Od Dolly Parton do Kacey Musgraves - ewolucja stylu country glam
Muzyka country zawsze była głęboko zakorzeniona w opowiadaniu historii. W ten sam sposób, w jaki gitary i pickupy stały się kojarzone z tym, co oznacza bycie country, aspekty wyglądu artystów na przestrzeni dziesięcioleci również zostały wplecione w tkankę gatunku. W tym czasie wizualna tożsamość muzyki country – w szczególności fryzury i makijaż wykonawców – ewoluowała dramatycznie.

Zdjęcie: GettyImages / Byrdie
To powiedziawszy, nadal istnieją granice, które oddzielają gwiazdę country od gwiazdy pop (pod względem estetycznym). „Pod wieloma względami muzyka country jest gatunkiem bardzo „chronionym”; może to być zarówno pozytywne, jak i negatywne” - mówi Emily Gray Higgins, makijażystka gwiazd z Nashville (której klientami są Miranda Lambert, Kelsea Ballerini i Lily Aldridge). „Istnieją niewidzialne zasady dotyczące tworzenia swojego wyglądu, a dla kobiet z gatunku country w dzisiejszych czasach nieustannie musisz udowadniać, że jesteś wystarczająco „country”„ – kontynuuje – a jednym ze sposobów na to jest glam.
Zdjęcie: GettyImages / Byrdie
Dzisiejsze bardzo glamourowe gwiazdy są dalekie od czystych pionierów gatunku. Transformacja ta odzwierciedla szersze zmiany kulturowe, postęp technologiczny i rozszerzający się zasięg country do odbiorców głównego nurtu. Na długo przed koncepcją „influencerów” i wielogatunkowych piosenkarek, pierwsza fala muzyczek country utorowała drogę dla przyszłych pokoleń. W latach 40-tych, 50-tych i 60-tych muzyka country zyskała popularność dzięki programom radiowym (a później telewizyjnym), takim jak National Barn Dance, Grand Ole Opry i Midwestern Hayride.
Aby przemówić do szerszej publiczności, artyści tacy jak Patsy Montana, Brenda Lee, Kitty Wells, Patsy Cline, Linda Martell, The Carter Sisters i Mother Maybelle (pochodna legendarnego tria muzyki country The Carter Family) przyjęli konserwatywny wygląd, aby podkreślić przesłanie gatunku o wiejskich korzeniach i skromnych początkach. Krótkie fryzury z prostymi lokami i minimalnym makijażem, z okazjonalnie podkreślonymi czerwonymi ustami, były praktyczne podczas osobistych koncertów, występów radiowych i występów telewizyjnych w niskiej rozdzielczości, a jednocześnie wyglądały na zadbane.
W latach 70. i 80. era telewizji była już w pełnym rozkwicie. Powstanie MTV i teledysków oznaczało, że gwiazdy musiały być zawsze gotowe do pracy przed kamerą, co skłoniło artystów do poszukiwania bardziej efektownych stylów, aby przyciągnąć uwagę publiczności. Ten okres w muzyce country ugruntował ideę, że włosy i makijaż nie były tylko akcesoriami, ale integralną częścią tożsamości marki i przyszłego sukcesu wykonawców. Prawdopodobnie Dolly Parton uosabia ten rozdział i ideę stworzenia charakterystycznego wyglądu. Oprócz odważnego eyelinera i jasnych, błyszczących ust (które nosi do dziś), Higgins wskazuje na użycie przez Parton różu, fioletu, błękitu i żywych kolorów na oczach i policzkach, ulubionych wśród artystów różnych gatunków w tym czasie.
Zdjęcie: GettyImages / Byrdie
Podczas gdy odważne oczy i usta były rzeczywiście na czasie, duże włosy były prawdziwym znakiem rozpoznawczym każdej gwiazdy country. Włosy tapirowane na zaprzeczające grawitacji wyżyny, takie jak The Judds, Tammy Wynette, Loretta Lynn i Reba McEntire obejmowały przesadę: pierzaste warstwy, kręcone bouffanty i grzywki. W tym samym czasie duże włosy były popularne wśród artystów rockowych i popowych – Cher, Madonna i Stevie Nicks – sygnalizując, że muzyka country zaczęła krzyżować się ze swoimi muzycznymi odpowiednikami pod względem brzmienia i wyglądu.
