2023-08-20 12:38:08 JPM redakcja1 K

Canva, australijski start-up, który chce zepchnąć Photoshopa z piedestału

Jak większość dobrych pomysłów, ten, który doprowadził do powstania Canvy zaczął się od prostej obserwacji: żyjemy w świecie, w którym przekaz wizualny jest coraz ważniejszy, szczególnie w świecie zawodowym. Jednak większość narzędzi do projektowania i grafiki jest nadal bardzo skomplikowana w obsłudze i kosztowna.

Melanie Perkins, wspólnie ze swoim partnerem Cliffem Obrechtem, zarządza firmą Canva. Zauważyła nadarzającą się okazję, gdy była jeszcze studentką uniwersytetu w Perth (Australia). Zarabiała, ucząc innych studentów obsługi programów Photoshop i Illustrator.

Tak więc w 2008 roku, w salonie matki Melanie Perkins, narodziło się Fusion Books, aplikacja online, która pozwala bez wysiłku tworzyć piękne „yearbooks” (księgi rocznika) albumy uniwersyteckie, które są tak popularne w świecie anglojęzycznym. Popularność tej aplikacji, będącej przodkiem Canvy, była natychmiastowa, a jej potencjał szybko zauważony.

W 2012 roku do dwójki dołączył były pracownik Google, Cameron Adams, wnosząc do firmy swoją wiedzę techniczną. Rok później Melanie Perkins w końcu udało się przekonać Billa Tai, jednego z najbardziej znanych inwestorów kapitału wysokiego ryzyka w Dolinie Krzemowej i w marcu 2013 roku zdobyła pierwsze finansowanie w wysokości 3 milionów dolarów. To właśnie w tym czasie przyjęto nazwę Canva, będącą międzynarodową wersją terminu "canevas" wymyślonego przez francuskiego inżyniera biorącego udział w przedsięwzięciu.

Wszystkie kody krzemowe

Nie minęło wiele czasu, zanim Canva, która może być używana do tworzenia pięknych CV, prezentacji, plakatów, zaproszeń ślubnych i postów na Instagramie, zdobyła popularność. Nie tylko dlatego, że każdy może z niego korzystać, ale także dlatego, że platforma i wszystkie jej funkcje znajdują się w chmurze: dzięki temu kilka osób może pracować nad jednym projektem, ale mogą też rozpocząć go na komputerze, a następnie kontynuować na tablecie. To ogromna przewaga nad pakietem Adobe, który dopiero od niedawna został przeniesiony do chmury...

Jak to często bywa w świecie technologii, jej sukces miał charakter wykładniczy: z 600 000 użytkowników w 2014 roku, Canva może pochwalić się obecnie ponad 135 milionami użytkowników miesięcznie i kilkudziesięcioma dużymi klientami, w tym PayPal, Coca-Cola, American Airlines i Danone. Jeśli chodzi o Melanie Perkins i Cliffa Obrechta, którzy pobrali się w styczniu 2021 r., są obecnie dziewiątą najbogatszą parą w Australii, z majątkiem szacowanym na 8,45 mld euro przez Australian Financial Review.

W Sydney ich biura zlokalizowane w wysokiej klasy dzielnicy Surry Hills mają wszystkie cechy charakterystyczne dla Doliny Krzemowej: szefowie kuchni gotują darmowe posiłki dla 800 pracowników rano i w porze lunchu, salony czytelnicze sąsiadują z salami konferencyjnymi, a ci, którzy lubią słodycze, mogą korzystać z nieograniczonych zapasów Tim Tam (australijskie ciasteczka czekoladowe). Atmosfera jest wyraźnie przyciągająca, ponieważ firma otrzymuje ponad 300 000 CV rocznie.

Jednak Canva nie została ocalona przez kryzys, który dotknął cały sektor technologiczny. W rezultacie niektórzy inwestorzy gwałtownie obniżyli jej wartość, z 38 miliardów euro na koniec 2021 roku do nieco ponad 15 miliardów euro obecnie.

Przeszło 13 milionów użytkowników opłacających abonament

Niemniej jednak firma może liczyć na znaczne zasoby finansowe, a jej aspiracje pozostają nienaruszone. Melanie Perkins, która obecnie kieruje firmą zatrudniającą 3500 pracowników na całym świecie, zamierza zatrudnić w tym roku kolejne 1000 osób. Przy przychodach na poziomie 857 milionów euro, Canva znów zaczyna przynosić zyski, w szczególności dzięki wzrostowi liczby płacących użytkowników, których jest obecnie ponad 13 milionów.

To powód do niepokoju dla giganta Adobe, którego osobisty model licencyjny wydaje się coraz bardziej nieprzystosowany do ery aplikacji do współpracy online, a przede wszystkim jest nieopłacalny. Licencja dla małych i średnich przedsiębiorstw na pakiet Adobe Creative Cloud kosztuje 328,28 złotych miesięcznie na jednego użytkownika, podczas gdy pakiet Canva Teams kosztuje zaledwie 57,45 złotych miesięcznie i może z niego korzystać maksymalnie pięć osób.

Mająca zaledwie 36 lat Melanie Perkins jest jedną z najbogatszych kobiet w Australii, jednak niezależnie od przyszłego sukcesu firmy Canva, nie chce, by tak pozostało. Ona i jej mąż zobowiązali się, podobnie jak Bill Gates, przekazać "zdecydowaną większość" swojej fortuny na cele charytatywne. 

Dział: Biznes

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE