Świat może być bliski zobaczenia pierwszego statku transportowego, który nie emituje niemal żadnego dwutlenku węgla
Producent nawozów Yara International i jego partnerzy planują zasilać Yara Eyde - który jeszcze nie został zbudowany - głównie czystym amoniakiem, co oznacza, że powinien emitować 95% mniej dwutlenku węgla (CO2) niż przeciętny statek zasilany paliwem kopalnym, poinformowała norweska firma CNN.
A Yara International plant in Porsgunn, Norway. Wiktoria Klesty/Reuters
Svein Tore Holsether, prezes i dyrektor generalny firmy, ma nadzieję, że statek pokaże „co jest możliwe” dla branży żeglugowej w drodze do dekarbonizacji.
„To teraz jest czas, aby odejść od rozmów długoterminowych i obietnic dotyczących tego, co zamierzamy zrobić w 2040 i 2050 roku, i naprawdę skorzystać z dostępnych dzisiaj technologii... i pokazać, że to działa” - powiedział CNN. Według Międzynarodowej Organizacji Morskiej żegluga odpowiada za prawie 3% globalnych rocznych emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych.
Yara International, jeden z największych producentów nawozów na świecie, połączył siły ze swoim oddziałem Yara Clean Ammonia i norweską North Sea Container Line, aby pracować nad statkiem, który będzie transportować towary między Norwegią a Niemcami.
Ograniczanie emisji
Produkcja amoniaku zazwyczaj wiąże się z intensywnym wykorzystaniem paliw kopalnych, takich jak węgiel i gaz ziemny, co skutkuje ogromnymi ilościami emitowanego dwutlenku węgla (CO2). Proces uwalnia prawie dwukrotnie więcej CO2 na tonę metryczną amoniaku niż produkcja surowej stali, a czterokrotnie więcej w porównaniu do cementu, według Międzynarodowej Agencji Energii. Jednak Yara Clean Ammonia planuje dostarczyć mieszankę "niebieskiego" i „zielonego” amoniaku dla Yara Eyde. W produkcji „niebieskiego” amoniaku emisje CO2 są przechwytywane u źródła i przechowywane pod ziemią, podczas gdy „zielony” amoniak jest wytwarzany przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej.
Biodiesel, który będzie potrzebny do uruchomienia silnika statku przed przejściem na spalanie amoniaku, dostarczy 5% zapotrzebowania na energię jednostki, poinformował przedstawiciel Yara International CNN. Biodiesel ten będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, wyjaśnił przedstawiciel, tłumacząc, że jego produkcja pochłonie tyle samo CO2, ile paliwo wyemituje podczas spalania. Badania wykazały, że biopaliwa, do których należy biodiesel, nie zawsze są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Etapy związane z produkcją biopaliw, takie jak stosowanie nawozów do uprawy roślin, z których są produkowane, mogą prowadzić do emisji CO2.
Istnieją również inne zastrzeżenia. Nie ustalono jeszcze, kto zbuduje Yara Eyde, dlatego emisje CO2 związane z budową statku nie mogą jeszcze zostać oszacowane. Amoniak zielony ma także „minusy”, zgodnie z Faïg Abbasovem, dyrektorem ds. żeglugi w Transport & Environment, organizacji non-profit z siedzibą w Brukseli. „Jego spalanie na pokładzie statku powoduje emisję tlenku azotu, który jest drugim najsilniej oddziaływującym gazem cieplarnianym”, powiedział CNN. Jednak rzecznik Yara Clean Ammonia stwierdził, że do silnika statku zostanie dodany katalizator, który pochłonie emisje tlenku azotu, zauważając, że projekt silnika jest wciąż na stosunkowo wczesnym etapie.
Nie jest to pierwsza próba oczyszczenia żeglugi. W 2021 roku Maersk, jedna z największych firm żeglugowych na świecie, ogłosiła plany zakupu kilku statków towarowych o zerowej emisji węgla, które będą działały na e-metanolu lub zrównoważonym bio-metanolu. W sierpniu zeszłego roku firma ogłosiła, że pierwszy statek o zerowej emisji węgla zostanie uruchomiony do pierwszego kwartału 2024 roku.
A w lipcu branża żeglugowa zobowiązała się do zredukowania swoich emisji do zera "do lub około" 2050 roku, co oznaczałoby usuwanie z atmosfery co najmniej tyle samo zanieczyszczeń, ile emituje. Jednak to zobowiązanie zostało skrytykowane przez niektórych ekspertów klimatycznych jako skandalicznie niewystarczające w obliczu narastającego kryzysu klimatycznego.
Dział: Biznes
Autor:
Anna Cooban | Tłumaczenie: Jakub Grochowski
Źródło:
https://edition.cnn.com/2023/12/01/business/clean-ammonia-cargo-ship-co2-emissions/index.html