12.09.2022 JPM Redakcja

Jak działa samochód

Dziś raczej nie ma osoby, która nie posiada lub chociaż raz nie prowadziła samochodu. Ten fenomenalny wynalazek XIX wieku oferuje nam królewski komfort, podczas przemierzania długich dystansów w bardzo krótkim czasie, dzięki czemu docieramy do celu wyluzowani i wypoczęci.

Struktura tego cennego przyjaciela człowieka na kółkach jest niezwykle złożona; składa się z dużej liczby części, których skoordynowana praca zapewnia jego funkcjonalność. Z takiej ilości części maszyn, elementów i zespołów wspomniano w tym artykule ich największe grupy.

Samochód składa się z ponad 20 tys. części, które można podzielić na podstawowe sekcje. Podwozie unosi kierowce i pasażerów. Na podwoziu znajdują się: silnik, układ przeniesienia napędu i kokpit kierowcy. Silnik to serce samochodu. Do pracy wykorzystuje benzynę lub diesel i uwalnia moc do napędzania kół. Układ przeniesienia napędu odpowiada za przekierowywanie energii z silnika do kół.

Kierowca, sterując kierownicą, kieruje samochód w pożądanym kierunku, pedałem gazu wpływa na zwiększenie prędkości, a hamulcem na jej zmniejszenie. Jest też sprzęgło i skrzynia zmiany biegów, choć w niektórych samochodach jest ona automatyczna.

 

1. SILNIK – Wprawia samochód w ruch, kompresując w swoim cylindrze gaz, który potem rozpręża się i w ten sposób zapewnia energię mechaniczną do poruszania się kół.

2. INSTALACJE ELEKTRYCZNE – Akumulatory zaopatrzają w prąd elektryczny rozrusznik silnika i świece zapłonowe podczas uruchamiania silnika. Zasilają światła i radio, gdy silnik nie pracuje. Gdy jest on włączony, alternator dostarcza prąd i napełnia akumulatory.

3. UKŁAD CHŁODZENIA – Pompa wodna przemieszcza ciecz, która chłodzi silnik i później przechodzi przez chłodnicę, aby zapobiec przegrzaniu. Ciepła woda ochładza się dzięki przepływowi powietrza, gdy samochód jest w ruchu lub za pomocą obrotów wentylatora, gdy samochód stoi.

4. UKŁAD WYDECHOWY – odprowadza spaliny z silnika do atmosfery. Katalizator oczyszcza szkodliwe gazy, aby mniej zanieczyszczały powietrze. Tłumik kieruje przepływem gazu i zmniejsza hałas silnika.

5. PÓŁOSIE NAPĘDOWE – Z każdej strony samochodu zostały zamontowane metalowe półosie przenoszące moc silnika na koła. Większość samochodów posiada napęd na przednie koła, podczas gdy tylne tylko podążają za nimi.

6. SKRZYNIA BIEGÓW I SPRZĘGŁO – Skrzynia biegów służy do racjonalnego wykorzystywania mocy silnika w zależności od terenu, po którym porusza się pojazd. Osiąga się to dzięki zmianie biegu za pośrednictwem skrzyni. Większość samochodów posiada cztery lub pięć biegów do poruszania się naprzód i jeden do poruszania się w tył. Niższe biegi (pierwszy i drugi) są używane do uruchamiania samochodu i jazdy pod górkę. Sprzęgło oddziela silnik i skrzynię biegów podczas ich zmiany, a używa się go przyciskając pedał nożny.

7. KIEROWNICA – jest połączona z przednimi kołami za pomocą przegubu i dwóch półosi. Półosie poruszają się w jedną lub drugą stronę i skręcają przednimi kołami w lewo lub prawo.

8. HAMULCE – są przymocowane do kół i zawieszenia. Hamulec nożny działa na wszystkie cztery koła, a ręczny na dwa i używa się go na parkingach. Większość samochodów posiada hamulce tarczowe z przodu, a bębnowe z tyłu.

9. RESOR – Resor lub zawieszenie łączy każde koło z podwoziem i umożliwia mu poruszanie się w górę i w dół, dzięki czemu samochód porusza się płynnie. Resor wykorzystuje sprężyny z amortyzatorami, które tłumią ruch w górę i w dół.

Dział: Auto

Autor:
Daliborka Pitulic | Tłumaczenie: Joanna Karbownik

Źródło:
https://www.kakopedija.com/9431/kako-radi-automobil/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE