2024-03-04 16:37:16 JPM redakcja1 K

Chińskie firmy wyjeżdżające za granicę powinny to dogłębnie przemyśleć

Obecnie chińskie przedsiębiorstwa wyjeżdżające za granicę borykają się głównie z czterema głównymi problemami spowodowanymi odmiennością chińskiego prawa i kultury.

29 lutego podczas spotkania Global Tech Network, którego gospodarzem było Plug And Play China, partner Deloitte Legal Management Consulting Zhongjie Zhang ubolewał, mówiąc o chińskich firmach wychodzących za granicę: „Istnieje wiele chińskich firm, które bez wątpienia są liderami globalnego rynku technologii, ale raczej brakuje im wartości marki”. Zdjęcie: www.thepaper.cn.

Istnieją różnice geopolityczne, związane z własnością intelektualną, przestrzeganiem przepisów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi i kodeksu pracy. Niektórzy znawcy biznesu zwracają uwagę, że w obecnej sytuacji politycznej, chińskie przedsiębiorstwa muszą zastanowić się nad tym, jak zmieni się układ globalnego przemysłu w przyszłości, gdy te wyjadą za granicę. Ponadto wykorzystując wcześniejsze doświadczenia, przedsiębiorstwa powinny skupić się na dostosowaniu się do lokalnych warunków w oparciu o charakterystykę miejscowego rynku.

Miniony rok został nazwany pierwszym rokiem eksplozji chińskich przedsiębiorstw za granicą. Oprócz popularnych rynków docelowych w Europie, Stanach Zjednoczonych i Afryce, dla przedsiębiorstw wychodzących z kraju, celem stała się również Azja Południowo-Wschodnia. W obliczu coraz bardziej zaciekłej konkurencji i zaostrzonych przepisów dotyczących globalnego rynku pojawiają się pytania. Jakie wyzwania stoją przed chińskimi przedsiębiorstwami wyjeżdżającymi za granicę? I jak wykorzystać szansę w zmieniającym się świecie, by bezpiecznie i skutecznie działać za granicą?

Chińskie przedsiębiorstwa stoją w obliczu czterech głównych zagrożeń.

Yang Yujing, dyrektor w dziale finansowania zagranicznego China Merchants Bank, zwrócił uwagę, że obecne branże wytwarzające zaawansowane technologicznie produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak motoryzacja i nowe źródła energii, są pchane do ekspansji za granicę. Jednak z perspektywy finansowania wiele chińskich przedsiębiorstw będzie musiało zmierzyć się z bardziej złożonym niż w kraju środowiskiem biznesowym. Na przykład w krajach takich jak Wietnam o szczególnie surowej kontroli dewizowej. Krytyczne jest, aby zbudować legalny i zgodny z przepisami system finansowania struktur zagranicznych.

Zhuge Shaojie, dyrektor do spraw przedsiębiorstw za granicą w Intellipower Group wydedukował, że chińskie przedsiębiorstwa stoją obecnie w obliczu następujących czterech głównych zagrożeń związanych z przestrzeganiem przepisów podczas wyjazdów za granicę.

Po pierwsze, ryzyko geopolityczne. Na przykład, branża chipów i półprzewodników jest ograniczona przy wchodzeniu na przykład do USA, a firmy takie jak Hikvision i DJI w ogóle nie mogą prowadzić działalności na rynku amerykańskim.

Po drugie, ryzyko związane z własnością intelektualną. Niektóre przedsiębiorstwa technologiczne przy wyjeździe za granicę, mogą powodować problemy związane z własnością intelektualną. Występowanie międzynarodowych sporów sądowych dotyczących własności intelektualnej jest bardzo częste, więc firmy powinny podjąć kroki, aby uniknąć tego ryzyka podczas projektowania produktów na rynek zagraniczny.

Po trzecie, ryzyko związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących zasobów ludzkich. Mianowicie wielu Chińczyków nie rozumie lokalnej kultury pracy, przepisów i regulacji obowiązujących w krajach, do których przenoszą biznes.

Czwarty to ryzyko związane z umowami o pracę, wiele przedsiębiorstw nie ma wiedzy na temat lokalnych przepisów prawa pracy. Podczas realizacji projektów zagranicznych i łatwo jest popełnić kosztowny błąd przy zatrudnianiu pracowników.

Przed wyruszeniem za morze trzeba jasno przemyśleć trzy kwestie.

W jaki sposób chińskie firmy mogą bezpiecznie wyjeżdżać za granicę w obliczu zaostrzających się globalnych regulacji? Według Jianga Tonga, współzałożyciela Eminence Technology, istnieją trzy kwestie, które firma musi przemyśleć przed wyjazdem za granicę. 

Po pierwsze, gdzie firma ma być założona. Miejsce, w którym przedsiębiorstwo rozpoczyna działalność, determinuje trudność przedsięwzięcia.

Po drugie, jeśli na miejscu rynek został już ukształtowany, należy zastanowić się, czy sukces krajowy można powielić za granicą.

Po trzecie, wybierając rynek do wyjścia za granicę, ważne jest, aby wziąć pod uwagę własną przewagę konkurencyjną na rynku zagranicznym. 

Yijianar to firma zajmująca się technologiami budowlanymi, która wykorzystuje najnowocześniejsze technologie do świadczenia usług zarządzania budynkiem za pomocą inteligentnego oprogramowania w oparciu system BIM. Firma rozpoczęła już działalność za granicą w Singapurze, Japonii i innych krajach.

Zhang Zhongjie przypomniał, że przedsiębiorstwa powinny skupić się na dostosowaniu do lokalnych warunków w oparciu o charakterystykę miejscowego rynku. Przykładowo, rynki europejskie i amerykańskie nadal wykazują wysoki popyt na technologie produkowane w Chinach, a w dziedzinie technologii Europa ma nadzieję, że zagości tam więcej chińskich firm. Jeśli chodzi o rynki Azji Południowo-Wschodniej i Indonezji, przedsiębiorstwa muszą skupić się na polepszaniu zarządzania lokalnymi przedsiębiorstwami i promowaniu marki.
Jiang Tong powiedział, że w przypadku innowacyjnych produktów, na wczesnym etapie zagraniczna opinia publiczna jest przychylna, ale wraz z czasem, czy to na środkowym, czy późnym etapie, ta staje się ambiwalentna, to też należy wziąć pod uwagę. Jego zdaniem bardzo ważne jest również ustanowienie marki i powiązań, nawet w przypadku oprogramowania dla przedsiębiorstw, należy jak najwcześniej zdobywać kontakty i pracować nad wizerunkiem marki, by zdobyć lokalny przemysł i rynek.

Dział: Aktualności

Autor:
Huan Yanhong | Tłumacz: Marcel Korczak

Źródło:
https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_26521048

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE