2024-05-04 01:22:52 JPM redakcja1 K

Akcje Mety spadły o ponad 15% po zapowiedzi planów inwestycyjnych w obszarze sztucznej inteligencji

Sprzedaż akcji została przyśpieszona po tym, jak dyrektor Mark Zuckerberg omówił inwestycje w obszarach, które nie przynoszą zysków, w tym okulary i rzeczywistość wirtualna.

Mark Zuckerberg, dyrektor generalny Mety, zeznaje w Waszyngtonie 31 stycznia Zdjęcie: Brendan Smialowski / AFP - Getty Images

Akcje Mety spadły w środę o ponad 15% po tym, jak spółka opublikowała słabą prognozę, która przyćmiła lepsze niż oczekiwane wyniki za pierwszy kwartał. Przychody wzrosły o 27% z 28,65 miliarda dolarów w tym samym okresie rok wcześniej, co stanowi najszybsze tempo wzrostu w jakimkolwiek kwartale od 2021 roku. Zysk netto wzrósł ponad dwukrotnie, osiągając 12,37 miliarda dolarów, czyli 4,71 dolara na akcję, w porównaniu do 5,71 miliarda dolarów, czyli 2,20 dolara na akcję, rok wcześniej. Jednym z przyczyn wzrostu zysku netto jest to, że choć wzrost przychodów przyspieszył, koszty sprzedaży i marketingu spadły o 16% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Meta spodziewa się, że sprzedaż w drugim kwartale wyniesie od 36,5 miliarda do 39 miliardów dolarów. Środkowy punkt zakresu, czyli 37,75 miliarda dolarów, oznaczałby wzrost o 18% i jest poniżej średniej szacunkowej analityków wynoszącej 38,3 miliarda dolarów. Sprzedaż akcji została przyspieszona, gdy dyrektor Mark Zuckerberg włączył się w dyskusję na temat inwestycji, a mianowicie w obszarach takich jak okulary i rzeczywistość wirtualna, na których firma obecnie nie zarabia. Firma nie raportuje już dziennych i miesięcznych aktywnych użytkowników. Teraz podaje liczbę tak zwanych „osób rodzinnych, aktywnych na co dzień". W marcu 2024 roku liczba ta wynosiła 3,24 miliarda, co oznacza wzrost o 7% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Meta podniosła oczekiwania inwestorów ze względu na poprawę swoich wyników finansowych w ostatnich kwartałach, pozostawiając niewiele miejsca na błędy. Po niemal trzykrotnym wzroście w zeszłym roku, akcje spółki wzrosły w tym roku o około 40%. W lutym 2023 roku Zuckerberg powiedział inwestorom, że będzie to „rok efektywności", co zapoczątkowało wzrost. Wówczas Zuckerberg powiedział, że firma będzie lepiej eliminować zbędne projekty i ograniczać rozrost, co pomoże Meta stać się „silniejszą i bardziej zwinną organizacją". Firma zwolniła około 21 000 miejsc pracy w pierwszej połowie 2023 roku, a w lutym tego roku, Zuckerberg powiedział, że rekrutacja będzie „stosunkowo minimalna w porównaniu z tym, co robiliśmy w przeszłości”. Liczebność zespołu zmniejszyła się o 10% w pierwszym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim, do 69 329 osób.

Inwestycje kapitałowe w roku 2024 wyniosą od 35 miliardów do 40 miliardów dolarów, co stanowi wzrost w stosunku do wcześniejszej prognozy wynoszącej od 30 miliardów do 37 miliardów dolarów, „ponieważ kontynuujemy przyspieszanie naszych inwestycji infrastrukturalnych w celu wsparcia naszego planu działania w zakresie sztucznej inteligencji” - powiedziała Meta. Meta podała, że średni przychód na użytkownika w tym kwartale wyniósł 11,20 dolara.

Po fatalnym roku 2022, spółka dominująca Facebook’a, odzyskuje udziały w rynku reklam cyfrowych. Wówczas firma odczuwała skutki aktualizacji prywatności iOS Apple'a i obaw makroekonomicznych, które skłoniły wiele marek do ograniczenia wydatków. Zuckerberg stanął na czele inicjatywy mającej na celu przebudowę biznesu reklamowego, skupiając się na sztucznej inteligencji. Na ostatniej konferencji dotyczącej wyników finansowych w lutym, dyrektor finansowy Susan Li powiedziała, że Meta inwestuje w modele sztucznej inteligencji, które mogą dokładnie przewidywać odpowiednie reklamy dla użytkowników, oraz narzędzia, które automatyzują proces tworzenia reklam. Przychody z reklam, które stanowią zdecydowaną większość działalności Meta, wzrosły o 27% do 35,64 miliarda dolarów.

Meta korzysta z ustabilizowanej gospodarki i wzrostu wydatków chińskich detalicznych sprzedawców dyskontowych, takich jak Temu i Shein, którzy inwestują w reklamy na Facebooku i Instagramie, aby dotrzeć do szerszego grona użytkowników. Niektórzy analitycy ostrzegają, że spowolnienie wydatków reklamodawców z Chin może być źródłem niepokoju w pierwszym kwartale i w miarę upływu roku. Jednostka Reality Labs, w której znajduje się sprzęt i oprogramowanie firmy do tworzenia rodzącego się meta świata, w dalszym ciągu generuje straty. Reality Labs odnotowało sprzedaż w wysokości 440 milionów dolarów w tym kwartale i straty w wysokości 3,85 miliarda dolarów, co oznacza, że łączne straty od końca 2020 roku wyniosły ponad 45 miliardów dolarów. Analitycy spodziewali się, że w ciągu kwartału dział ten wykaże straty operacyjne w wysokości 4,31 miliarda dolarów. Kierownictwo będzie omawiać wyniki firmy na telekonferencji z analitykami o godzinie 17:00 czasu wschodniego.




 

Dział: Biznes

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE