19.05.2025 JPM Redakcja

Dlaczego ogromne trudności Nissana będą miały wpływ w wysokości 2,2 miliarda euro na jego partnera Renault

Chociaż Renault nie jest już formalnie sprzymierzone z Nissanem od 2023 roku, francuski producent samochodów nadal posiada niemal 36% udziałów w kapitale swojego japońskiego partnera. Wysokie koszty planu naprawczego Nissana obniżą wartość aktywów grupy, a tym samym również wartość udziałów Renault.

Zdjęcie: Jeremy Moeller/getty images

Chociaż Renault nie jest już formalnie sprzymierzone z Nissanem od 2023 roku,
francuski producent samochodów nadal posiada niemal 36% udziałów w
kapitale swojego japońskiego partnera. Wysokie koszty planu naprawczego
Nissana obniżą wartość aktywów grupy, a tym samym również wartość
udziałów Renault.

Renault ogłosił we wtorek, że spodziewa się negatywnego wpływu odpisów
aktualizujących wartość aktywów i kosztów restrukturyzacji swojego japońskiego
partnera Nissana w wysokości 2,2 miliarda euro, który zostanie ujęty w jego
wynikach finansowych za pierwszy kwartał 2025 roku.

Wynik finansowy ogłoszony przez Nissana według japońskich standardów
rachunkowości „przekłada się na ujemny wpływ w wysokości 2,204 miliarda euro na
wynik netto Grupy Renault za pierwszy kwartał 2025 roku” — precyzuje Renault w
komunikacie prasowym.

Ta negatywna kontrybucja „uwzględnia odpisy aktualizujące wartość aktywów i
koszty restrukturyzacji niezbędne do realizacji planu naprawczego przedstawionego
przez nissana 24 kwietnia 2025 roku” — dodaje firma.

Renault nadal posiada 35,7% udziałów w nissanie (17% bezpośrednio oraz 18,7% za
pośrednictwem powierniczej struktury odpowiedzialnej za stopniową sprzedaż akcji.)
Z tego tytułu Grupa Renault proporcjonalnie uwzględnia w swoich wynikach
finansowych wynik netto (w tym przypadku stratę netto) Nissana.

We wtorek Nissan ogłosił poważną restrukturyzację, która oznaczać będzie
likwidację 20 000 miejsc pracy do końca roku obrotowego zakończonego w marcu
2027 oraz zamknięcie 7 z 17 zakładów produkcyjnych.

Nissan podał również, że zakończył rok obrotowy kończący się w marcu 2025 stratą
w wysokości 4,1 miliarda euro. Większość tej straty wynika z kosztów
restrukturyzacyjnych na poziomie około 3 miliardów euro, obejmujących m.in.
zamknięcie zakładów i redukcję zatrudnienie o 15% globalnej siły roboczej.

Koniec rozmów o samochodach elektrycznych

Silnie zadłużony, nierentowny i osłabiony przez spadek sprzedaży na kluczowych
rynkach, Nissan ogłosił już w listopadzie, że planuje zmniejszenie swoich mocy
produkcyjnych o 20%.

Renault, Nissan i Mitsubishi zreorganizowały swoją wieloletnią współpracę pod
koniec 2023 roku. Ich relacje były od lat napięte — najpierw przez niespodziewane
zwiększenie udziału państwa francuskiego w Renault w 2015 roku, a następnie przez
spektakularny upadek Carlosa Ghosna, ówczesnego szefa sojuszu, który był
aresztowany pod koniec 2018 roku w Japonii pod zarzutem nadużyć finansowych. W
tamtym czasie renault posiadał 43,4% udziałów w Nissanie.

Wobec trudności Nissana, obie firmy jeszcze bardziej rozluźniły swoją współpracę
pod koniec marca 2025 roku.

Udział Renault w kapitale Nissana wynosi obecnie 35,71%. Nissan, trzeci do
wielkości producent samochodów w Japonii, niemal połączył się na początku 2025.

roku z Hondą w ramach wspólnego wejścia w erę elektromobilności. Jednak
rozmowy załamały się w połowie lutego.

Dział: Wiadomości

Autor:
Frédéric Bianchi, AFP | Tłumaczenie: Jakub Galant — praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bfmtv.com/economie/pourquoi-les-immenses-difficultes-de-nissan-vont-avoir-un-impact-de-2-2-milliards-d-euros-sur-son-ex-partenaire-renault_AD-202505130470.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się