2023-08-16 20:20:23 JPM redakcja1 K

Bliższe spojrzenie na system przeciwrakietowy, który zostanie wyposażony w ponad 1500 śmigłowców armii amerykańskiej

Nowy system kierunkowych środków zaradczych na podczerwień został niedawno wprowadzony do użytku przez armię amerykańską.

Po zainstalowaniu na ponad 100 śmigłowcach armii amerykańskiej, system CIRCM (Common Infrared Countermeasures) firmy Northrop Grumman osiągnął początkową zdolność operacyjną (IOC), wykazując zdolność do wystawienia, zastosowania i utrzymania nowych kierunkowych środków zaradczych na podczerwień (DIRCM) w znacznych ilościach na aktywach wirujących skrzydeł serwisu. Wymagania IOC zostały spełnione w przypadku UH-60M, HH-60M, CH-47F i AH-64E, torując drogę do przyspieszonego wdrożenia systemów CIRCM na ponad 1500 samolotach wojskowych.

„MKOl dla CIRCM odzwierciedla ogromne partnerstwo między społecznością zajmującą się pozyskiwaniem, organizacjami badawczo-rozwojowymi i testującymi, żołnierzami z branży lotniczej, a także naszymi partnerami branżowymi” — powiedział ppłk Adrian Watts, menedżer produktu ds. środków zaradczych na podczerwień. „System jest kluczowym elementem umożliwiającym operacje wielodomenowe w Siłach Armii 2030, co stanowi ważny krok w modernizacji armii poprzez zapewnienie krytycznej zdolności, która chroni załogi samolotów i samoloty armii amerykańskiej przed zagrożeniami MANPAD w spornym środowisku”.

MKOl obejmował zarówno instalację, jak i szkolenie systemów na samolotach w wielu instalacjach armii. Systemy te skorzystały z lekcji wyciągniętych w ciągu ostatniej dekady we współpracy ze społecznością lotniczą, powiedział armia. Poprzednik CIRCM, Advanced Threat Infrared Countermeasure (ATIRCM), zapewniał ochronę Chinook przez kilka lat przed wprowadzeniem nowego, lżejszego, wydajniejszego systemu i dostarczył nieocenionej wiedzy o tym, jak najlepiej wykorzystać tę technologię.

„Zdolność CIRCM do śledzenia i szybkiego eliminowania zagrożeń naprowadzanych na podczerwień została potwierdzona przez tysiące godzin rygorystycznych testów w laboratoriach, w locie i podczas testów na żywo” — powiedział Bob Gough, wiceprezes ds. nawigacji, celowania i przeżywalności w firmie Northrop Grumman. „Osiągnięcie MKOl było możliwe dzięki poświęceniu całego zespołu i naszemu silnemu partnerstwu z armią. Razem zapewnimy załogom samolotów armii amerykańskiej niezrównaną ochronę CIRCM przed zagrożeniami”.

Northrop Grumman dostarczył armii ponad 250 systemów CIRCM, w tym 100 już zainstalowanych na śmigłowcach tej służby, które zgromadziły ponad 11 000 godzin lotu od pierwszej instalacji w terenie w grudniu 2021 r. CIRCM został specjalnie zaprojektowany do ochrony wiropłatów i średnich stałopłatów samolotów z wystrzeliwanych z ramion i wystrzeliwanych z pojazdów pocisków przeciwlotniczych naprowadzanych na podczerwień, zapewniając przetrwanie załóg samolotów.


Jeden z dwóch śmigłowców UH-60M Black Hawk armii amerykańskiej z 3. batalionu 142. pułku lotniczego, batalionu śmigłowców szturmowych, dołączonego do 36. Brygady Lotnictwa Bojowego, przygotowuje się do lądowania na pokładzie USS Lewis B. Puller podczas ćwiczenia kwalifikacyjnego do lądowania na pokładzie w perskim Zatoka Perska, 10 listopada 2022 r. (Zdjęcie: US Army wykonane przez 2nd Lt. Tiffany Paruolo, 3-142nd AHB Public Affairs Representative) [Uwaga autora: głowice zakłócające CIRCM są widoczne za masztem głównego wirnika i pod kadłubem.]

