Woreczki nikotynowe Zyn wręcz znikają z półek. Krytycy twierdzą, że są one niebezpieczne dla dzieci
Zejdźcie z drogi e-papierosy, Amerykanie zdają się mieć nowe uzależnienie: Zyn, produkt w postaci saszetek bez tytoniu z nikotyną, który wystrzelił w sprzedaży w ciągu ostatniego roku.
Puszka Zyn. Zdjęcie: Michael M. Santiago/Getty Images
Philip Morris ogłosił w czwartek, że w 2023 roku wysłał około 350 milionów puszek Zyn, co stanowi ogromny wzrost, bo aż o 62% w porównaniu z poprzednim rokiem. Wysyłki zwykle korelują ze sprzedażą, nawet jeśli stanowią nieco inną miarę popytu. Oczekuje się ciągły wzrost w tym roku, a firma planuje wysłać ponad 520 milionów puszek, co wzmocni całoroczną prognozę producenta Marlboro. Zyn stał się kultowym zjawiskiem w ciągu ostatniego roku, przyciągając uwagę konsumentów z pokolenia Z, którzy stali się lojalnymi nabywcami produktu. Według strony internetowej Zyn jest skierowany do osób dorosłych w wieku od 21 lat i starszych, które już używają nikotyny.
„Przestrzegamy prawa i dobrowolnie robimy więcej niż wymagają przepisy”, powiedział rzecznik firmy w oświadczeniu. „Na przykład ograniczamy dostęp do naszych kanałów cyfrowych do osób powyżej 21 roku życia i nie korzystamy z influencerów w mediach społecznościowych w USA. Poza tym regularnie prosimy o usunięcie nieodpowiednich treści online.”
Puszka Zyn kosztuje około 5 dolarów za około 15 saszetek (w różnych smakach), które zawierają różne ilości nikotyny i są wchłaniane przez dziąsła i wargę w ciągu godziny, a następnie wypluwane. Nikotyna jest bardzo uzależniająca i może zaszkodzić rozwijającemu się mózgowi młodych ludzi, według Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom. Jednak, podobnie jak Juul, popularność i wzrost Zyn może napotkać trudności, zwłaszcza ze strony rządu USA. Zgodnie z prawem, każdy, kto produkuje lub sprzedaje „nikotynę bez tytoniu”, musi przestrzegać przepisów FDA, które obejmują zakaz sprzedaży osobom poniżej 21 roku życia, zakaz rozdawania próbek i zakaz twierdzenia, że ich produkty są mniej szkodliwe niż papierosy bez zgody FDA.
W zeszłym miesiącu lider większości Senatu, Chuck Schumer, wezwał Federalną Komisję Handlu i Administrację Żywności i Leków do zbadania, w jaki sposób Zyn jest reklamowany wśród młodych ludzi. „Przekazuję ostrzeżenie dla rodziców, ponieważ te woreczki nikotynowe wydają się skupiać na młodych dzieciach, nastolatkach, a nawet młodszych, a następnie używają mediów społecznościowych, aby ich przyciągnąć”, powiedział Schumer na konferencji prasowej. „Zyn to następna bitwa.” W odpowiedzi rzecznik Phillipa Morrisa powiedział, że „marketing i reklama Zyn są ściśle kierowane” do klientów w wieku 21 lat i starszych, a te materiały obejmują tylko osoby w wieku 35 lat i starsze.
Mimo wzrostu, akcje Phillipa Morrisa spadły o 2% na początku notowań z powodu niższego popytu na papierosy. Big Tobacco stopniowo przenoszą swoją uwagę z papierosów na alternatywy bezdymne, takie jak e-papierosy czy IQOS, aby ludzie mogli zaspokoić swoje zapotrzebowanie na nikotynę. W 2022 roku Phillip Morris wykupił producenta Zyn, Swedish Match, aby pomóc firmie przekształcić się w inwestowanie w więcej „produktów bezdymnych”. Dyrektor generalny Jacek Olczak powiedział w oświadczeniu dotyczącym wyników, że nowe produkty obejmują teraz 40% całkowitego przychodu, prowadzone przez wzrost produktów tytoniowych IQOS, które przekroczyły przychody tradycyjnej marki Marlboro.
„Czwarty kwartał był również pierwszą rocznicą naszego połączenia z Swedish Match, które dostarczyło bardzo dobre wyniki w 2023 roku, dzięki doskonałemu wynikowi Zyn na rynku USA”, powiedział Olczak. Firma poinformowała, że w tym roku przeznaczy około 1 miliarda dolarów na inwestycje w wzmacnianie produkcji Zyn w USA, aby sprostać popytowi.
Dział: Gospodarka
Autor:
Jordan Valinsky | Tłumaczenie: Dominik Brzózka
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/02/08/business/zyn-nicotine-pouches-sales-earnings/