07.10.2024 JPM Redakcja

Pokolenie Z i praca – historia miłosna daleka od stereotypów

Przedstawiony w czwartek Raport Ifop (Francuski Instytut Opinii Publicznej) na 2024 rok, przeprowadzony na zlecenie Krajowej Konfederacji Junior-Enterprises, pokazuje aspiracje pokolenia Z i jego podejście do pracy dalekie od stereotypów.

Zdjęcie: Unsplash/Zyanya BMO.
 

O pokoleniu Z i jego stosunku do pracy powiedziano wiele rzeczy. Znaczenie pracy zdalnej i życia osobistego, brak lojalności wobec pracodawców, chęć pracowania mniej... To wszystko może sprawiać, że Zoomerzy, jak się ich także nazywa, są czasem postrzegani jako niewdzięczni próżniacy. Jednak według opublikowanego w czwartek raportu Ifop na 2024 rok, przeprowadzonego dla Krajowej Konfederacji Junior-Enterprises, populacja ta, urodzona między końcem lat 90. a 2010 rokiem, może okazać się bardziej złożona i szczęśliwsza w pracy, niż mogłoby się wydawać.

Pierwszym wnioskiem z tego badania, przeprowadzonego na grupie 1002 młodych osób w wieku od 18 do 28 lat, jest to, że 83% z nich uważa, że ich obecne stanowisko odpowiada ich oczekiwaniom i obietnicom składanym przez rekruterów. Czy Zoomerzy to pokolenie zadowolone z pracy? Choć 48% młodych osób uważa, że ich praca może być rutyną, a 47% kojarzy ją z poczuciem bezpieczeństwa, to jednak 43% określa ją jako „przyjemność”, a 38% jako „powód do dumy”.

Kolejnym elementem potwierdzającym, że ich praca może być synonimem przyjemności i dumy, jest fakt, że 52% z nich byłoby skłonnych zmienić pracę „na bardziej atrakcyjną, nawet jeśli byłaby gorzej płatna”, w porównaniu z 34% ogółu osób pracujących (według badania Ifop z 2023 roku). Ta idea jest mniej powszechna wśród młodych kobiet (46% w porównaniu do 59% młodych mężczyzn, według raportu na 2024 rok).

Silne dążenie do niezależności

Choć wynagrodzenie pozostaje decydującym kryterium przy wyborze pracy dla pokolenia Z (43%), niemal tyle samo osób (42% badanych) uważa, że atmosfera w pracy jest równie istotna (42%). Następnie na liście priorytetów znajdują się możliwość rozwoju w firmie i długoterminowa perspektywa (33%) oraz lokalizacja (32%). Możliwość pracy zdalnej zajmuje dopiero 7. miejsce wśród wymienianych kryteriów.

Jednak chęć założenia własnej firmy jest w tym pokoleniu silna. 71% ankietowanych Zoomerów deklaruje zainteresowanie lub przyznaje, że już o tym myślało (w porównaniu do zaledwie 34% wśród ogółu ludzi aktywnych zawodowo). 67% z nich stwierdziło również, że są zainteresowani samozatrudnieniem (w porównaniu 
z 37% populacji pracującej), a 65% - połączeniem pracy na etacie z samozatrudnieniem (w porównaniu z 34% ogółem).

Choć wydaje się, że wielu aspiruje do założenia własnej firmy i niezależności, należy zauważyć, niewielu z nich faktycznie podejmuje ten krok w tym przedziale wiekowym. Strach przed porażką dla 52% z nich (60% młodych kobiet w porównaniu z 43% młodych mężczyzn) i poczucie braku dostępu do finansowania (51%) znajdują się na szczycie listy powodów, które ich przed tym powstrzymują.

Dział: Świat

Autor:
Florence Floux | Tłumaczenie: Jagoda Wróbel – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.leparisien.fr/etudiant/jobs-stages/la-generation-z-et-le-travail-une-histoire-damour-loin-des-cliches-W4MG6A6W6RGWPILWZEUJZ4FIUE.php

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE