2022-09-02 19:23:21 JPM redakcja1 K

Materiał z pamięcią porównywalną do ludzkiego mózgu odkryty w Lozannie

Naukowcy odkryli materiał zdolny do zapamiętywania informacji jak ludzki mózg.

To zdumiewające i obiecujące odkrycie, którego dokonali właśnie studenci z POWERlab.de na Politechnice w Lozannie – materiał zdolny do zapamiętywania bodźców zewnętrznych przez kilka godzin w sposób podobny do neuronów w ludzkim mózgu. Wyniki ich badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Nature”.

Na potrzeby swojej pracy dyplomowej, Mohammad Samizadeh Nikoo, student inżynierii elektrycznej, badał rzadki metal – dwutlenek wanadu, aby określić, jak długo trwa ewolucja tlenku z jednego stanu do drugiego.

Przepuszczając prąd elektryczny przez próbkę VO2, Samizadeh Nikoo stwierdził, że po wykonaniu tej czynności powrócił do swojego pierwotnego stanu. Ale właśnie gdy powtarzał eksperyment, młody badacz zauważył wyjątkowe zjawisko: czas potrzebny na przejście z jednego stanu do drugiego zmienił się w porównaniu z poprzednim testem. „VO2 wydawało się «pamiętać» pierwsze przejście fazowe i przewidywać następne” – wyjaśnia w komnuikacie prasowym profesor Elison Matioli, dyrektor POWERlab. Mówi: „Nie spodziewaliśmy się zobaczyć tego rodzaju efektu pamięci i nie ma on nic wspólnego ze stanami elektronicznymi, a raczej z fizyczną strukturą materiału. To bezprecedensowe odkrycie – żaden inny materiał nie zachowuje się w ten sposób”.

Proces, który bardzo różni się do tego stosowanego w stopach z pamięcią kształtu, jest według Samizadeha Nikoo podobny do sposobu działania ludzkiego mózgu. „Kiedy kogoś rozpoznajemy – mówi cytowany przez euronews.com – aktywuje się szereg neuronów, a w naszym mózgu powstaje wspomnienie. Kiedy spotykamy ponownie tę samą osobę, neurony te mogą być aktywowane znacznie szybciej, wykorzystując przy tym mniej energii. Tak jak nasze mózgi, warunki aktywacji tlenku wanadu są całkowicie zależne od jego historii i kontekstu. Są one determinowane przez jego poprzednie aktywacje”.