2025-04-23 15:25:46 JPM redakcja1 K

8 najlepszych technik dobrego zarządzania konfliktami w firmach

Zarządzanie konfliktami w firmie przynosi znaczne korzyści zarówno menedżerom, jak i pracownikom, ponieważ ich rozwiązywanie wiąże się z poprawą relacji interpersonalnych, zwiększeniem produktywności i wprowadzeniem pozytywnych zmian w całym środowisku pracy

Źródło grafiki: 12thdca.com

Spory pracownicze to dyskusje w miejscu pracy, pomiędzy dwiema lub większą liczbą osób. Są one o wiele powszechniejsze niż nam się wydaje; w rzeczywistości są one logiczną konsekwencją dużej liczby godzin, które codziennie spędzamy ze współpracownikami.

Mogą być spowodowane przez:

  • słabą komunikację i nieporozumienia między pracownikami;
  • różnice w wartościach i interesach;
  • ograniczone zasoby w firmie;
  • konflikty osobowości wśród pracowników firmy;
  • słabą wydajność jednej lub więcej osób w jednostce roboczej;
  • brak jasno określonych zadań i celów dla pracowników;
  • trudności jednego lub większej liczby pracowników w pracy pod presją;
  • zły klimat organizacyjny w firmie.
    Bez względu na przyczynę, zarządzanie konfliktami w miejscu pracy jest kluczowe dla każdej firmy i stanowi jeden z najtrudniejszych problemów do rozwiązania. Ważne jest więc, aby wiedzieć, co zrobić, gdy taka sytuacja wystąpi w Twojej firmie. Czytaj dalej!

8 niezbędnych czynników dobrego zarządzania konfliktami

1. Zachowaj spokój

Jeśli celem jest znalezienie rozwiązań sporów pracowniczych, należy unikać wywoływania ich eskalacji. Dlatego tak ważne jest zachowanie spokoju, traktowanie stron sporu uczciwie, unikanie oskarżania winnych i skoncentrowanie się na znalezieniu sposobu na rozwiązanie problemu.

2. Miej mediatora

Ważne jest, aby co najmniej jedna neutralna osoba — Ty lub inny członek firmy — pomogła osobom zaangażowanym w konflikt omówić i rozwiązać różnice. Mediator musi być niezależny od sprawy, a jego rolą jest stworzenie sprzyjającego i dyplomatycznego klimatu, aby obie strony mogły się zrozumieć i przedstawić swoje punkty widzenia, a tym samym znaleźć najlepsze rozwiązanie problemu.

Należy zauważyć, że osoba ta nie narzuca rozwiązania, lecz ocenia konflikt i następnie przedstawia zalecenia, które mają na celu zapobiegnięcie eskalacji nieporozumienia.

3. Porozmawiaj z zaangażowanymi osobami

Ważne jest, aby nie zostawiać zaangażowanych samych osób i rozmawiać z nimi o konflikcie bezpośrednio w drodze debaty, podczas której obie strony wyrażają się w odpowiedni sposób, pod przewodnictwem osoby odpowiedzialnej za rozwiązanie problemu. Aby jednak rozmowa ta była owocna, należy ją przeprowadzić w ustalonych z góry zasad porządku, kontroli, tolerancji i szacunku.

Jednym ze sposobów zapewnienia powodzenia tej debaty jest ponowne sformułowanie wypowiedzi każdej osoby po zakończeniu mówienia, aby upewnić się, że jej przesłanie zostało właściwie zrozumiane.

Co więcej, ważne jest, aby oboje byli gotowi znaleźć rozwiązanie, które umożliwi zespołowi kontynuowanie pracy bez nieporozumień i urazów.

4. Zbadaj konflikt

Osoba odpowiedzialna za zarządzanie konfliktem musi zbadać problem, jego przyczyny, osoby odpowiedzialne oraz możliwe i potencjalne konsekwencje, jakie konflikt będzie miał na zewnątrz i wewnątrz firmy. Innymi słowy, konieczne jest zebranie kompletnych danych.

Ponadto mogą występować różne obszary konfliktu, jednak należy najpierw ustalić priorytety, które są najważniejsze dla każdej ze stron i które mają największe konsekwencje, a następnie rozwiązywać je po kolei, aż do całkowitego rozwiązania konfliktu.

5. Ustal jasny cel

Jest to jeden z najważniejszych kroków w zarządzaniu konfliktem, gdyż bez jasnego celu interwencja nie ma sensu. Ustalanie i definiowanie celów pozwolą nam zobaczyć oczekiwane rezultaty, bez względu na to, czy będzie to między innymi ukończenie projektu, poprawa porozumienia między stronami czy zwiększenie wydajności.

Jednym z nich mogłoby być na przykład stworzenie środowiska pracy opartego na mentalności coworkingowej i nastawionego na pracę zespołową.

 

6. Podejmij negocjacje

Po podsumowaniu obszarów porozumienia i sporu oraz określeniu przyczyny konfliktu i jego warunków, mediator powinien zapytać uczestników, czy zgadzają się z przedstawionymi wnioskami i rekomendacjami.

Dlatego też w drodze negocjacji osoby zaangażowane w konflikt pracowniczy muszą pokojowo osiągnąć pełne szacunku porozumienie, którego muszą przestrzegać.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, należy zacząć od zajęcia się najważniejszym konfliktem, dlatego aby rozwiązać pozostałe problemy, konieczne jest uzgodnienie przyszłych debat i spotkań w celu kontynuowania negocjacji.

7. Poszukaj rozwiązań

Problem i jego przyczyny zostały już omówione, czas więc przyjrzeć się rozwiązaniom i skorzystać z tych, na które obie strony się zgadzają. Każdemu ustalonemu rozwiązaniu musi towarzyszyć szereg mierzalnych działań, które uczestnicy muszą być gotowi wdrożyć.

Należy pamiętać, że strony zaangażowane w konflikt muszą zgodzić się na znalezienie rozwiązań i być gotowe na rozwiązanie problemów. Jeżeli nie jest to możliwe, należy wdrożyć inne środki uzgodnione przez strony zaangażowane w sprawę.

8. Śledź problem

Mimo że wykryto już konflikt między pracownikami, przeprowadzono analizę i rozpoczęto negocjacje mające na celu rozwiązanie problemu, nie możemy zagwarantować, że udało się nam go rozwiązać. Dlatego konieczne jest mierzenie rezultatów zdefiniowanych działań.

Jeśli zostaną spełnione ustalone zasady, możemy uznać, że spór pracowniczy został rozwiązany. Jeśli jednak pojawią się odstępstwa, należy jak najszybciej podjąć próbę ich skorygowania.

Podsumowując

Konflikty pracownicze mogą pojawić się w każdej chwili. Należy ich jednak unikać poprzez właściwy przydział zadań, określenie obowiązków i kompetencji, wyznaczanie celów, dobrą komunikację i wyznaczanie kierowników, którzy potrafią wykrywać spory w odpowiednim czasie.
Oczywiście, ważne jest, aby być przygotowanym i mieć gotowy plan działania, który pozwoli na szybką i skuteczną reakcję na konflikty w miejscu pracy, a nawet przekształcić je w szansę dla firmy i jej marketingu.

Dział: Pracodawca

Autor:
Guest Author | Tłumaczenie Karolina Gruca— praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://rockcontent.com/es/blog/manejo-de-conflictos/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się