróżną dla londyńczyków w 2019 roku, oraz Moovit, który w zeszłym roku uruchomił w Izraelu aplikację mobilną typu all-in-one. Whim, uruchomiony w 2016 roku, jest jednym z pierwszych dostawców i zebrał ponad 60 milionów dolarów od inwestorów, takich jak BP (BP), Mitsubishi (MBFJF) i Toyota Financial Services. Jest dostępny w kilku europejskich miastach i w Tokio, a od momentu premiery odbył 18 milionów podróży na całym świecie. Biznes został dotknięty przez pandemię Covid-19, mówi Hietanen; z mniejszą liczbą osób podróżujących, przychody są niższe, co wstrzymuje ekspansję firmy na inne miasta.

Jak podaje Whim, transport publiczny i mikromobilność to najpopularniejsze sposoby podróżowania z wykorzystaniem aplikacji.

Fińska gazeta Helsingin Sanomat poinformowała niedawno, że firma wydała 50 milionów euro (59 milionów dolarów) na nieudane przedsięwzięcia ekspansji. Hietanen mówi, że pieniądze zostały wydane na integrację wielu dostawców usług transportowych, zapewnienie gotowości rynkowej w kilku krajach i rozwój złożonej technologii, która leży u podstaw aplikacji. „Od początku wiedzieliśmy, że inwestycja potrzebna do stworzenia tego będzie znacząca” – mówi, dodając, że firma niedawno zabezpieczyła kolejne inwestycje.

Bardziej ekologiczna podróż

Chociaż branża jest w powijakach, Hietanen jest przekonany, że popyt będzie. Niedawny raport Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) mówi, że usługi mobilności będą miały kluczowe znaczenie dla zaspokojenia potrzeb rosnącej światowej populacji i szybko postępującej urbanizacji. Ale aby nastąpił wzrost, „ludzie muszą wybrać to spośród innych opcji podróżowania”, takich jak prywatne pojazdy silnikowe. To już się dzieje – mówi Hietanen. Według badania przeprowadzonego przez firmę w Helsinkach, 12% jej użytkowników stwierdziło, że Whim skłonił ich do rezygnacji z samochodu. „Ludzie chcą bardziej zrównoważonego rozwiązania” – mówi – „ale nadal chcą wolności, jaką daje możliwość pójścia gdziekolwiek i kiedykolwiek”.

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE