2023-02-22 11:11:55 JPM redakcja1 K

Zostałeś zwolniony. Co powiedzieć w mediach społecznościowych, a co pominąć?

Nowy Jork (CNN) – Jeśli kiedykolwiek zostałeś wciągnięty w spiralę masowych zwolnień, spośród wielu niepożądanych zadań na twojej nowej liście rzeczy do zrobienia jest, jak i kiedy powiedzieć ludziom, że straciłeś pracę.

| Źródło: STRATUS.HR

Często miejscem powiadomienia twojej sieci zawodowej są media społecznościowe, takie jak LinkedIn, Twitter, Instagram, Facebook itd. 

Ale jeśli twoim celem jest dobre ustawienie się na nowe możliwości, sposób w jaki przekażesz tę wiadomość ma znaczenie. 

Daj sobie trochę czasu przed ogłoszeniem: Nie musisz od razu upubliczniać tej wiadomości. 

„Daj sobie czas na strawienie faktu, że nie masz już pracy”, powiedział doradca zawodowy Aneri Desai, która pracuje głównie z imigrantami. „Daj sobie czas na zrozumienie sytuacji”. 

Jeśli jesteś wkurzony, powiedz o tym partnerowi, przyjacielowi a nawet poduszce. Nie zamieszczaj tylko swojej furii i rozgoryczenia w internecie. 

Rozważ najpierw „delikatne” ogłoszenie: Jeśli nie jesteś jeszcze pewien, co zamierzasz robić dalej a nawet tego, czy chcesz zostać w tym samym zawodzie - możesz zamieścić wstępny „delikatny” post tylko po to, żeby dać ludziom znać, że już nie pracujesz – powiedziała Desai. Nie ma nic złego w powiedzeniu „Nie jestem jeszcze pewien, co zrobię dalej, ale czekajcie na dalsze informacje. Dam wam znać, kiedy zdecyduję się na to jakie będą moje kolejne kroki”. 

Może być to szczególnie przydatny ruch, jeśli wieści o zwolnieniach w twojej firmie trafiają do gazet i jesteś bombardowany wiadomościami od przyjaciół i kolegów pytających, czy ciebie też to dotknęło. 

Streszczaj się: Nieważne, czy pracowałeś w danym miejscu 5 czy 25 lat, prawdopodobnie mógłbyś napisać książkę na temat swoich doświadczeń. 

Ale proszę – nie rób tego. Im krócej, tym lepiej – co najwyżej kilka akapitów. „Nie używaj wszystkich znaków na komputerze. Ludzie będą to czytali”, powiedział doradca zawodowy Marlo Lyons, autorka „Wanted: A New Career”. 

Wdzięczność jest dobrą rzeczą, ale powiedz też o swoich osiągnięciach: Jeśli to prawda, wyraź uznanie dla swoich mentorów i kolegów oraz powiedz o możliwościach, które miałaś w swojej pracy. Ale nie poświęcaj większości posta na dziękowanie ludziom – powiedziała Desai. 

„Tak wielu ludzi podkreśla ‘jakie miałem szczęście, że mogłem pracować z tym zespołem’, ale opuszcza uznawanie swoich zasług. Pochwal się sobą.”

Desai ma przez to na myśli, że wspomnienie o tym, na ile istotnych sposobów byłeś wartościowy dla firmy, jest ważne: przykładowo jak zautomatyzowałeś i usprawniłeś proces reklamacji u swojego pracodawcy, co ułatwiło i przyśpieszyło to doświadczenie dla 50 tysięcy klientów firmy w zeszłym roku. 

Bądź konkretny na temat tego, czego chcesz i swoich umiejętności: Kiedy jesteś gotowy na szukanie nowej pracy i otrzymanie pomocy od twojej sieci albo wysłuchanie rekruterów, twoje ogłoszenie powinno być bardzo dobitne – powiedziała Lyons. 

Wymień szczegółowo posiadane przez ciebie umiejętności twarde i miękkie, które masz do zaoferowania dla nowego pracodawcy. Uściślij, w jakiej dziedzinie lub zestawie powiązanych ze sobą dziedzin widzisz siebie (np. sprzedaż, dział księgowości, rozwój biznesu); jakie pozycje w pracy cię interesują (np. pozycje na poziomie wice-prezydenta, starszego menedżera); czy wolałbyś pracować zdalnie, czy hybrydowo; i wszystkie inne detale, które ułatwią ludziom udzielić ci pomocy. 

Zwiększ zasięg swojego ogłoszenia: Chcesz, żeby je widziało tylu ludzi, ile to możliwe. 

Możesz więc otagować je #szukampracy, hashtagiem często używanym na LinkedIn – zasugerowała Desai. 

Możesz również otagować ludzi, którym jesteś wdzięczny w swoim ogłoszeniu. Ale nie jest to właściwe posunięcie dla wszystkich. Jeśli jest ryzyko, że pominiesz kogoś, kto był tobie szczególnie pomocny albo na odwrót, jeśli specjalnie nie wspomnisz swojego bieżącego szefa – może to zostawić negatywne wrażenie” – powiedziała Lyons. W takim przypadku, lepiej jest zwrócić się prywatnie do osób, którym chcesz podziękować zamiast prosić ludzi czytających ogłoszenie o komentowanie dla zasięgu – zasugerowała. 

Utrzymuj pozytywny ton: Jeśli panikujesz finansowo, nie mów tego – powiedziała Lyons. 

Nie chcesz sprawiać wrażenia, że weźmiesz pierwszą pracę, która się nawinie. 

„Firmy szukają ludzi, którzy chcą w nich pracować – nie tylko z powodu tego, że potrzebują zatrudnienia” – powiedziała Lyons. „Możesz wspomnieć, że wolałbyś znaleźć pracę szybciej niż później, ale uważaj żeby nie zabrzmieć desperacko”. 

Bądź konsekwentny ze swoimi myślami na wszystkich platformach: Być może zamierzasz napisać o swoim zwolnieniu na kilku platformach społecznych. Uważaj, żeby zachować spójność tego, co chcesz przekazać. Unikaj zamieszczenia bardzo profesjonalnego posta na LinkedIn i jednocześnie wygłoszenia wściekłej tyrady na Tweeterze. 

„Zanim ktoś cię zatrudni, będzie chciał przeczytać twoje posty” – powiedziała Lyons. 

 

Autor:
Jeanne Sahadi | tłumaczenie Anna Zielińska

Żródło:
CNN | https://edition.cnn.com/2023/02/15/success/layoff-announcement-social-media-explainer

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE