2024-06-04 22:33:45 JPM redakcja1 K

KIA EV3 - mały elektryk z dużym potencjałem

Czekaliśmy na takiego „elektryka” - Napęd przedni, wnętrze wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, szybkie ładowanie i to wszystko w atrakcyjnej cenie 35 000 dolarów.

Fot. Manufacturer

KIA w ostatnim czasie szaleje z elektrykami i nie zamierza poprzestawać po modelach EV6 i EV9. To była tylko kwestia czasu, aż kanciasty i atrakcyjny styl tego drugiego auta pojawi się także w innych pojazdach marki. Następny w kolejce jest właśnie Kia EV3. Co więcej, Kia właśnie ogłosiła, że ten subkompaktowy SUV trafi również na rynek w Stanach Zjednoczonych. Dla rynku, który dość mocno odczuwa brak przystępnych cenowo aut elektrycznych, to świetna wiadomość!

Podczas pokazu w ramach Milan Design Week we Włoszech w kwietniu, mieliśmy okazję z bliska przyjrzeć się bazowemu modelowi EV3 oraz wersji GT-Line. Choć nie były to jeszcze egzemplarze gotowe do produkcji, były już bardzo do nich zbliżone. Warto zaznaczyć, że prezentacja skupiała się głównie na designie, a producent udostępnił niewiele szczegółów technicznych.

Mimo to, te nieliczne informacje, którymi Kia się podzieliła, robią wrażenie. Historycznie patrząc, marka ta słynie z realizacji obietnic dotyczących wyglądu aut przechodzących z fazy koncepcyjnej do produkcji. Jeśli EV3 spełni te zapowiedzi, amerykańscy klienci będą mieli do dyspozycji naprawdę atrakcyjną opcję.

Fot. Manufacturer

Design

Od debiutu modelu EV9 wszyscy wiedzieli, że jego wygląd jest zbyt atrakcyjny, by nie wykorzystać go w innych modelach. Nic dziwnego, że świetnie sprawdza się również w znacznie mniejszym EV3. Dzięki zaskakująco długiemu rozstawowi osi i krótkim zwisom, ten odważny nowy model Kia mieści się rozmiarowo pomiędzy subkompaktowym a kompaktowym SUV-em. W praktyce zajmuje on mniej więcej tyle miejsca co Ford Bronco Sport, tylko jest niższy.

Szef globalnego designu Kii, Karim Habib, powiedział, że EV3 jest crossoverem w koncepcji, ale on i jego zespół chcieli stworzyć coś bardziej geometrycznego. W związku z tym, pojawia się wiele pionowych linii, które dają wizualną masywność, a pionowe oświetlenie typowe dla znacznie większych pojazdów zostało tutaj zastosowane. Wszystko to działa i daje w efekcie zabawny, mały pakiet, który wizualnie prezentuje się jako większy niż jest w rzeczywistości, co jest odwrotnym efektem do tego, co widzimy w Hyundaiu Ioniq 5.

Prześwit nie jest tak wysoki jak na przykład w Subaru Crosstrek, ale Kia twierdzi, że ma to na celu poprawę przepływu powietrza, a co za tym idzie, również efektywności.

Wersje bazowa i GT-Line, które widzieliśmy, mało różnią się od siebie. Poza emblematami, łatwym sposobem na ich rozróżnienie są koła i to, że GT-Line posiada błyszczące elementy nadwozia. Wersja bazowa ma również metalową ozdobę biegnącą wzdłuż dolnej części drzwi, podczas gdy w GT-Line panel jest w kolorze nadwozia. Uważamy, że w tym względzie wersja bazowa wygląda lepiej (co się stało z brakiem czarnego połysku?) i prawdopodobnie będzie łatwiejsza w utrzymaniu czystości.

Nie jesteśmy też całkowicie przekonani do designu z unoszącym się dachem, ponieważ wydaje się, że jest to trend z 2015 roku. Ogólnie jednak, EV3 to bardzo nowoczesne i atrakcyjne podejście do segmentu subkompaktów. Szczególnie imponujący jest widok z profilu, ponieważ wtedy można naprawdę dostrzec, jak blisko narożników projektanci umieścili koła i jak długie są drzwi.

Fot. Manufacturer

Wnętrze

Zgodnie z sugestiami kanciastego nadwozia, kabina EV3 jest przestronna i oferuje dużo miejsca na głowy. Płaska podłoga zapewnia więcej swobody ruchu, mimo że Kia podniosła poziom siedzisk pasażerów, aby pomieścić akumulatory i elektronikę.

