2024-05-09 19:00:06 JPM redakcja1 K

Air Canada rezygnuje z planów budowy dwóch frachtowców Boeing 767

Decyzja została podjęta pomimo lepszych przychodów i warunków rynkowych.

Air Canada posiada dwa fabryczne frachtowce Boeing 767-300 (na zdjęciu) i sześć samolotów pasażersko-towarowych 767-300. (Zdjęcie: Air Canada) 

Linie lotnicze Air Canada ponownie ograniczyły plany rozwoju swojego startupowego oddziału frachtowców, ogłaszając w czwartek, że anulowały zamówienia na konwersję dwóch pasażerskich Boeingów 767-300 na frachtowce u dostawcy. W swoim raporcie zysków za pierwszy kwartał linia lotnicza podała, że pobrała jednorazową opłatę w wysokości 14,5 miliona dolarów za wycofanie się z rezerwacji miejsc produkcyjnych w Israel Aircraft Industries.  

Dział frachtowców linii lotniczej Air Canada ma prawie dwa i pół roku i obecnie obejmuje osiem frachtowców Boeing 767-300 - sześć przerobionych z samolotów pasażerskich i dwa fabrycznie wyprodukowane jako frachtowce. Na koniec 2023 roku dział obejmował siedem samolotów. Surowiec do konwersji ładunków pochodził z 767, które zostały wycofane z floty pasażerskiej Air Canada. 

Air Canada pod koniec września anulowała zamówienie z Boeing na dwa produkcyjne frachtowce 777-200 z powodu odwrócenia się popytu na fracht lotniczy poprzedzonego pandemicznym gwałtownym wzrostem popytu na transport lotniczy, który trwał od początku 2022 roku. Kierownictwo stwierdziło, że 18 szerokokadłubowych odrzutowców Boeing 787-10, których dostawa zaplanowana jest na koniec 2025 r., będzie miało większą pojemność ładunkową niż wiele istniejących samolotów i pozwoli linii lotniczej zaspokoić nowy popyt. 

Wszyscy operatorzy ładunków dostosowali strategie inwestycyjne w ubiegłym roku w odpowiedzi na recesję towarową, która ogarnęła branżę aż do jesieni ubiegłego roku. Przykładowo kanadyjskie linie lotnicze Cargojet zrezygnowały z planów nabycia ośmiu używanych Boeingów 777 i przerobienia ich na frachtowce. Operator czarterowy Global Crossing Airlines z siedzibą w Miami wstrzymał ostatnio plany zakupu wąskokadłubowych frachtowców Airbus A321, by skupić się na przewozach pasażerskich. A Amerijet, inna linia lotnicza zajmująca się przewozem ładunków z Miami, zwróciła w tym roku sześć nowo wydzierżawionych Boeingów 757-200.  

Pozytywne sygnały dotyczące przychodów 

Air Canada przewyższyła większość swojej konkurencji w segmencie przewozów towarowych w pierwszym kwartale, ponieważ poprawa ogólnych warunków rynkowych pomogła obniżyć tempo spadku przychodów z przewozów towarowych. W czwartek spółka poinformowała, że przychód z przewozów towarowych spadł o 9% rok do roku do 156 mln dolarów, pomimo wyższych wolumenów spowodowanych niższymi zyskami. Podstawowym winowajcą był rynek atlantycki, który zanotował niższe ceny jednostkowe i wolumeny. Spadek w handlu europejskim był częściowo zrekompensowany wzrostem wolumenów na innych rynkach, szczególnie na Pacyfiku, jako że większa liczba lotów pasażerskich zwiększyła pojemność ładunkową rok do roku. 

Ujemny wskaźnik przychodów Air Canada Cargo w rzeczywistości zmierza w pozytywnym kierunku. Przychody z przewozów cargo spadły o 15% rok do roku w czwartym kwartale. W całym roku 2023 przychód z przewozów towarów spadł o 27% do 682 milionów dolarów. Odzwierciedla to ożywienie na rynku ładunków lotniczych od jesieni ubiegłego roku, z 11% wzrostem w pierwszych czterech miesiącach roku w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. 

Linie Air Canada poradziły sobie także lepiej niż wielu konkurentów z zahamowaniem spadku przychodów z przewozów ładunkowych. Amerykańskie Linie Lotnicze i Delta Air Lines w Ameryce Północnej odnotowały spadek przychodów z przewozów cargo o odpowiednio 15 i 16% w ciągu kwartału. W Europie Air France-KLM oraz Lufthansa wykazały spadek przychodów z transportu ładunków odpowiednio o 16,5 i 17%. Główny przewoźnik w Ameryce Południowej, Avianca, podaje, że przychód z transportu cargo był o  8% niższy rok do roku. Jedyną linią lotniczą, która wyprzedziła Air Canada są Zjednoczone Linie Lotnicze z przychodem z transportów ładunków w wysokości 391 mln dolarów, niższym tylko o 1,8% w stosunku do roku poprzedniego. 

Air Canada różni się od swoich amerykańskich odpowiedników tym, że posiada flotę odrzutowców ładunkowych, które uzupełniają ładowność samolotów pasażerskich. Inne linie lotnicze przewożą ładunki wyłącznie w lukach bagażowych samolotów pasażerskich, nie licząc okazjonalnych umów czarterowych z innymi firmami frachtowymi. 

Dział cargo niedawno dodał międzynarodowe lotnisko Chicago O’Hare do swojej sieci frachtowców z zaplanowanym uruchomieniem usługi na 2. czerwca. Usługa będzie realizowana trzy razy w tygodniu, łącząc globalny magazyn linii w Toronto z operacjami magazynowymi w Chicago. Ogólnie rzecz ujmując, Air Canada odnotowała stratę w wysokości 60 milionów dolarów w pierwszym kwartale przy wzroście przychodów operacyjnych o 7%. Skorygowany zysk przed odliczeniem odsetek, podatków, deprecjacji i amortyzacji wyniósł 329 mln dolarów, co oznacza poprawę o 30 mln dolarów. ale wynik jest poniżej oczekiwań, ponieważ wyższe koszty pracy i utrzymania odbiły się na zyskach, a popyt wśród pasażerów spadł.  

 

 

 

Dział: Biznes

Autor:
Natalie Sherman | Tłumaczenie: Paulina Jędrzejczak

Żródło:
https://www.freightwaves.com/news/air-canada-abandons-plans-for-two-boeing-767-converted-freighters

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE