Nowy pomysł na działalność? Jak go przetestować przed uruchomieniem
Masz pomysł na następną wielką rzecz? Możesz pomyśleć, że Twój pomysł już jest idealny, jednak mądrze jest go najpierw przetestować, zanim poświęci się zbyt dużo czasu oraz wyda się dużo pieniędzy na opracowanie działalności lub produktu, którego nie ma rynku.
Źródło:www.businessnewsdaily.com
Upewnienie się, że Twój pomysł jest czymś, co chce świat, zanim go wprowadzisz, ma kluczowe znaczenie dla sukcesu biznesowego.
Jak przetestować swój pomysł na działalność
Oto osiem kroków, które pozwolą Ci przetestować swój pomysł na działalność i określić jego propozycję wartości:
1. Rozważ swój pomysł.
Chociaż bez wątpienia jesteś podekscytowany/podekscytowana swoim nowym pomysłem na biznes, możesz chcieć trochę poczekać, zanim stworzysz potencjalną firmę, mówił Greg Isenberg, prezes agencji projektowej Late Checkout. „Po tym, jak przejdę przez proces zapisywania kilku pomysłów, nie lubię śpieszyć się z budowaniem biznesplanu lub rekrutacją zespołu” – mówił Isenberg. „Lubię poczekać kilka tygodni, aby zobaczyć, które pomysły naprawdę do mnie przylgną”.
Isenberg mówił, że przechodzi dalej tylko wtedy, gdy ma palące poczucie, że świat potrzebuje jego pomysłu. „Kiedy już przez to przejdę, najlepszym sposobem na przetestowanie pomysłu na działalność jest stworzenie jakiegoś prototypu oraz pokazanie go ludziom, aby otrzymać kilka szczerych i autentycznych informacji zwrotnych” – mówił.
Czy wiedziałem/wiedziałaś?
Strona Business News Daily skompilował najlepsze zasoby i pomysły na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
2. Zbuduj produkt o minimalnej funkcjonalności.
Model lean startup to świetny sposób na rozwój firmy lub konkretnego produktu przed wejściem na rynek. Najważniejszą częścią tego modelu jest stworzenie produktu o minimalnej funkcjonalności (MVP- minimum viable product) MVP jest „najprostszą formą Twojego pomysłu, którą możesz faktycznie sprzedawać jako produkt”, mówił Eric Ries, przedsiębiorca z Doliny Krzemowej, autor książki The Lean Startup. Stosując zasady Lean Six Sigma, książka Riesa opowiada się za posiadaniem wersji produktu do przetestowania i wprowadzenia na rynek na wczesnym etapie procesu rozwoju, tak abyś mógł/mogła wprowadzić dowolne poprawki lub zmiany w odpowiedzi na rzeczywiste informacje zwrotne od grupy docelowej.
3. Przeprowadź go przez grupę krytyków.
Źródło: www.businessnewsdaily.com
Kiedy Twój pierwszy prototyp lub usługa testowa jest gotowa, zaprezentuj to swoim potencjalnym klientom docelowym.
„Powinieneś/powinnaś porozmawiać oraz/lub przeprowadzić ankietę wśród co najmniej 50 potencjalnych klientów, aby sprawdzić, czy identyfikują się z problemem tak samo, jak Ty” – mówił Wayde Gilchrist, starszy kierownik techniczny w Amazon. „Innymi słowy, musisz dowiedzieć się, czy jest to prawdziwy problem dla większości rynku docelowego, czy tylko dla kilku”. Jednak, aby naprawdę przetestować swój nowy pomysł na działalność, wybierz 50 swoich potencjalnych klientów ostrożnie.
„Zidentyfikuj osoby w tej grupie docelowej, o których wiesz, że są sceptyczne i krytyczne” – mówił Chip Bell, założyciel firmy konsultingowej The Chip Bell Group. „Ci ludzie mogą być zirytowanymi klientami z poprzednich spotkań lub przyjaciółmi, którzy zawsze przyjmują perspektywę szklanki do połowy pustej". Bell poradził, aby ręcznie wybrać swoją grupę testową, a następnie poprosić te osoby, aby wybrały Twój pomysł i produkt o minimalnej możliwej do wykonania.
Wskazówka
Zdolność do udzielania oraz otrzymywania skutecznej informacji zwrotnej jest istotną umiejętnością dla liderów małych firm.
4. Dostosuj go do swojego rynku testowego.
Kiedy Isenberg testował 5by, internetową aplikację do wyszukiwania filmów, którą opracował i od tego czasu sprzedał, on i jego zespół poszedł do Kampusów uniwersyteckich i pokazał makiety tego, jak produkt będzie wyglądał. Informacje zwrotne od studentów były nieocenione w dopracowywaniu pierwotnego pomysłu. „Byliśmy w stanie szybko ocenić, że ludzie… byli sfrustrowani, że nie mogli otworzyć aplikacji i po prostu być w stanie znaleźć najlepsze filmy internetowe w tym, co ich interesuje, za pomocą jednego dotknięcia przycisku" – powiedział.
