2024-07-09 18:47:30 JPM redakcja1 K

Z lokomotywy bucha para po raz pierwszy od 44 lat

74-letnia lokomotywa parowa została przywrócona do stanu używalności po ponad dwóch dekadach renowacji.

Lokomotywa Carmyllie Pilot przed parowozownią w Aviemore po renowacji. Zdjęcie: Iain Smith

Lokomotywa Ivatt Class 2 2-6-0 - nr 46464 - była jedną z pięciu zbudowanych w Crewe w hrabstwie Cheshire jeszcze w 1950 roku.

Większość swojego okresu użytkowania spędziła w Dundee Tay Bridge Steam Shed 62B, obsługując połączenia w Angus i Fife.

Nr 46464 w Bridge of Dun w czerwcu 2000 r., zanim wolontariusze rozpoczęli jakiekolwiek większe prace renowacyjne. Zdjęcie: Iain Smith

Przez ostatnie 24 lata niewielki zespół wolontariuszy pracował nad przywróceniem lokomotywy do ruchu.

W zeszłym miesiącu, w Aviemore w Highlands, po raz pierwszy od 44 lat jechała po linii kolejowej.

Iain Smith, jeden z wolontariuszy zaangażowanych w jej odbudowę, powiedział: „To było bardzo wzruszające zobaczyć ją ponownie uruchomioną”.

Ian Hopley, współwłaściciel lokomotywy Carmyllie Pilot, przygotowuje otwory pod nity mocujące dymnicę do kotła. Zdjęcie: Iain Smith

W okresie eksploatacji lokomotywa była znana jako Carmyllie Pilot, a jej nazwa pochodziła od wioski w Angus.

Była używana do przewozów pasażerskich i towarowych, a także w Aberdeenshire, w tym na linii Fraserburgh's St Combs, przejeżdżając przez Peterhead i Maud.

Carmyllie Pilot została wycofana z użytku w sierpniu 1966 roku.

Wnętrze kabiny podczas przebudowy. Zdjęcie: Iain Smith

Lokomotywa została zakupiona przez byłego inżyniera kolejowego LNER Iana Frasera, którego rodzina prowadziła firmę inżynieryjną w Arbroath w Angus, po tym jak zaprzyjaźnił się z byłym maszynistą Carmyllie Pilot Sandy Whyte.

Pan Fraser był zagorzałym entuzjastą parowozów i wygrał nawet przetarg na budowę domu o powierzchni wystarczającej do umieszczenia w nim lokomotywy.

Carmyllie Pilot była wypożyczana do Dundee City Museums, a następnie od 1978 r. do Aviemore's Strathspey Railway, gdzie działała na kolei zabytkowej, dopóki nie wystąpił problem z jej działaniem.

Lokomotywa wróciła do pana Frasera w 1989 roku.

Wieczorne zdjęcie wykonane w szopie Aviemore w maju 2023 r., krótko po ponownym zamontowaniu kotła Carmyllie Pilot przywiezionego z naprawy w Northern Steam Engineering Ltd w Stockton-on-Tees. Zdjęcie: Carmyllie Pilot Company Ltd

Lokomotywa została odbudowana w Aviemore po pracach renowacyjnych w Angus. Zdjęcie: Iain Smith

Znaczna część renowacji została przeprowadzona w Bridge of Dun, niedaleko Montrose, a wiele części zamiennych zostało wykonanych od podstaw - w tym nowe boki kabiny, tablice rejestracyjne i dymnica.

Pan Smith wyznał: „To było jak gigantyczny zestaw Meccano w naszym zakładzie w pewnym momencie”.

Strathspey Railway Company i Stowarzyszenie pomagały w renowacji przez ostatnie cztery lata.

Carmyllie Pilot został odbudowany i przemalowany w oryginalne barwy w Aviemore, gdzie obecnie się znajduje.

Pan Smith zaznaczył: „Osiągnęliśmy to, co zamierzaliśmy zrobić 24 lata temu”.

Autor:
Steven McKenzie Tłumaczenie: Ewa Kuś - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c978e2y03d4o

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE