Czy elektryczne drony, w których można siedzieć, wystartują?
Wyobraźmy sobie elektrycznego drona połączonego z samolotem o stałych skrzydłach – taką koncepcję realizuje start-up Skyfly, opracowując nowy dwuosobowy statek powietrzny. Model Axe ma łączyć elastyczność helikoptera, ale bez wysokich kosztów, hałasu i emisji dwutlenku węgla. Jest to samolot zdolny do lotu w pionie, czyli samolot elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL), co oznacza, że może startować jak helikopter. . Dodatkowo posiada dwa stałe skrzydła, umożliwiające start i lądowanie na pasie startowym.

Źródło zdjęcia: WikimediaCommons
Firma twierdzi, że Axe osiąga prędkość maksymalną 100 mph (ok. 160 km/h), ma udźwig 172 kg, co odpowiada wadze dwóch dorosłych osób o masie około 13,5 st. (ok. 86 kg, 1st=6,35kg) każda, oraz zasięg 100 mil (ok. 160 km), co pozwala np. na lot z Oksfordu na wyspę Wight. Zespół z siedzibą w Banbury (Oxfordshire) poświęcił pięć lat na dopracowanie projektu.
“W porównaniu do konwencjonalnych samolotów Axe ma osiem silników, co jest dość niezwykłe” mówi dr Bill Brooks, główny inżynier techniczny Skyfly. “Samolot posiada układ typu "canard", co oznacza, że jego ogon znajduje się z przodu. Jego całkowita masa wynosi 750 kg, z czego 240 kg to baterie, a cała konstrukcja wykonana jest z włókna węglowego, aby była jak najlżejsza” dodaje dr Brooks.
Korzyści ekologiczne
Bezpieczeństwo było kluczowym elementem projektu. Duże skrzydła pozwalają mu szybować w przypadku awarii zasilania, a na końcach każdego skrzydła znajdują się dwa silniki, dzięki czemu w razie usterki jednego, drugi może przejąć jego funkcję. Dodatkowo Axe wyposażony jest w awaryjny balistyczny spadochron, który umożliwia bezpieczne sprowadzenie samolotu i pasażerów na ziemię.
Oprócz bezpieczeństwa i ekologicznego napędu, prezes Skyfly, Michael Thompson podkreśla, że modele elektryczne są także znacznie cichsze. “Podczas startu nie przeszkadzasz już hałasem wszystkim wokół, co jest ogromną zaletą. Elektryczny napęd to nie tylko korzyść dla środowiska, ale także duży krok w kierunku redukcji zanieczyszczenia hałasem” mówi Thompson.
Do kogo jest skierowany?
Inne eVTOL-e w fazie rozwoju, takie jak te tworzone przez Vertical Aerospace (VA) z Bristolu, koncentrują się na usługach jako elektryczne taksówki powietrzne. Podobnie amerykańskie firmy Archer i Joby projektują elektryczne samoloty mogące przewozić do czterech pasażerów.
W porównaniu do nich Skyfly Axe jest bardziej kompaktowy i skierowany na rynek prywatny. Jest to samolot do samodzielnego montażu (kit-plane), którego cena wynosi 250 000 funtów. Produkt ten jest przeznaczony dla obecnych pilotów, którzy chcą odejść od silników tłokowych diesla.
Zdaniem Jasona Pritcharda, redaktora naczelnego eVTOL Insights, może on także zainteresować kluby lotnicze jako narzędzie do szkolenia nowych pilotów. “Branża eVTOL jest nadal w fazie początkowej, a pierwsze operacje ruszą za kilka lat, ale w tym czasie trzeba przeszkolić wielu pilotów” mówi Pritchard. “Dodatkowo, konstrukcja Axe pozwala także na naukę umiejętności lądowania bez zasilania, co jest koniecznym narzędziem”.
Co z infrastrukturą do ładowania?
Axe można naładować w nocy za pomocą zwykłej wtyczki z trzema bolcami, podobnie jak samochody elektryczne. Jednak na szeroką skalę lotnictwo elektryczne będzie wymagało rozwoju infrastruktury ładowania.
Firma Aerovolt z West Sussex zainstalowała już szybkie ładowarki na siedmiu lotniskach w Wielkiej Brytanii i planuje kolejne 40 instalacji. Jej założyciel, Philip Kingsley-Dobson, twierdzi, że zainteresowanie rośnie. “Wiele samolotów z silnikami tłokowymi nie będzie mogło w przyszłości korzystać z paliwa ołowiowego, dlatego poszukuje się alternatyw i sposobów na dekarbonizację lotnictwa lekkiego“ mówi Kingsley-Dobson.
Przyszłość eVTOL w Wielkiej Brytanii
Obecnie w Wielkiej Brytanii nie ma jeszcze eVTOL-i dopuszczonych do lotów. Axe z powodzeniem przeszedł załogowe testy w trybie zawisu i lotu poziomego, ale wciąż czeka na certyfikację przez Civil Aviation Authority (CAA). Firma ma 40 zamówień od klientów na całym świecie i planuje dostarczyć pierwsze egzemplarze na początku przyszłego roku.
Rzecznik CAA podkreślił: “Pracujemy z innowatorami nad testowaniem i wdrażaniem nowych technologii lotniczych, które pozwolą Wielkiej Brytanii utrzymać pozycję lidera w branży oraz wesprzeć jej rozwój. Nowe technologie oznaczają nowe wyzwania, dlatego bezpieczeństwo pozostaje naszym priorytetem we wszystkich tych pracach”.
Autor:
Katharine Da Costa | Tłumaczenie Mateusz Rega — praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/