Apple ukarane przez UE grzywną w wysokości 1,8 mld euro za złamanie zasad streamingu
Apple zostało ukarane grzywną w wysokości 1,8 mld euro (1,5 mld funtów) przez UE za złamanie przepisów dotyczących konkurencji w zakresie usług strumieniowania muzyki.
Firma uniemożliwiła serwisom streamingowym informowanie użytkowników o opcjach płatności poza sklepem z aplikacjami Apple, podała Komisja Europejska. Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager stwierdziła, że Apple nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku przez dekadę. Nakazała amerykańskiemu gigantowi technologicznemu usunięcie wszystkich ograniczeń. Apple zapowiedziało, że odwoła się od tej decyzji. Decyzja Komisji Europejskiej została wywołana skargą szwedzkiego serwisu streamingowego Spotify, który był niezadowolony z ograniczenia oraz 30% opłaty pobieranej przez Apple.
Pani Vestager powiedziała, że Apple ograniczyło „deweloperom możliwość informowania konsumentów o alternatywnych, tańszych usługach muzycznych dostępnych poza ekosystemem Apple". „Jest to nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych" - powiedziała.
Apple zapowiedziało jednak, że złoży odwołanie, dodając, że nie ma dowodów na to, że konsumenci zostali poszkodowani. „Decyzja została podjęta pomimo tego, że Komisja nie znalazła żadnych wiarygodnych dowodów na szkodę konsumentów i ignoruje realia rynku, który dobrze prosperuje, jest konkurencyjny i szybko się rozwija" - powiedziała firma w oświadczeniu. „Głównym zwolennikiem tej decyzji i największym beneficjentem jest Spotify, mająca siedzibę w Sztokholmie w Szwecji".
„Spotify ma największą aplikację do strumieniowego przesyłania muzyki na świecie i spotkała się z KE [Komisją Europejską] ponad 65 razy podczas tego dochodzenia,
Spotify nazwał grzywnę nałożoną na Apple „ważnym wydarzeniem" i oświadczył, że jest to „potężna informacja", że „żadna firma, nawet taki monopolista jak Apple, nie może nadużywać władzy w celu kontrolowania sposobu, w jaki inne firmy wchodzą w interakcje ze swoimi klientami".
Apple powiedział, że szwedzka firma nie płaci im prowizji, ponieważ sprzedaje swoje subskrypcje na swojej stronie internetowej, a nie w sklepie z aplikacjami.
Spotify argumentował, że ograniczenia są korzystne dla konkurencyjnej usługi strumieniowej transmisji muzyki, Apple Music.
Ustawa o rynkach cyfrowych
W styczniu Apple ogłosiło plany umożliwienia klientom z UE pobierania aplikacji spoza ich własnego sklepu z aplikacjami, w wyniku zbliżającego się wprowadzenia ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Celem DMA Unii Europejskiej jest wsparcie konkurencji w sektorze technologicznym i próba przełamania silnej pozycji Apple i Google na rynku. Firmy technologiczne miały sześć miesięcy od sierpnia ubiegłego roku na dostosowanie się do pełnej listy wymogów wynikających z nowych przepisów, w przeciwnym razie grozić im może grzywna w wysokości do 10% ich rocznych obrotów.
Firmy mają czas do końca tego tygodnia na dostosowanie się do licznych zmian ogłoszonych od początku roku, ponieważ Apple, Meta i TikTok podejmują wyzwania związane z różnymi przepisami prawa. Profesor prawa w EDHEC, Anne Witt, powiedziała BBC, że DMA będzie miało „znaczący wpływ" na sposób działania wyznaczonych platform w UE.
„Jest to bardziej skuteczne, ale także znacznie bardziej bezlitosne narzędzie prawne w walce z koncentracją rynku w gospodarce cyfrowej" - powiedziała.
W zeszłym tygodniu Spotify i inne 33 firmy działające w szerokim zakresie sektorów cyfrowych napisały do Komisji Europejskiej z ponownym atakiem na „brak zgodności" Apple z DMA. „Nowe warunki Apple nie tylko lekceważą zarówno treść, jak i brzmienie prawa, ale jeśli pozostaną niezmienione, stanowią kpinę z DMA i znacznych wysiłków Komisji Europejskiej i instytucji UE na rzecz zapewnienia konkurencyjności rynków cyfrowych" - napisano.
Dział: Biznes
Autor:
Shiona McCallum | Tłumaczenie: Jan Nagi