W latach 90. artyści country w pełni przyjęli to, co było w dużej mierze popularne w sferze makijażu, w przeciwieństwie do wyglądu dominującego tylko w społeczności muzyki country. Włosy stały się gładsze, a miękkie fale i wyprostowane fryzury zastąpiły obszerne loki z przeszłości. Makijaż stał się bardziej naturalny, z rozświetloną skórą i delikatnie rozmazanym cieniem do powiek i kredką w neutralnych odcieniach. Odważne oczy i usta były zazwyczaj zarezerwowane dla występów na czerwonym dywanie i rozdaniach nagród. „Pomyśl o gwiazdach takich jak Shania Twain, Faith Hill i The Chicks (pomyśl o okładce albumu Wide Open Spaces), które nosiły odcienie ziemi i naprawdę ładne nagie usta” – zauważa Higgins. Ten styl makijażu był bardzo zgodny z tym, co nosiły wówczas nawet supermodelki”.
„Jedna rzecz pozostała niezmienna: sposób, w jaki fryzura i makijaż wzmacniają wygląd artysty i pomagają łączyć publiczność.”
Wzorzec ten był kontynuowany w latach osiemdziesiątych. W przypadku gwiazd country, takich jak Carrie Underwood, Miranda Lambert i Taylor Swift, mroźny cień do powiek i kręcone blond włosy były zdecydowanie na topie. Artyści tej dekady kontynuowali trend, który był modny w tamtym czasie, dodając połyskujące cienie do powiek, brązową cerę, błyszczące usta w kolorze cielistym oraz róż w odcieniu jasnego różu lub brzoskwiniowego. Jak zauważa Higgins, rewolucja długich blond loków była w pełnym rozkwicie. Jednak romantyczne, potargane upięcia w hollywoodzkim stylu (uzyskane za pomocą peruk lub przedłużeń, aby umożliwić artystom płynne przechodzenie między swobodnymi i efektownymi stylizacjami) były popularne podczas specjalnych występów, rozdań nagród i tym podobnych.
Dzisiejsi muzycy country – między innymi Kacey Musgraves, Kelsea Ballerini, Carly Pearce, Lainey Wilson i Megan Moroney - stawiają na indywidualność i eksperymenty jak nigdy dotąd. Gatunek ten eksplodował, obejmując więcej wpływów i różnorodności niż kiedykolwiek wcześniej, co znalazło odzwierciedlenie w wyborach artystów w zakresie fryzur i makijażu. „Makijaż w muzyce country zmierza obecnie w dwóch różnych kierunkach. Masz podejście typu Dolly, które jest super glam, prawie jak lalka. To jest to, co uważam za bardziej tradycyjne podejście do makijażu w muzyce country” – mówi Higgens – „Ale masz też wiele nowoczesnych makijaży na niektórych bardziej popowych muzykach country”.
Zdjęcie: GettyImages / Byrdie
„Widzę, że coraz więcej osób naprawdę definiuje swój wygląd i czyni go swoim” – kontynuuje – „Pracuję z artystami takimi jak Reyna Roberts, z jasnoczerwonymi włosami i mocnym brokatowym cięciem, Brittney Spencer, która uwielbia olśniewać swoje oczy kamieniami szlachetnymi, Mickey Guyton, która idzie w klasyczne lata 90. z matowymi brązami i Maren Morris, która jest zawsze na czasie z podniesionym półskrzydłem”.
Rozwój mediów społecznościowych jest głównym czynnikiem tej transformacji. Platformy takie jak Instagram i TikTok umożliwiają artystom dalsze wyrażanie swojego stylu i otrzymywanie opinii i zachęt w czasie rzeczywistym. Możliwość dzielenia się rutynowymi zabiegami kosmetycznymi, rekomendacjami produktów i wskazówkami pozwoliła fanom zbliżyć się do swoich ulubionych artystów i odwrotnie. Doprowadziło to do bardziej dynamicznego i płynnego podejścia do urody, a gwiazdy country przyjęły trendy, które kiedyś mogły być uważane za wykraczające poza standardy urody tego gatunku.
Podczas gdy gwiazdy country z przeszłości traktowały urodę jako aspekt relatywności i praktyczności, a dzisiejsi wykonawcy używają jej jako formy wyrażania siebie i budowania marki, jedna rzecz pozostała niezmienna: zdolność włosów i makijażu do wzmocnienia wyglądu artysty i pomocy w łączeniu publiczności. Niezależnie od tego, czy są to kultowe peruki Parton, czy obszerne sztuczne rzęsy Musgraves, te stylizacje stały się niezbędne w narracji muzyki country, celebrując bogatą ewolucję piękna gatunku, jednocześnie obejmując i patrząc w przyszłość.
Dział: Muzyka
Autor:
Abby Dupes | Tłumaczenie: Karolina Łukowska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/paktyki/
Źródło:
https://www.byrdie.com/the-evolution-of-country-beauty-8756444