Amazon wprowadza na rynek konkurenta dla Temu i Shein z „szalenie niskimi” cenami
Amazon uruchomił nową platformę sprzedażową o nazwie Haul, w której ceny produktów nie przekraczają 20 dolarów (15,79 funtów), aby konkurować z takimi tanimi detalistami, jak Temu i Shein.
Zdjęcie: Getty Images
Gigant zakupów online zaprezentował Haul jako usługę dostępną wyłącznie na urządzeniach mobilnych w aplikacji Shopping dla klientów USA od środy. Według Amazona klienci mogą spodziewać się „szalenie niskich cen” na produkty Haul, które są „warte czekania” do dwóch tygodni na dostawę. W ostatnich latach chińscy konkurenci Amazonu z branży e-commerce odnotowali szybki wzrost, ale też spotkali się z krytyką za wpływ na środowisko, wynikający z produkcji i wysyłki coraz większej liczby tanich produktów.
„Temu i Shein spotkały się z krytyką zarówno za wykorzystywanie luk w przepisach importowych, jak i za marnotrawstwo i nieodpowiedzialność ekologiczną”, powiedziała w rozmowie z BBC analityk rynku detalicznego Forrester, Sucharita Kodali. „Takie same wyzwania wydaje się mieć ta inicjatywa”, dodała, odnosząc się do Haul od Amazona.
Haul jest długo oczekiwanym wejściem Amazonu w sprzedaż tańszych produktów z dłuższym czasem dostawy. Ten model biznesowy przyczynił się do sukcesu Temu i Shein. Jednak regulatorzy na całym świecie coraz bardziej ostrożnie podchodzą do platform sprzedających masowo produkowane towary po bardzo niskich cenach. W październiku Komisja Europejska podjęła działania przeciwko Temu w związku z obawami o sprzedaż nielegalnych produktów.
Amazon głównym punktem swojej oferty w Haul uczynił niskie ceny. Mimo maksymalnej ceny wynoszącej 20 dolarów, firma poinformowała, że większość produktów będzie kosztować mniej niż 10 dolarów (7,90 funtów). W komunikacie prasowym dotyczącym premiery podano przykłady produktów za niecałe trzy dolary, takie jak trzyczęściowy zestaw do golenia oraz „elegancki zestaw naszyjnika, bransoletki i kolczyków”.
Dostępna będzie także darmowa dostawa dla zamówień o wartości 25 dolarów lub większej z terminem dostawy od jednego do dwóch tygodni. „Znalezienie świetnych produktów w bardzo niskich cenach jest ważne dla klientów, dlatego nadal szukamy sposobów na współpracę z naszymi partnerami handlowymi, aby mogli oferować produkty w super niskich cenach”, powiedział Dharmesh Mehta, wiceprezes Amazon ds. globalnych usług dla partnerów handlowych.
Według Amazonu wersja „beta” Haul zapewni wszystkie produkty objęte gwarancjami firmy, co ma zwiększyć pewność co do ich bezpieczeństwa. Mehta dodał, że to „dopiero początek” nowego segmentu zakupów, a opinie klientów będą brane pod uwagę w celu „udoskonalania i rozszerzania usługi w nadchodzących tygodniach i miesiącach”.
BBC zapytało Amazon, czy i kiedy zostanie ta usługa uruchomiona w Wielkiej Brytanii. Według Kodali projekt nie jest pozbawiony ryzyka dla Amazonu. W rozmowie z BBC wspomniała, że są dowody na to, że konsumenci „są coraz bardziej zmęczeni produktami niskiej jakości i wolną dostawą”. Dodała, że jeśli produkty nie spełnią oczekiwań klientów i będą nieopłacalne dla Amazonu, „nie sądzę, żeby Haul przetrwał zbyt długo”.
Dział: Biznes
Autor:
Liv McMahon | Tłumaczenie: Julia Nawrocka - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/