Jako następna generacja laserowych systemów przeciwdziałania na podczerwień , modułowe podejście CIRCM do otwartych systemów współpracuje z istniejącym sprzętem, upraszcza modernizacje i utrzymuje niskie koszty cyklu życia, aby zapewnić elastyczność i solidną platformę do rozbudowy w przyszłości. Northrop Grumman twierdzi, że nadal rozwija i ulepsza CIRCM, aby sprostać obecnym i przyszłym zagrożeniom, przy czym jednym z ulepszeń, które są obecnie testowane, jest ulepszona jednostka wymiany lasera, która zwiększy zdolność do zwalczania zagrożeń typu near-peer.

W rzeczywistości, chociaż początkowo narodził się jako system DIRCM 4. „W systemie wprowadzono wiele ulepszeń od początkowego projektu i przekształciliśmy go w bardzo wydajny system dla armii amerykańskiej” — powiedział nam Dennis Neel, dyrektor ds. programów rozwoju przeżywalności w firmie Northrop Grumman. „Zagrożenie nigdy nie stoi w miejscu, więc system będzie nadal ulepszany i będziemy uwzględniać ulepszenia technologiczne, jeśli będą dostępne i potrzebne”.

Ponieważ Army Aviation planuje ewoluować wraz z programem Future Vertical Lift, w tym samolotami rozpoznawczymi Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) i Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA), system CIRCM jest dobrze przygotowany do wspierania przyszłej gotowości dzięki zmniejszonej masie i zwiększonej wydajności nad starszymi systemami. Zgodnie z komunikatem prasowym armii, CIRCM waży mniej niż 120 funtów po zainstalowaniu na śmigłowcach Blackhawk i Apache i mniej niż 155 funtów na Chinookach, co oznacza 62% redukcję masy w porównaniu z systemem ATIRCM.

Armia stwierdziła również, że instalacje CIRCM w obecnej flocie pomogą w określeniu wymagań FARA i FLRAA ze względu na wybór tego systemu jako systemu do wykonywania tej funkcji dla platform Future Vertical Lift. W rzeczywistości CIRCM został zaproponowany do instalacji na śmigłowcach Future Vertical Lift wraz z cyfrowym radarowym odbiornikiem ostrzegawczym AN/APR-39E(V)2/ systemem zarządzania wojną elektroniczną, następną generacją APR-39 RWR, która służyła przez dziesięciolecia w armii.

Co to jest CIRCM?

CIRCM to lekki, dwukierunkowy zagłuszacz kierunkowych środków zaradczych na podczerwień (DIRCM), zaprojektowany specjalnie do ochrony wiropłatów i średnich stałopłatów przed pociskami naprowadzanymi na podczerwień. Wybrano konfigurację podwójnego zakłócacza, ponieważ zapewnia ona sferyczną ochronę i najwyższy poziom przeżywalności samolotu w porównaniu z pojedynczą głowicą DIRCM. Northrop Grumman twierdzi, że system jest zbudowany na otwartej architekturze do pracy z istniejącym sprzętem i wykorzystuje kompaktowy wskaźnik/tracker, lekki komercyjny gotowy procesor (COTS) oraz zaawansowaną technologię Quantum Cascade Laser (QCL) dla większej niezawodności i skalowalności .

CIRCM spełnia również wysokie wymagania dotyczące rozmiaru, wagi i mocy (SWaP), oferując wiodące w branży możliwości dla różnych platform ograniczających SWaP dla Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników. Wymagania SWaP stają się coraz ważniejsze, ponieważ nowe samoloty są wyposażone w znacznie więcej układów elektronicznych, które razem są cięższe i bardziej energochłonne niż w przeszłości . Ponadto, w przeszłości niektóre systemy DIRCM nie były instalowane masowo na śmigłowcach ze względu na ich nadmierną wagę.

„Środowisko helikoptera to bardzo trudne środowisko, a SWaP stanowi jedno z największych wyzwań” — powiedział Neel. „CIRCM został zaprojektowany z myślą o unikalnym śmigłowcu SWaP. Zmieszczenie wszystkich możliwości CIRCM w małej obudowie zapewnia armii amerykańskiej zwiększone możliwości bez uszczerbku dla jej misji”.

Jak opisuje armia, CIRCM jest częścią zestawu środków zaradczych na podczerwień, który obejmuje również system ostrzegania przed pociskami rakietowymi (MWS) i ulepszony dozownik środków zaradczych (ICMD) na flary i plewy. Obecnym MWS armii jest Common Missile Warning System (CMWS) z elektroniczną jednostką sterującą (ECU) trzeciej generacji, która odpowiada za wykrywanie i zgłaszanie zagrożenia IR. CIRCM nie wymaga jednak specjalnego systemu MWS i jest w stanie współpracować z wieloma różnymi czujnikami, zgodnie z wymaganiami operacyjnymi.


