2023-09-29 13:14:47 JPM redakcja1 K

Podstawy do zrozumienia teorii kolorów

Teoria kolorów to zarówno nauka, jak i sztuka posługiwania się kolorem. Objaśnia, w jaki sposób ludzie postrzegają barwy; oraz efekty wizualne mieszania, dopasowywania lub zestawiania ze sobą kolorów. Ponadto obejmuje ona komunikaty przekazywane przez poszczególne kolory, a także metody wykorzystywane do ich powielania.

Zdjęcie: Unsplash

Zgodnie z tą teorią, kolory są uporządkowane na kole i pogrupowane na 3 kategorie: podstawowe, drugorzędne i trzeciorzędne. Więcej na ten temat później.

Zatem dlaczego jako przedsiębiorca powinieneś przejmować się teorią kolorów? Dlaczego nie można po prostu umieścić trochę czerwieni na opakowaniu i mieć to z głowy? To zadziałało w przypadku Coli, prawda?

Technologia ta pomoże ci zbudować markę. A to z kolei przyczyni się do zwiększenia sprzedaży.

Kolor to percepcja. Nasze oczy widzą coś (na przykład niebo), a dane wysyłane z naszych oczu do mózgu mówią nam, że jest to określony kolor (niebieski). Przedmioty odbijają światło w różnych kombinacjach długości fal. Nasz mózg odbiera te kombinacje długości fal i przekłada je na zjawisko, które nazywamy kolorem.

Kiedy przechadzasz się alejką z napojami bezalkoholowymi, skanując półki wypełnione 82 milionami puszek i butelek i próbując znaleźć sześciopak Coli, czego szukasz? Napisu na logo czy znajomej czerwonej puszki?

Ludzie decydują, czy dany produkt im się podoba w ciągu 90 sekund lub mniej. Decyzja ta w 90% opiera się wyłącznie na kolorze. Zatem niezwykle ważna część budowania wizerunku marki powinna koncentrować się wokół barw.

RGB: addytywny model mieszania kolorów

Ludzkość postrzega kolory jako fale świetlne. Mieszanie światła - lub addytywny model mieszania kolorów - umożliwia tworzenie kolorów poprzez mieszanie źródeł światła czerwonego, zielonego i niebieskiego o różnej intensywności. Im więcej światła dodasz, tym jaśniejsza stanie się mieszanka kolorów. Jeśli zmieszasz wszystkie trzy kolory światła, otrzymasz czyste, białe światło.

Telewizory, ekrany i projektory używają kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego (RGB) jako kolorów podstawowych, a następnie mieszają je ze sobą, tworząc inne kolory.

Dlaczego warto się tym przejmować?

Załóżmy, że masz bardzo wyrazistą markę z jasnożółtym logo. Jeśli opublikujesz to logo na Facebooku, Twitterze lub swojej stronie internetowej i nie użyjesz prawidłowego procesu kolorowania, logo będzie wyglądało na zabrudzone zamiast jasnożółtego. Dlatego podczas pracy z plikami dla dowolnego ekranu należy używać RGB, a nie CMYK.

CMYK: subtraktywny model mieszania kolorów

Wszystkie kolory widoczne na fizycznej powierzchni (papier, oznakowanie, opakowanie itp.) wykorzystują subtraktywny model mieszania kolorów. Większość ludzi zna ten model mieszania kolorów, ponieważ nauczyliśmy się go w przedszkolu podczas mieszania farb do malowania palcami. W tym przypadku "subtraktywny" odnosi się po prostu do faktu, że odejmujesz światło od papieru, dodając więcej koloru.

Tradycyjnie podstawowymi kolorami używanymi w procesie odejmowania były czerwony, żółty i niebieski, ponieważ były to kolory mieszane przez malarzy w celu uzyskania wszystkich innych odcieni. Z czasem, gdy pojawił się druk kolorowy, zostały one zastąpione kolorami cyjan, magenta, żółtym i kluczowym/czarnym (CMYK), ponieważ ta kombinacja kolorów umożliwia drukarkom wytwarzanie szerszej gamy kolorów na papierze.

O co warto zadbać?

Postanowiłeś wydrukować broszurę w pełnym kolorze. Jeśli inwestujesz tyle pieniędzy w swój marketing (drukowanie nie jest tanie!), oczekujesz, że drukarnia uzyska odpowiednie kolory.

Jako że druk wykorzystuje metodę subtraktywnego mieszania kolorów, dokładne odwzorowanie kolorów można uzyskać tylko przy użyciu CMYK. Użycie palety RGB spowoduje nie tylko niedokładne odwzorowanie kolorów, ale także wysoki rachunek od drukarni, gdy będziesz zmuszony poprosić ją o ponowne wydrukowanie całego nakładu.

Koło kolorów

Nie wiem jak Ty, ale kiedy byłam dzieckiem, najlepszą częścią powrotu do szkoły jesienią było otrzymanie nowego, nieskazitelnego pudełka Crayola z 64 kredkami w opakowaniu. Możliwości wydawały się nieskończone. Dopóki nie zgubiłam czarnej kredki.

Zrozumienie koła kolorów i harmonii kolorów (co działa, co nie i jak kolor się komunikuje) jest równie ekscytujące jak nowe pudełko kredek. Naprawdę.

Zdolność do zrozumienia terminów i procesów związanych z kolorem pomoże ci umiejętnie przekazać swoją wizję projektantowi, drukarni, a nawet (być może) geniuszowi Apple Store.

Podstawy koła kolorów

Po raz pierwszy koło kolorów zostało zaprojektowane przez Sir Isaaca Newtona w 1666 roku, więc jest to absolutnie wcześniejsze niż zapoznanie się z nim w przedszkolu. Artyści i projektanci nadal używają go do opracowywania harmonii barw, mieszania i palet.

Na koło składają się trzy kolory podstawowe (czerwony, żółty, niebieski), trzy kolory drugorzędne (kolory powstałe po zmieszaniu kolorów podstawowych: zielony, pomarańczowy, fioletowy) i sześć kolorów trzeciorzędnych (kolory powstałe z kolorów podstawowych i drugorzędnych, takie jak niebiesko-zielony lub czerwono-fioletowy).

Wystarczy narysować linię przechodzącą przez środek koła, aby oddzielić kolory ciepłe (czerwienie, pomarańcze, żółcie) od kolorów chłodnych (błękity, zielenie, fiolety).

Ciepłe odcienie są zwykle kojarzone z energią, jasnością i działaniem, podczas gdy chłodne są często utożsamiane ze spokojem, ciszą i spokojem.

Kiedy zdasz sobie sprawę, że kolory mają temperaturę, możesz zrozumieć, w jaki sposób wybór wszystkich ciepłych lub wszystkich chłodnych kolorów w logo lub na stronie internetowej może wpłynąć na Twój przekaz.

Barwa, odcień, odcień i ton

Wróćmy do tego 64-paku kredek z pierwszego dnia szkoły (pamiętasz "surowy umber"? Czym w ogóle jest umbra i czy faktycznie jest lepsza surowa niż gotowana?) Tak czy inaczej, możesz się zastanawiać, jak przeszliśmy od dwunastu kolorów na naszym oryginalnym kole kolorów do tych wszystkich kredek? To właśnie tutaj przychodzą barwy, odcienie i tony.

Mówiąc najprościej, barwy, tony i odcienie to odmiany kolorów na kole barw. Zabarwienie to odcień, do którego dodano biel. Na przykład czerwony + biały = różowy. Odcień jest barwą, do której dodano czerń. Na przykład czerwony + czarny = bordowy. Wreszcie, ton to kolor, do którego dodano czerń i biel (lub szarość). Powoduje to przyciemnienie pierwotnej barwy, dzięki czemu kolor wydaje się bardziej subtelny i mniej intensywny.

