Wiele twarzy projektowania graficznego: Czym zajmują się projektanci graficzni?
Niniejszy artykuł porusza różne kwestie związane z projektowaniem graficznym: definicję, kierunki, umiejętności potrzebne do udanej kariery oraz ogromny zestaw przykładowych projektów.
Zdjęcie: Tubik / Dribble
Dzisiejszym wpisem kontynuujemy serię odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania z dziedziny designu. Obserwując niesłabnące zainteresowanie zagadnieniami projektowania graficznego na Quorze, zebraliśmy tutaj najpopularniejsze pytania dla naszych czytelników. Obejmują one:
- Czym jest projektowanie graficzne?
- Jakie są twórcze kierunki projektowania graficznego?
- Czy grafika jest sztuką?
- Czy grafika jest istotna?
- Jakich umiejętności potrzeba, aby osiągnąć sukces w tej dziedzinie?
- Czy można być grafikiem bez umiejętności rysowania?
Zacznijmy od teorii, praktyki i dużego zestawu przykładów od projektantów studyjnych.
Czym jest projektowanie graficzne?
Jest to profesjonalna sfera ludzkiej działalności, która leży na skrzyżowaniu sztuk wizualnych, komunikacji, psychologii i innych specjalistycznych dziedzin. Projektanci tworzą sposoby i zasoby komunikacji za pomocą elementów graficznych (wizualnych): obrazów o różnych stylach i złożoności, zdjęć, typów i czcionek, piktogramów, kształtów i rozmiarów, kolorów i odcieni, linii i krzywych, układów stron itp. Projektant sprawia, że grafika przekazuje wiadomość, dzięki czemu staje się funkcjonalna. Osoby pracujące w tej branży można opisać jako typ twórców wykorzystujących swoje talenty nie tyle w ramach czystej sztuki z satysfakcją estetyczną na pierwszym miejscu, ale jako sztukę komunikacji i przekazu.
Jakie są twórcze kierunki projektowania graficznego?
Obecnie projektowanie graficzne to szeroki obszar zastosowania talentów artystycznych w różnorodnych formach. Obejmuje na przykład tworzenie:
- ilustracji
- identyfikacji (logo i branding)
- ikon i piktogramów
- typografii
- materiałów redakcyjnych
- grafiki i elementy interfejsów
- drukowane materiały reklamowe
- zasoby graficzne do filmów animowanych i kreskówek
- wydruki wielkoformatowe, takie jak plakaty i billboardy
- znaki
- grafiki wskazujące drogę
- infografiki
- opakowania itp.
Niezależnie od celu i przeznaczenia, podstawowym celem projektowania graficznego jest służenie określonemu celowi lub zespołowi zadań za pomocą środków i technik artystycznych. Sprawdźmy praktyczne przykłady.
Projekt logo
Wizytówki
Ilustracja interfejsu strony startowej firmy Colony
Czy grafika jest sztuką?
Krótko mówiąc, nie, większość profesjonalistów w tej dziedzinie nie pozycjonuje się i nie nazywa siebie artystami.
Definiując sztukę, słownik Merriam-Webster opisuje ją jako „świadome wykorzystanie umiejętności i twórczej wyobraźni, zwłaszcza w produkcji przedmiotów estetycznych”. Obiekty sztuki są cenione głównie za ich piękno, wartość estetyczną i atrakcyjność emocjonalną. To wszystko nie jest jednak głównym celem projektowania.
Zadania projektantów graficznych można opisać jako budowanie pomostu między sztuką i funkcjonalnym projektowaniem skoncentrowanym na celu. Mieszają siłę artystyczną i funcjonalną w granicach specyficznych założeń i określonej grupy odbiorców. „Dobry projekt to coś w rodzaju wizualizacji jasnego myślenia” - powiedział Edward Tufte i jest to świetna definicja pokazująca, do czego dążą graficy.
Łatwo zauważyć, że grafika obejmuje różne aspekty ludzkiego życia związane z komunikacją wizualną, od książek i plakatów po złożone aplikacje mobilne lub animacje 3D. Wspierana przez badania, analizy i testy, grafika zwiększa użyteczność, wzmacnia branding i zapewnia pozytywne wrażenia użytkownika. Jest to punkt, w którym sztuka i funkcjonalność łączą się w celu uczynienia ludzi szczęśliwszymi poprzez rozwiązywanie problemów i spełnianie życzeń.
Czy grafika jest istotna?
To pytanie jest często zadawane i nie tak łatwo na nie odpowiedzieć. Jednym z powodów, dla których ta dziedzina zawodowa jest tak szeroko obecna w naszym życiu, jest fakt, że ludzie są w większości istotami wizualnymi. Zwykle postrzegamy obrazy szybciej niż słowa. Jesteśmy pod wpływem kolorów i kształtów. Reagujemy na znaki i symbole. Potrzebujemy podpowiedzi i wizualnej hierarchii. Jesteśmy zależni od emocji i uczuć. Lista może być długa - a projekt graficzny jest tym, co robi różnicę. Rzadko zdarza się, aby przedmiot projektu graficznego służył tylko jednemu celowi. Przyjrzyjmy się podstawowym celom stawianym przed zasobami graficznymi.