Śmigłowiec AH-64E Apache armii amerykańskiej z 1. batalionu 101. pułku lotniczego, batalionu śmigłowców szturmowych, dołączonego do 36. Brygady Lotnictwa Bojowego, ląduje na pokładzie USS Lewis B. Puller w Zatoce Perskiej, 9 listopada 2022 r. (Zdjęcie US Army przez Chief Chorąży 2 Manuel Molina, 3-142nd AHB Public Affairs Representative) [Uwaga autora: system LIMWS, wyposażony w CIRCM, jest widoczny na końcówce skrzydła.]

Tym pakietem powinien być Ograniczony Tymczasowy System Ostrzegania przed Rakietami (LIMWS), o którym mowa w raporcie Dyrektora Testów i Oceny Operacyjnej FY22 (DOT&E). LIMWS był już instalowany na śmigłowcach AH-64E Apache Guardian w specjalnych sponsorach na czubkach skrzydeł i dziobowych, rozmieszczonych na Bliskim Wschodzie co najmniej od października 2022 r. Chociaż dotychczas LIMWS był widziany tylko na AH-64E, raport wspomina, że ​​jest używany również w tych samych zestawach misji, co UH-60 i CH-47, ale nie wiadomo, w jakiej formie został zainstalowany na tych śmigłowcach. W każdym razie UH-60M wyposażony w CIRCM został sfotografowany razem z Apaczami wyposażonymi w LIMWS na Bliskim Wschodzie.

Raport DOT&E mówi, że testy LIMWS Quick Reaction Capability (QRC) wykazały wystarczającą skuteczność i niezawodność systemu do obsługi operacji. LIMWS to dopasowany do kształtu zamiennik CMWS, składający się z wielu dwukolorowych czujników IR do obrazowania, procesora systemowego i wymiennego modułu danych. Nowy system działa w widmie IR, zapewnia lepszą wydajność w porównaniu ze starszym systemem ostrzegania przed pociskami UV, który zastępuje.

Krótki opis funkcjonowania CIRCM można znaleźć w (niesklasyfikowanym) budżecie na zakup samolotów wojskowych na rok budżetowy 2021: „CIRCM otrzymuje przekazanie namiaru kątowego od MWS, stosuje system wskazujący i śledzący, który przejmuje przekazane zagrożenie i śledzi nadlatujący pocisk w trakcie i po wypaleniu motorycznym. CIRCM blokuje pocisk, używając modulowanej energii lasera w paśmie poszukiwania pocisków, pogarszając w ten sposób zdolność śledzenia pocisku i powodując, że nie trafia on w samolot”.

Raport IOT&E 2020 zawiera więcej szczegółów, wspominając, że jednocześnie z przekazaniem, procesor MWS kontynuuje ocenę możliwego zagrożenia, aby określić, czy jest to rzeczywiste zagrożenie, czy fałszywy alarm. Jeśli MWS zadeklaruje, że wykrycie jest rzeczywistym zagrożeniem, powiadamia załogę za pomocą alertów dźwiękowych i wizualnego wyświetlacza na wielofunkcyjnym wyświetlaczu samolotu w kokpicie, jednocześnie uwalniając flary jako środek zaradczy.

Jakieś tło historyczne

Northrop Grumman Corporation ogłosiła w 2009 roku utworzenie strategicznego sojuszu z SELEX Galileo, który jest obecnie częścią Leonardo , w celu konkurowania o program US Army Common Infrared Countermeasures (CIRCM). Na potrzeby tego wspólnego projektu SELEX Galileo dostarczył swój ekonomiczny, kompaktowy system wskaźnikowo-śledzący (ECLIPSE), ale nie wiadomo, czy ten komponent został zastąpiony, gdy system ewoluował do DIRCM piątej generacji.

Northrop Grumman i Leonardo współpracują w tym sektorze od lat 90. z AN/AAQ-24 Nemesis DIRCM. „Northrop Grumman jest dumny, że nasi partnerzy Leonardo DRS pracują z nami nad CIRCM” — powiedział Neel. „Mamy długą historię z Leonardo, która przynosi korzyści obu firmom. Dzięki temu partnerstwu jesteśmy w stanie zaproponować najlepsze rozwiązanie w oparciu o naszą indywidualną i wspólną wiedzę.”