Isenberg zdał sobie sprawę, że chociaż jego początkowy pomysł na działalność oraz makieta były dobrym początkiem, wymagały one poprawek. Na podstawie informacji zwrotnych, które otrzymał, jego zespół dokonał owocnych zmian. „Szybko wiedzieliśmy, że jesteśmy na dobrej drodze, a następnie skupiliśmy się na rozwijaniu produktu, zebraniu pieniędzy itp”. – mówił.
5. Utwórz testową stronę internetową z powiązaniami z mediami społecznościowymi.
Źródło: www.businessnewsdaily.com
Gdy rozejdzie się wieść o Twoim produkcie lub firmie, Twój rynek docelowy potrzebuje miejsca, w którym można uzyskać więcej informacji o nim lub pokazać go znajomym. Stworzenie prostej strony internetowej ze stroną docelową przeznaczoną specjalnie dla produktu i promowanie jej w mediach społecznościowych to świetne sposoby na dostarczanie informacji i śledzenie tego, ile osób jest zainteresowanych tym, co planujesz sprzedać. Upewnij się, że Twoja strona zawiera możliwości dołączenia do listy adresowej dla zainteresowanych osób, aby otrzymywać aktualizacje dotyczące daty wprowadzenia produktu na rynek lub zapisać się na zamówienie w przedsprzedaży. „Będziesz w stanie stwierdzić, czy pomysł zyska popularność na podstawie liczby kliknięć w reklamy i liczby osób, które wypełnią Twój formularz" – powiedział Gilchrist.
6. Stwórz plan marketingowy i wykorzystaj go.
Cała Twoja praca przygotowawcza nic nie znaczy, jeśli nie możesz uzyskać odpowiedzi od potencjalnych klientów. Gdy masz już opłacalny produkt, musisz działać w oparciu o zainteresowanie nim. Jednak mimo tego, że możesz w tym momencie znać swoją grupę docelową, prawdopodobnie nie wiesz, które strategie marketingowe mają największe szanse na przekształcenie ich zainteresowania w przyszłą sprzedaż. Z tego powodu, Twój początkowy plan marketingowy powinien zarzucić szeroką sieć. Opracuj strategię, aby korzystać z kanałów reklamowych, marketingowych i PR w różnych mediach. Podczas realizacji strategii i monitorowania wyników w czasie, będziesz w stanie zaostrzyć swój plan marketingowy na podstawie tego, co zadziałało, a co nie. Jest to również kolejna okazja, aby zyskać informacje zwrotne dotyczące tego, co planujesz sprzedać.
7. Przyjmij nastawienie na eksperymentowanie.
Zbyt wiele działalności boi się porażki, więc nie stawiają się w sytuacji, w której mogą odnieść sukces. Często objawia się to albo unikaniem podążania za nowymi pomysłami, albo brakiem odpowiedniego przetestowania pomysłu na produkt przed jego wprowadzeniem na rynek. Jeśli przyjmiesz nastawienie na eksperymentowanie, będziesz bardziej skłonny/skłonna popełniać błędy i testować różne pomysły. Twój model biznesowy odblokuje bardziej długoterminową wartość, ponieważ dasz szansę na realizację większej liczbie pomysłów. W tym przypadku porażka może być sukcesem, ponieważ pozwala Ci to zrozumieć, co działa, a co nie w ciągle zmieniającym się świecie biznesu.
Wskazówka
Chociaż chcesz być w stanie zaakceptować swoje błędy, zbyt wiele pułapek może zrujnować działalność, zanim naprawdę się rozkręci. Zobacz powody, dla których wielu przedsiębiorców ponosi porażkę już na drugim roku.
8. Wdróż myślenie projektowe.
Źródło: www.businessnewsdaily.com
Projektowe myślenie obejmuje kognitywne, strategiczne i praktyczne procesy opracowywania nowych pomysłów lub produktów. Pomaga innowatorom zdefiniować na nowo problemy i stworzyć lepsze, bardziej kreatywne rozwiązania. Innymi słowy, otwiera to drzwi do kolejnych przełomowych odkryć i wynalazków. Aby uwzględnić tę strategię w opracowywaniu potencjalnej działalności, postępuj zgodnie z pięcioma etapami myślenia projektowego: empatia (badanie/zrozumienie potrzeb klientów), definiowanie (określ problemy i potrzeby swoich klientów), pomysłowość (burza mózgów, wymyślanie unikalnych rozwiązań ich problemów), prototyp (twórz rozwiązania) i najważniejsze, testowanie (wypróbuj je na własną rękę).
Znaczenie testowania pomysłu na działalność
Testowanie pomysłu na działalność jest istotne dla jego sukcesu. Jeśli ślepo zakładasz, że pomysł będzie wielkim hitem, zaryzykujesz dużo czasu, pieniędzy i innych zasobów podczas skoku wiary.
Przedsiębiorcy często pomijają testowanie, ponieważ śpieszą się z uruchomieniem. Koszty takiego działania mogą być znaczne. Poniżej znajduje się kilka możliwych wad rezygnacji z testów.