Identyfikacja
Ten aspekt dotyczy głównie budowania marki, a przede wszystkim logo, które stanowi podstawę strategii marki. Projektanci muszą wziąć pod uwagę wiele czynników dotyczących grupy docelowej, praw i zasad harmonii artystycznej, psychologii koloru i kształtu, wpływu na ludzką percepcję i emocje, aktualnych warunków na rynku, a także celów biznesowych marki lub firmy. Co więcej, obrazy wizualne zapadają w pamięć, co wzmacnia świadomość marki.
Piękno
Piękno ma wiele znaczeń, ponieważ działa jak haczyk na użytkowników lub widzów mających do czynienia z treściami graficznymi, od reklam po okładki książek, komiksy, wszelkiego rodzaju interfejsy użytkownika, opakowania, zdjęcia i mnóstwo innych rzeczy. Mamy tendencję do angażowania się emocjonalnie i estetycznie. Chociaż zawartość i użyteczność są kluczowe dla rozwiązywania problemów, ludzie wciąż żyją według niepisanej zasady, że atrakcyjny wygląd stanowi swoistą wizytówkę. Przyciągający wzrok wizerunek jest bardzo ważny, aby zachęcić użytkowników do wypróbowania produktu, obejrzenia filmu, zwłaszcza w obliczu współczesnej, intensywnej konkurencji. Projektowanie graficzne staje się również potężnym narzędziem do upiększania interfejsu użytkownika, od drobnych szczegółów, takich jak ikony, po znaczące elementy, takie jak ilustracje i maskotki.
Motyw i klimat
Elementy wizualne, podobnie jak tekst, nie tylko przekazują wiadomość, ale także nadają ton i głos przekazu. Można to osiągnąć za pomocą tła, typografii, kompozycji, palety kolorów, kształtów i rozmiarów, podejść stylistycznych, które informują użytkownika o produkcie od pierwszych sekund kontaktu. Percepcja wizualna odgrywa dużą rolę w podejmowaniu decyzji, szczególnie w przypadku wprowadzenia: krótkie minuty lub nawet sekundy są niezbędne, aby zainteresować użytkownika. Ponadto, podążając za popularnymi trendami, graficy nadają obiektowi aktualny wygląd, który jest istotnym czynnikiem zaufania dla wielu użytkowników.
Objaśnienia, informowanie i prowadzenie
Ten aspekt jest prezentowany zarówno w zasobach drukowanych, jak i interfejsach cyfrowych w różnych samouczkach, instrukcjach, wskazówkach dotyczących narzędzi, przewodnikach itp. Obraz jest naprawdę wart tysiąca słów: oszczędza cenny czas i pomaga uniknąć dużych bloków tekstu. Co więcej, grafika oparta na dogłębnej analizie grupy docelowej włącza mechanizm empatii i atrakcyjności emocjonalnej.
Doskonalenie nawigacji
Niestandardowe elementy graficzne to świetny sposób na poprawę działania nawigacji i zwiększenie użyteczności. Praktyka pokazuje, że ma to ogromny wpływ na liczbę odwiedzin i utrzymanie czytelników, zapewniając łatwy przepływ podróży przez stronę internetową lub aplikację, mapę lub nawigację miejską. Dodatkowo, cały ten pozytywny wpływ jest wspierany przez przyjemność estetyczną, jeśli wizualne wykonanie jest spójne i zachowuje harmonijną kompozycję.
Postacie wzmacniające przekaz
Personifikacja odpowiednio zastosowana jest czynnikiem pozytywnego doświadczenia użytkownika, wzmacnia wizerunek i świadomość marki. Dlatego maskotki i postacie często stają się częścią koncepcji projektowej i strategii treści. I tutaj graficy mogą się wykazać. Efektywne i odpowiadające oczekiwaniom grupy docelowej maskotki zapewniają oryginalność i zbliżony do naturalnego przepływ komunikacji.
Stylowa czcionka
Chodzi o typografię, ważną gałąź projektowania graficznego zajmującą się literami jako obiektem projektowym. Napisy stosowane do różnych produktów powinny być nie tylko czytelne i łatwe do odczytania, ale także ładne, atrakcyjne i emocjonalne. W przypadku liternictwa na potrzeby budowania marki, dodają one również tak istotne cechy, jak oryginalność i rozpoznawalność.
Jakie umiejętności są potrzebne do osiągnięcia sukcesu w projektowaniu graficznym?
Wśród wymagań stawianych specjalistom w dziedzinie projektowania graficznego często znajdują się następujące:
- techniczne umiejętności artystyczne i najlepsze kwalifikacje z zakresu jakiejś dziedziny sztuki wizualnej
- talent artystyczny i kreatywna natura
- dobre oko artystyczne i poczucie harmonii
- zdolność dobrego rysowania
- umiejętności kompozycji i analizy wizualnej
- zdolność do analizowania grupy docelowej i możliwych opcji komunikacji z nią
- umiejętność stosowania różnych technik rysowania i malowania, najlepiej zarówno przy użyciu narzędzi ręcznych, jak i cyfrowych (Photoshop, Illustrator itp.)