Sam Northrop Grumman ma długą historię w opracowywaniu i produkcji systemów przeciwdziałania IR, z ponad 50-letnim doświadczeniem. Oczywiście wnioski wyciągnięte z poprzednich produktów, takich jak AN/AAQ-24(V)N Large Aircraft Infrared Countermeasures (LAIRCM) już używane przez armię amerykańską, również pomogły w opracowaniu CIRCM.

W 2011 roku Northrop Grumman ogłosił, że Daylight Solutions dołączył do projektu, dostarczając swój system oparty na Solaris Quantum Cascade Laser (QCL) do oferty Northrop Grumman dla programu CIRCM. Rok później armia amerykańska przyznała zespołowi Northrop Grumman, SELEX Galileo i Daylight Solutions kontrakt na program demonstracji technicznej CIRCM, w ramach którego oprócz trzech pełnych zestawów okrętowych mieli dostarczyć osiem zestawów sprzętu testowego.

Pierwszy zestaw został dostarczony w 2013 roku i dołączył do 21-miesięcznego programu badań, rozwoju, testów i oceny armii, który obejmował również testy niezawodności, testy zagłuszania pocisków i testy w locie na platformie wojskowej. Kilka miesięcy później CIRCM zakończył wstępny przegląd projektu, przekraczając wymagania programu dotyczące wagi i mocy elektrycznej oraz bezpieczeństwa testów w locie, które zatwierdziły system do działania w trudnych warunkach lotu.


Głowica zakłócająca systemu CIRCM. (Zdjęcie: Northrop Grumman)

W 2014 roku firma CIRCM zakończyła sześciotygodniową kampanię testową śmigłowca UH-60M Black Hawk w Redstone Arsenal w Huntsville w Alabamie, demonstrując swoje możliwości w starciu z poszukiwaczami pocisków w niewoli i w rygorystycznych warunkach typowych dla środowisk operacyjnych. Rok później, po pomyślnym ukończeniu całego planu testów opracowanego przez rząd, firmie Northrop Grumman przyznano kontrakt na rozwój inżynierii i produkcji oraz wstępną produkcję niskoetatową dla CIRCM.

Pierwszy system CIRCM w ramach tego kontraktu został dostarczony w 2016 r., a Northrop Grumman i armia kontynuowały prace rozwojowe aż do osiągnięcia kamienia milowego CIRCM w 2018 r., oznaczającego koniec fazy rozwoju i testów oraz umożliwiającego rozpoczęcie produkcji i wdrożenia. Rok później CIRCM został ponownie przetestowany na śmigłowcach UH-60M Black Hawk stacjonujących w Fort Hood w Teksasie podczas wydarzeń mających na celu przetestowanie systemu w realistycznym środowisku bojowym z realistycznymi zagrożeniami zapewnianymi przez Multi-Spectral Sea and Land Target Simulator (MSALTS).

Miesiąc później firma Northrop Grumman otrzymała nowy kontrakt na CIRCM, który również przeszedł do pierwszej rundy wstępnych testów operacyjnych i oceny (IOT&E). W 2021 roku CIRCM pomyślnie zakończył drugą fazę IOT&E, szybko pokonując wszystkie zagrożenia w wielu scenariuszach i został uznany za operacyjnie sprawny, skuteczny i gotowy do produkcji na pełną skalę.

Po zakończeniu IOT&E armia przyznała Northrop Grumman pięcioletni kontrakt na nieokreśloną dostawę / nieokreśloną ilość (IDIQ) na pełną produkcję systemu CIRCM. W listopadzie 2022 r. CIRCM ostatecznie dotarł do MKOl po instalacji na ponad 100 śmigłowcach.

The Aviationist pragnie podziękować rzecznikowi Northrop Grumman Samowi Waltzowi oraz zespołowi ekspertów firmy za pomoc w przygotowaniu tego artykułu, jednocześnie upewniając się, że nie narazi on na szwank poufnych informacji, które zagroziłyby bezpieczeństwu samolotu i załóg zatrudniających tą zaawansowaną technologię.

O Stefano D'Urso:

Stefano D'Urso jest niezależnym dziennikarzem i współpracownikiem TheAviationist z siedzibą w Lecce we Włoszech. Absolwent inżynierii przemysłowej, który studiuje również, aby uzyskać tytuł magistra inżynierii lotniczej. Wojna elektroniczna, amunicja włóczęga i techniki OSINT stosowane w świecie operacji wojskowych i bieżących konfliktów należą do jego obszarów specjalizacji.

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE