2022-08-31 13:07:06 JPM redakcja1 K

Zdaniem badaczy nasz najstarszy wspólny przodek umiał chodzić

Naukowcy są „całkiem pewni”, że wymarły gatunek hominidów umiał chodzić i wspinać się po drzewach 7 milionów lat temu. Jak sugeruje badanie szkieletu sprzed około 7 milionów l...

Jak sugeruje badanie szkieletu sprzed około 7 milionów lat najstarszy wspólny przodek ludzkości chodził na dwóch nogach ale umiał wspinać się po drzewach jak małpa.

Badacze poddali analizie skamieniałe szczątki Sahelanthropus tchadenis odkryte 21 lat temu na pustyniach Czadu w centralnej Afryce. W tamtym czasie odkrycie uznano za przełomowe, ponieważ przesunęło w czasie drzewo genealogiczne hominidów – linię przodków Homo sapiens – o milion lat wstecz, bliżej rozejścia się z szympansami.

Pytanie, czy gatunek ten chodził wyprostowany pozostało bez odpowiedzi. Teraz zespół badaczy z Francji jest „całkiem pewien” że Sahelanthropus faktycznie poruszał się na dwóch nogach.

Inni eksperci wyrazili wątpliwości co do opublikowanego w dzienniku Nature badania – wywołało ono debatę na temat stylu życia Sahelanthropusa oraz tego, czy w ogóle ma coś wspólnego z naszą gałęzią ewolucyjną.

Naukowcy zbadali kość udową oraz dwie kości przedramienia znalezione podczas wykopalisk na obszarze Toros-Menalla na pustyni Djurab w Czadzie. Analizie poddano 23 cechy skamienielin które zdaniem badaczy wskazują na dwunożność oraz na bliższe pokrewieństwo z ludźmi niż z małpami.

„Na podstawie dowodów możemy jasno stwierdzić występowanie częściowej dwunożości oraz nadrzewnej czworonożności, co jest typowe dla wczesnych hominidów i co stopniowo przekształca się w całkowitą dwunożność gatunku Homo” – mówi Jean-Renaud Boisserie, współautor badania z Université de Poitiers.

Na podstawie niedawno odkrytych skamieniałości hominidów, w tym liczącego 3 miliony lat szkieletu Lucy, można wysnuć wniosek, że dwunożność jest charakterystyczną cechą naszego gatunku.

„Jesteśmy tego całkiem pewni” – mówi Franck Guy, jeden ze współautorów – „Wykazaliśmy, że kość udowa bardziej przypomina budową kości ludzi, zarówno współczesne jak i te skamieniałe, niż kości małp”.

Profesor Bernard Wood z George Washington University – współautor wcześniej przeprowadzonego badania które wykazało, że Sahelanthropus nie poruszał się na dwóch kończynach – powiedział, że „te niezwykle ważne skamieliny zasługują na coś lepszego niż to, jak zostały potraktowane przez ten artykuł. Badanie opiera się na wybiórczo dobranych dowodach, nie uwzględnia najnowszych opracowań prowadzących do innych wniosków niż tych bronionych przez autora oraz nie bierze pod uwagę równie, o ile nie bardziej, poprawnych interpretacji tych skamielin”.

„Wszystkie trzy kości w większym stopniu przypominają kości szympansów niż jakiejkolwiek innej małpy człekokształtnej, w tym współczesnego człowieka. Nie oznacza to, że Sahelanthropus był szympansem, ale że był z nimi blisko spokrewniony – jego styl życia przypominał styl życia szympansa. Nie była to małpa o wyprostowanej sylwetce żyjąca na ziemi tak jak nasi najwcześniejsi przodkowie” – dodaje.

Profesor Fred Spoor, ekspert w dziedzinie ludzkiego pochodzenia z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie, który nie był zaangażowany w badaniu, powiedział, że nowe badanie sugerujące dwunożność Sahelanthropusa brzmi przekonywająco.

„Uderzające w tej sytuacji jest to, że już 7 milionów lat temu – tak blisko potencjalnego ewolucyjnego oddzielenia się linii genealogicznej szympansów – występują znaki dwunożności. Naprawdę wygląda to tak, jakby dwunożność była cechą charakterystyczną naszej gałęzi ewolucyjnej” – mówi.

Dr Sandra Martelli, profesor nadzwyczajny w Kolegium Uniwersyteckim w Londynie, również nie związana z badaniem, powiedziała, że „kwestii tego rodzaju dwunożnej lokomocji nie można rozpatrywać na podstawie przedstawionych dowodów – może być naziemna, nadrzewna, albo mieszanką obu oraz wspinaczki.

Dział: Człowiek