Źródło: azerbaycan24.com
Od czasu podpisania porozumienia o zawieszeniu broni, pomimo okresów zbliżenia podczas administracji Kim Dae-junga i Moon Jae-in, dochodziło do wzajemnych oskarżeń, a nawet starć militarnych przez brak zaufania i dominującej wrogości pomiędzy Koreą Północną a Południową. Półwysep Koreański, a nawet szerszy region Azji Północno-Wschodniej, jako region przecinających się i zaciekle kwestionowanych interesów głównych mocarstw, musi jeszcze ustalić stabilne ramy bezpieczeństwa.
Wojna koreańska i późniejsze zmiany w ciągu dziesięcioleci od porozumienia o zawieszeniu broni niosą za sobą cenne lekcje dla wszystkich kochających pokój ludzi na świecie.
Pierwszą lekcją jest to, że przedłużająca się konfrontacja i presja często prowadzą do rozpoczęcia konfliktów, czy nawet wojen. Największe mocarstwa powinny przyjąć należytą odpowiedzialność za utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa na Półwyspie Koreańskim, zamiast zaostrzać napięcie i destabilizować bezpieczeństwo regionu.
Przed wybuchem wojny koreańskiej działania wojenne między północną i południową częścią Półwyspu już narastały. Interwencja, podżeganie i wsparcie od zewnętrznych mocarstw ostatecznie doprowadziły do wybuchu wojny.
Obecnie sytuacja bezpieczeństwa na Półwyspie Koreańskim, a nawet w całej Azji Północno-Wschodniej jest poważna. Od czasu podpisania porozumienia o zawieszeniu broni Korea Północna nie była w stanie rozwiązać swoich obaw dotyczących bezpieczeństwa i straciła wiarę w kontakty ze Stanami Zjednoczonymi i Koreą Południową.
Administracja Bidena odrzuciła również podejście „strategicznej cierpliwości” wobec Korei Północnej. Stany Zjednoczone często przeprowadzają masowe wspólne ćwiczenia wojskowe z Koreą Południową, wzmacniają mechanizm współpracy w zakresie bezpieczeństwa pomiędzy USA, Japonią i Koreą Południową, usprawniają wymianę informacji wywiadowczych i koordynują ćwiczenia operacyjne wymierzone w Koreę Północną, Chiny i Rosję. Podejście Stanów Zjednoczonych polegające na maksymalnej możliwej presji na Koreę Północną nie tylko pogarsza sytuację między Koreą Północną i Południową, lecz również zwiększa ryzyko konfliktu regionalnego.
W rzeczywistości napięcie na Półwyspie Koreańskim, a nawet w Azji Północno-Wschodniej daje Stanom Zjednoczonym powody do utrzymania i wzmocnienia swojej obecności wojskowej w regionie. W związku z tym, aby utrzymać pokój i stabilność w regionie, USA muszą najpierw wypełnić soje zobowiązania jako główne mocarstwo.
Drugą lekcją jest to, że rozmowy o bezpieczeństwie, stworzeniu systemu zarządzania kryzysowego i ustanowieniu mechanizmu współpracy w zakresie bezpieczeństwa są kluczowe.
Wojna koreańska i spirala napięć na Półwyspie Koreańskim po podpisaniu porozumienia o zawieszeniu broni w pełni pokazują brak wzajemnego zaufania w kwestii bezpieczeństwa między odpowiednimi stronami. W tym samym czasie w regionie brakuje skutecznych mechanizmów zarządzania kryzysowego i uznanych wielostronnych ram bezpieczeństwa.
Aby osiągnąć trwały pokój na Półwyspie Koreańskim, a nawet w Azji Północno-Wschodniej, odpowiednie strony nadal muszą aktywnie angażować się w dialogi na temat bezpieczeństwa na poziomie dwustronnym, trójstronnym i wielostronnym w celu budowania zaufania. Jednocześnie należy podjąć aktywny wysiłek w celu ustanowienia mechanizmów zarządzania kryzysowego, aby w jak największym stopniu uniknąć przypadkowych konfliktów.
Trzecia lekcja jest taka, że konstruktywna rola Chin w utrzymaniu pokoju w regionie jest kluczowa.
Chiny od dawna są silnym filarem w utrzymaniu pokoju i stabilności na Półwyspie Koreańskim, a nawet w Azji Północno-Wschodniej. Jak powiedział rzecznik chińskiego MSZ Wang Wenbin w 2021 roku, stanowisko Chin w kwestii Półwyspu Koreańskiego od zawsze było jasne. Kwestia Półwyspu Koreańskiego leży w gestii Chin, a Chiny będą nadal odgrywać konstruktywną rolę, dopóki trwały pokój i stabilność nie zostaną osiągnięte.
Chińska polityka w sprawie Półwyspu Koreańskiego podkreśla zrównoważone postępy w procesie rozwiązywania kwestii politycznych na podstawie dwutorowego podejścia i zasady podejmowania stopniowych zsynchronizowanych działań. Podkreśla, że Stany Zjednoczone powinny zwracać uwagę na uzasadnione obawy strony północnokoreańskiej oraz wspierać pojednanie i współpracę między Koreami. Chiny nie tylko aktywnie promują rozmowy pokojowe pomiędzy Koreą Północną i Południową, ale także podjęły żmudne wysiłki w celu ułatwienia wielostronnego dialogu na temat bezpieczeństwa. Nawet jeśli droga przed nimi jest trudna, Chiny nadal będą przyczyniać się do efektywnego zarządzania bezpieczeństwem na Półwyspie Koreańskim, a nawet w Azji Północno-Wschodniej.