Na zdjęciu wykonanym przez armie amerykańską, amerykańska piechota morska ćwiczy start i lądowanie samolotu V-22 Osprey w Fort McCoy, Wisconsin, 17 października. Zdjęcie: Kevin Clark/Fort McCoy Multimedia Visual Information Branch/DVIDS
Naval Air Systems Command (NAVAIR) poinformowało w swoim oświadczeniu, że przed wznowieniem lotów przeprowadziło inspekcję skrzyń biegów we wszystkich samolotach. Jeśli skrzynia biegów danego samolotu osiągnęła określoną liczbę godzin, może on wznowić loty. Jednak samoloty ze skrzyniami biegów, które nie osiągnęły określonej liczby godzin, muszą przejść dodatkową serię kontroli i „kontroli ograniczających ryzyko”, powiedział NAVAIR.
NAVAIR nie powiedział, jaka liczba godzin będzie decydować o tym, czy samolot może wznowić loty, ani nie ujawnił, ile samolotów Osprey zostanie dotkniętych „obawami o bezpieczeństwo operacyjne”. Ostatnia dwutygodniowa przerwa weszła w życie 9 grudnia po tym,co wojsko nazwało „natychmiastowym lądowaniem” CV-22 Osprey w Nowym Meksyku. Nie było żadnych obrażeń, a przyczyna incydentu jest obecnie badana.
NAVAIR zarządza wspólnym biurem programowym Osprey, co oznacza, że ma uprawnienia do uziemienia wojskowej floty Osprey ze względów bezpieczeństwa i umożliwienia jej wznowienia lotów. Zdecydowana większość samolotów Osprey jest obsługiwana przez Korpus Piechoty Morskiej, z około 360 samolotami, według wspólnego biura programowego. Marynarka Wojenna i Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych również obsługują niewielką liczbę Ospreyów, przy czym obie służby używają około 50 samolotów.
„V-22 odgrywa integralną rolę we wspieraniu obrony naszego kraju. Przywrócenie tych kluczowych zasobów do lotu ma kluczowe znaczenie dla wspierania interesów naszego narodu” - powiedział NAVAIR w swoim oświadczeniu. Mniej więcej rok temu wojskowa flota samolotów V-22 Osprey została uziemiona po śmiertelnej katastrofie sił specjalnych u wybrzeży Japonii. Katastrofa CV-22 Osprey, która miała miejsce pod koniec listopada 2023 r., spowodowała śmierć wszystkich ośmiu lotników na pokładzie.
Wytyczne dotyczące uziemienia zostały zniesione w marcu. W serii briefingów dla dziennikarzy po zniesieniu uziemienia urzędnicy wyrazili przekonanie, że Osprey będzie bezpieczny w locie, ale podali niewiele szczegółów na temat tego, co zawiodło w śmiertelnej listopadowej katastrofie lotniczej.