- możliwość uczenia się i samodoskonalenia przez cały czas, ponieważ sfera ta jest niezwykle dynamiczna i różnorodna itp.
Zatem, jeśli chcesz budować swoją karierę w tej sferze, pomocne może być zastanowienie się, w których z wymienionych pozycji czujesz się silny, a które wymagają poprawy. Ponadto w dzisiejszych czasach ważne jest, aby być dość elastycznym w stosowaniu różnych narzędzi projektowych, takich jak Photoshop, Illustrator i inne. Dlatego praktyka i szkolenia są potrzebne przez cały czas, aby przygotować się do nowoczesnych zadań projektowych.
Od strony wiedzy, bardzo przydatne byłoby zdobycie pewnej ilości informacji na temat teorii kolorów, psychologii, strategii i przepływu projektowania w brandingu i marketingu, umiejętności negocjacyjnych, podstaw biznesu i sprzedaży oraz innych rzeczy, które zbliżają projektanta do klientów i użytkowników końcowych. Ponadto daje to szerszą perspektywę i sprawia, że proces dzielenia się kreatywnymi pomysłami jest bardziej naturalny i produktywny.
Czy można być grafikiem bez umiejętności rysowania?
Cóż, w skrócie: jeśli mówimy o projektowaniu graficznym bez wysokich celów na sukces, tak, może się zdarzyć, że można zarabiać na życie w tej sferze bez większych zdolności rysunkowych. Na gruncie praktyki jednak, w przypadkach gdy celem grafika jest rozwój zawodowy, ciekawa kariera i naprawdę interesujące projekty, umiejętności rysunkowe i znajomość akademickiej teorii rysunku są niezbędnym warunkiem sukcesu.
Wchodząc nieco głębiej, warto wspomnieć, że w innych dziedzinach projektowania zdarza się, że można być wysokiej klasy profesjonalistą bez umiejętności tworzenia rysunku (jednak projektowanie graficzne zdecydowanie do nich nie należy). Na przykład w obecnych warunkach projektowania UI, z różnorodnymi narzędziami i setkami zasobów graficznych , takimi jak ikony, ilustracje i zdjęcia, zasoby te mogą być wystarczające do tworzenia pewnych typów interfejsów. Jednakże ci, którzy dążą do oryginalności, funkcjonalnej i unikalnej grafiki dla swoich projektów, stworzą je od podstaw lub oddelegują te zadania grafikom. Wysokiej jakości zasoby graficzne są zasadniczo oparte na dużej wiedzy i umiejętnościach w zakresie rysunku i malarstwa. W przeciwieństwie do innych dziedzin, w grafice umiejętność kreślenia jest podstawą sukcesu.
Szkoła artystyczna i lekcje rysunku akademickiego w swojej klasycznej formie dają szerokie i solidne podstawy artystyczne z zakresu kompozycji, kolorystyki, technik rysunkowych i malarskich, historii sztuki. Dodając do nich godziny skomplikowanego treningu, w którym ćwiczy się rysunek odręczny, malarstwo, szkicowanie, ocenę wzrokową, umiejętność dostrzegania i przenoszenia najmniejszych odcieni i cieni i tym podobne, stajemy się znacznie silniejsi, bardziej zręczni i różnorodni jako artyści. Jest to w rzeczywistości najlepsza podstawa do tworzenia ładnych, stylowych i wysokiej jakości grafik o wymaganej złożoności na dowolnym poziomie.
Jeśli chodzi o prawdziwe przykłady, graficy w Tubik Studio mają niezwykłą podstawę profesjonalnego szkolenia i kwalifikacji uniwersyteckich, począwszy od kilku lat intensywnej nauki w szkołach plastycznych, a następnie awansując na kierunki związane z architekturą, sztukami wizualnymi i projektowaniem. Dzięki temu wszystkiemu, opanowaniu oprogramowania do projektowania, takiego jak Adobe Photoshop i Illustrator oraz połączeniu go ze znajomością nowoczesnych trendów w projektowaniu cyfrowym i sztuce, wypracowali swój osobisty styl artystyczny i rozwijali go coraz bardziej w rzeczywistych projektach realizowanych przez studio, a także koncepcjach projektowych.
Tworząc ilustracje i ikony do prawdziwych projektów UI/UX i testując je w połączeniu z innymi elementami, pracując nad logo i innymi elementami brandingu, ćwicząc ręczne szkicowanie i rysowanie, a także cyfrowe ilustracje tylko po to, aby lepiej i szybciej korzystać z oprogramowania, dochodzą do rozwiązań, które są oryginalne, piękne i funkcjonalne. Oczywiście, jest to osobista opinia oparta na długoterminowych badaniach projektowych i codziennej pracy z zespołem projektantów.
Dział: Technologia
Autor:
Marina Yalanska | Tłumaczenie: Kornelia Poddębniak
Źródło:
https://blog.tubikstudio.com/graphic-design-what-graphic-designers-do/