W EV3 znajdziemy 30-calowy zestaw wskaźników kierowcy i ekran informacyjno-rozrywkowy, znane z EV9. Nie zabrakło również fizycznych przycisków i pokręteł do regulacji głośności i klimatyzacji. Wszystkim zarządza system operacyjny ccNC z asystentem głosowym AI opartym na ChatGPT. Funkcjonalna konsola środkowa obejmuje podłokietnik, wysuwany stoliczek i schowek na większe przedmioty, co tworzy bardzo intuicyjny układ.

Kia oferuje również funkcję V2L (Vehicle to Load), która pozwala na zasilanie małych urządzeń elektrycznych, takich jak ekspres do kawy czy suszarka do włosów, gdy samochód jest zaparkowany.

W niektórych wersjach dostępny jest opcjonalny wyświetlacz Head-Up o przekątnej 12,0 cala. W żadnym EV3 nie znajdziemy skóry, co jest ukłonem w stronę zrównoważonego rozwoju firmy. Dla tych, którzy potrzebują dodatkowego potwierdzenia swojego wyboru, ukryty kod QR na desce rozdzielczej po stronie pasażera prowadzi do strony Kia poświęconej zrównoważonemu rozwojowi. Można tam dowiedzieć się o desce rozdzielczej wykonanej z trzciny cukrowej, przetworzonych materiałach PET w dywanikach i podsufitce oraz panelach zewnętrznych wykonanych z recyklingowanych części Kii.

Opcje przechowywania obejmują mały przedni bagażnik i tylny bagażnik o rozsądnych rozmiarach z dwustopniową podłogą, którą można przestawić, aby uzyskać więcej miejsca lub schować przedmioty poniżej. Choć ta funkcja nie jest rewolucyjna w projektowaniu samochodów, nie jest szeroko stosowana, ale zawsze się przydaje. Warto jednak zaznaczyć, że ostateczne specyfikacje i wykończenia mogą się różnić w zależności od rynku, więc wciąż czekamy, co trafi na rynek USA.

Fot. Manufacturer

Dane techniczne, które znamy

EV3 bazuje na wszechstronnej platformie Hyundai/Kia E-GMP przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych. Wyposażony jest w akumulator o pojemności 81,4 kWh, co stanowi wzrost w stosunku do typowej baterii 77,4 kWh stosowanej w pokrewnych modelach. Według zapowiedzi zasięg wg normy EPA ma wynosić około 480 kilometrów. EV3 będzie również pierwszym samochodem produkcyjnym wykorzystującym nową technologię i-Pedal 3.0 firmy Kia, która pozwala na zmianę intensywności hamowania regeneracyjnego podczas jazdy jednym pedałem.

W tym momencie EV3 będzie konkurować z Toyotą bZ4X i Subaru Solterra, ale to porównanie wydaje się już nieco absurdalne. Toyota i Subaru to dobre samochody, ale kiepskie pojazdy elektryczne, a Kia ma już renomę producenta świetnych EV. Można również znaleźć pewne podobieństwa do Volkswagena ID.4, który jest solidny, ale Kia skorzysta z nowszej technologii i bardziej stylowego designu.

Kia ogłosiła docelowy przedział cenowy w Stanach Zjednoczonych wynoszący od 35 000 do 50 000 dolarów - ta druga kwota prawdopodobnie dotyczy przyszłego dwusilnikowego modelu GT, a GT-Line plasuje się pomiędzy nimi. EV3 trafi do sprzedaży w Korei w lipcu tego roku, w Europie pod koniec 2024 roku, a w USA „po 2025 roku”. Celem jest sprzedaż do 80 000 egzemplarzy w USA, równolegle z Niro, który przejdzie na hybrydowe wersje. Termin wprowadzenia na rynek prawdopodobnie wiąże się z przeniesieniem produkcji do Ameryki Północnej w celu maksymalizacji przystępności cenowej poprzez uzyskanie pełnej ulgi podatkowej w wysokości 7 500 dolarów.

Na rynku jest już zbyt wiele drogich samochodów elektrycznych, a za mało małych i przystępnych cenowo, więc zdecydowanie wymaga on poszerzenia. Kia jako pierwsza wprowadziła na rynek elektryczny samochód trzyrzędowy z segmentu premium - model EV9. Wszystko wskazuje na to, że podobny sukces odniesie z EV3.

Dział: Auto

Autor:
Kristen Lee | Tłumaczenie: Mateusz Bujnowski

Źródło:
https://www.motortrend.com/news/2026-kia-ev3-first-look-review/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE