Podstawowe zasady tworzenia kompozycji przy ilustrowaniu
Z artykułu „Kompozycja w projektowaniu graficznym” dowiadujemy się wiele o kompozycji, jej elementach i typach. Dziś omówimy najpopularniejsze techniki i zasady kompozycji, które pomogą ci sprawić, że twoja ilustracja będzie wyglądać bardziej profesjonalnie i przyciągnie uwagę odbiorców.
amadine.com
Reguła trójpodziału
Na początku podziel powierzchnię roboczą na 9 równych kwadratów, jak pokazano na poniższej ilustracji.
amadine.com
Służy to umieszczeniu centralnego obiektu w sposób jak najbardziej harmonijny z innymi elementami ilustracji. Pozwala to wyraźnie zobaczyć centralną część powierzchni roboczej i jej obszary peryferyjne. Umieszczenie kluczowych obiektów obrazu wzdłuż tych linii lub na ich przecięciach pozwoli uzyskać bardziej atrakcyjną kompozycję.
amadine.com
Jak można zauważyć na ilustracji, główna postać jest umieszczona na przecięciu linii po prawej stronie, co daje jej korzystniejszą pozycję i utrzymuje równowagę w całym obrazie.
Złoty podział
Zasada złotego podziału, znana również jako złota liczba, złota sekcja lub boska proporcjonalność, jest stosunkiem dwóch liczb wynoszącym w przybliżeniu 1,618. Zwykle oznaczana jest grecką literą φ (phi) i jest związana z ciągiem Fibonacciego, w którym każda liczba jest dodawana do poprzedniej.
Przeprowadzone badania wykazały, że projekty stworzone z wykorzystaniem złotego podziału są przyjemne dla oka. Złoty podział może pomóc w ułożeniu elementów w taki sposób, aby kompozycja wyglądała bardziej estetycznie.
amadine.com
Aby stworzyć ilustrację wykorzystującą tę zasadę, wystarczy wizualnie wyobrazić sobie spiralę na kartce i umieścić na niej przedmioty. Albo, skupiając się na rysunku, zrobić cienką, ledwo widoczną linię ołówkiem bezpośrednio na kartce.
amadine.com
Kompozycja skośna (Złoty trójkąt)
Przekątna złotego podziału jest szeroko stosowana w kompozycji i nazywana jest złotym trójkątem. Najpierw tworzymy prostokąt i rysujemy w nim przekątną. Następnie z wolnego rogu należy narysować linię prostopadłą do już narysowanej przekątnej. W rezultacie otrzymamy trzy trójkąty o różnych rozmiarach. Znaczące obiekty ilustracji powinny zostać umieszczone wewnątrz tych figur.
Aby uzyskać harmonijną kompozycję, należy skorelować skalę obiektów z proporcjami. Duży obiekt jest umieszczany w największym trójkącie (A), średni obiekt w średnim (B), a mały obiekt w najmniejszym (C).
amadine.com
Jeżeli liczba obiektów przekracza trzy takie trójkąty, można narysować jeszcze jedną prostopadłą linię z innego wolnego narożnika. Wówczas powstaną cztery obszary, w których można rozmieścić poszczególne elementy.
amadine.com
Reguła nieparzystości
Zasada nieparzystości to koncepcja, zgodnie z którą obiekty o numerach nieparzystych wyglądają bardziej interesująco i naturalnie niż obiekty o numerach parzystych. Jednym z powodów może być to, że liczby parzyste sprawiają wrażenie nazbyt symetrycznych.
icons8.com
Linie prowadzące
To metoda kompozycji, która kieruje uwagę widza na zamierzony obiekt za pomocą linii. Skuteczność tej zasady jest prosta - za każdym razem, gdy patrzymy na obraz, ludzki instynkt zmusza nas do podążania za istniejącymi liniami, aż skierują nasz wzrok na zamierzony obiekt.
icons8.com
Eksperyment
Nie jest konieczne, aby zawsze podążać za typem kompozycji, który jest najwygodniejszy lub najbardziej znany. Zachęcamy do eksperymentowania z elementami ilustracji i różnymi rodzajami układów. Wypróbowanie czegoś nowego jest zawsze przydatne, ponieważ pozwoli zróżnicować wizualne podejście do tworzenia ilustracji.
Dział: Technologia
Autor:
amadine.com | Tłumaczenie: Kornelia Poddębniak
Źródło:
https://amadine.com/useful-articles/rules-of-composition