Schematy kolorów

Porozmawiajmy o schematach... (I to nie takich, które wymyślają złoczyńcy z kreskówek. Bwahaha!) Mówimy o schematach kolorów. Korzystając z koła kolorów, projektanci opracowują plan kolorystyczny na potrzeby materiałów marketingowych.

Kolory komplementarne

Kolory komplementarne to przeciwieństwa na kole kolorów - na przykład czerwony i zielony.

Ze względu na ostry kontrast między tymi dwoma kolorami, potrafią one naprawdę wyeksponować obraz, ale ich nadużywanie może stać się męczące. Wystarczy pomyśleć o dowolnym centrum handlowym w grudniu. Mając to na uwadze, stosowanie komplementarnego schematu kolorów podczas działań marketingowych firmy zapewnia ostry kontrast i wyraźne rozróżnienie między obrazami.

Kolory analogiczne

Analogiczne kolory znajdują się obok siebie na kole kolorów - na przykład czerwony, pomarańczowy i żółty. Podczas tworzenia analogicznego schematu kolorów, jeden z nich będzie dominował, drugi wspierał, a trzeci akcentował. W biznesie analogiczne schematy kolorów są nie tylko przyjemne dla oka, ale mogą skutecznie poinstruować konsumenta, gdzie i jak podjąć działanie.

Witryna Tostitos wykorzystuje analogiczny schemat kolorów. Jasno-pomarańczowy pasek nawigacyjny przyciąga wzrok do eksploracji witryny, a linki w kolorze akcentów na dole kierują głodnych konsumentów z przekąskami do "Kup online".

Kolory triadyczne

Kolory triadyczne są równomiernie rozmieszczone wokół koła kolorów i zazwyczaj są bardzo jasne i dynamiczne.

Zastosowanie w marketingu tego rodzaju schematu, tworzy on wizualny kontrast i harmonię jednocześnie, wyróżniając każdy element i sprawiając, że ogólny obraz staje się bardziej wyrazisty.

Burger King z powodzeniem wykorzystuje ten schemat kolorów. Hej, czy to już pora na lunch?

Ale tak naprawdę, dlaczego miałbyś przejmować się tą teorią?

Dwa słowa: branding i marketing.

Nie czekaj, trzy słowa: branding, marketing i sprzedaż.

Dysponując podstawową wiedzą na temat kolorów i schematów kolorów, jesteś przygotowany do podejmowania skutecznych decyzji dotyczących marki. Na przykład, jaki wybrać kolor logo. Czy też emocje, jakie kolory wywołują u konsumenta i psychologia stojąca za wyborem kolorów na Twojej stronie internetowej.

Myślisz, że to nie ma znaczenia? Zapoznaj się z tym artykułem na temat kombinacji kolorów z piekła rodem. To zwyczajnie boli.

Znajomość teorii kolorów może nie tylko pomóc ci w prowadzeniu własnego marketingu, ale może również znacznie lepiej zrozumieć, co robi twoja konkurencja.

Porównując ze sobą trzy strony internetowe kancelarii prawnych, można zauważyć wiele analogicznych schematów kolorystycznych. Niebieski jest ogólnie kojarzony z niezawodnością, brązowy z męskością, a żółty z kompetencją i szczęściem. Wszystko to są pozytywne skojarzenia w dziedzinie, która stereotypowo ma negatywne konotacje, takie jak nieuczciwość lub agresja.

Wyróżnianie marki i przemawianie do grupy docelowej, a także świadomość, że słabe kolory mogą oznaczać słabą sprzedaż - oto dlaczego warto dbać o teorię kolorów.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o emocjach wywoływanych przez kolory i o tym, jak psychologia kolorów może pomóc Ci w wyborze najlepszych barw dla Twojego logo?

Dział: Fizyka

Autor:
Kris Decker | Tłumaczenie: Kornelia Poddębniak

Żródło:
https://99designs.com/blog/tips/the-7-step-guide-to-understanding-color-theory/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.