- Ubogi plan biznesowy: Przedsiębiorcy mogą mieć trudności ze stworzeniem porządnego planu biznesowego lub realnej mapy drogowej, aby osiągnąć rentowność.
- Brak danych: Brak informacji zwrotnych przed wprowadzeniem produktu na rynek znacznie utrudnia zaspokojenie potrzeb grupy docelowej.
- Nietrafiony marketing: Działania marketingowe mogą trafić w próżnię, jeśli są źle wymierzone, nawet jeśli Twój pomysł ma potencjał.
- Wady produktu: Wady produktu mogą sprawić, że początkowi klienci nie staną się stałymi klientami i wywołają zły szum.
- Obniżone morale: Partnerzy biznesowi mogą mieć wątpliwości i chcieć wycofać swoją inwestycję, jeśli produkt nie trafi w cel.
Kluczowy wniosek
Testowanie swojego pomysłu na działalność jest niezbędnym wstępnym krokiem, aby zidentyfikować swój rynek docelowy oraz dopracować swój pomysł na działalność, mając na uwadze ich rzeczywiste potrzeby. Jeżeli nie przetestujesz swojego produktu lub usługi, być może nastawisz się na porażkę.
Co zrobić, gdy Twój pomysł na działalność wypadnie słabo
Nie każdy pomysł zachwyci Twój wewnętrzny krąg lub początkowe grupy, na których się skupiłeś/skupiłaś. Nie martw się – to część procesu. Oto dwie opcje, co można zrobić, jeśli Twoja koncepcja nadal wymaga pracy.
Powtarzaj, aż znajdziesz pomysł, który dobrze się sprawdzi.
Biznes to proces iteracji. Dowiadujesz się, co działa, a następnie nieustannie starasz się, aby działało lepiej. Na początku nie powinno być idealnie i ważne jest, abyś to zrozumiał/zrozumiała od samego początku. Celem testowania pomysłu jest to, aby sprawić, że będzie on tak dobry, jak to możliwe przed poświęceniem na to znacznej ilości czasu i zasobów. Powiedzmy, że chcesz uruchomić usługę ogrodniczą, która specjalizuje się w importowanych roślinach. Niektóre z tych roślin potrzebują dużej ilości wody, podczas gdy inne rozwijają się w suchym klimacie. Jeśli mieszkasz na obszarze zagrożonym suszą, możesz dowiedzieć się ze wstępnych testów i badań rynkowych, że Twoi potencjalni klienci są zainteresowani głównie roślinami i trawami, które nie wymagają dużej ilości wody. Importowane rośliny, które potrzebują dużą ilość wody nie będą służyć Twojej bazie klientów.
Biorąc pod uwagę informacje zwrotne, które otrzymałeś/otrzymałaś oraz dostosowując pomysł na działalność do istniejących warunków, możesz przestawić się na firmę, która specjalizuje się w roślinach poszukiwanych w Twoim regionie. To z kolei poinformuje Cię o działaniach marketingowych i zamówieniach, dzięki czemu będziesz mógł/mogła skupić się na specjalności, która faktycznie będzie sprzedawać. Jest to świetny przykład wzięcia pomysłu, który nie zadziała w swojej pierwotnej formie i dostosowanie go tak, aby działał. Innymi słowy, podążaj za klasyczną mantrą: Jeśli na początku Ci się nie powiedzie, próbuj ponownie.
Opracuj coś nowego.
Źródło: www.businessnewsdaily.com
Oczywiście nie każdy pomysł na biznes jest zwycięzcą, bez względu na to, jak bardzo go poprawisz. Pomysły mogą nie zadziałać z wielu powodów. Produkt lub usługa może być zbyt droga, stawić czoła zbyt dużej konkurencji lub nie rozwiązywać problemów, które klienci posiadają. Pomysł, który nie działa, nie odbija się źle na Tobie. Częścią bycia odnoszącym sukcesy przedsiębiorcą jest rozpoznanie tego, co nie zadziała i szybkie przejście do czegoś lepszego. To część procesu. Testowanie swoich pomysłów to najlepszy sposób, aby upewnić się, że nie inwestujesz w koncepcję, która nie odniesie sukcesu. Dzięki nowo zdobytej wiedzy na temat tego, co nie działa, możesz wykorzystać zebrane dane do wygenerowania nowego pomysłu. Czas i wysiłek, który poświęciłeś/poświęciłaś, nie muszą iść na marne, jeśli wiesz, jak wykorzystać to, co już osiągnąłeś/osiągnęłaś.
Metoda prób i błędów
Dobry pomysł jest kluczową częścią uruchomienia działalności, jednak jest to tylko początek. Następnie musisz to zrealizować, przekształcając swój pomysł w rzeczywisty produkt. Testowanie i próbowanie swojego pomysłu jest kluczowym krokiem w procesie tworzenia rentownej firmy.
Alex Halperin i Marci Martin są współautorami tego artykułu. Na potrzeby poprzedniej wersji tego artykułu przeprowadzono kilka wywiadów źródłowych.
Dział: Inne zagadnienia
Autor:
Sammi Caramela | Tłumaczenie: Daniel Czeleń - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/