2023-10-15 15:28:17 JPM redakcja1 K

Co dla branży gier oznacza sponsorowanie EGX przez TikTok?

Spacerując po EGX, największych targach gier wideo w Wielkiej Brytanii, zobaczysz jasne światła, dema najnowszych gier i mnóstwo kolorowych cosplayów.

TikTok wkracza na rynek gier, sponsorując największą konwencję gier w Londynie. Zdjęcie: BBC SPORT 

Jednak w tym roku zobaczysz coś jeszcze - wszędzie logo TikTok. 

Firma jest teraz głównym sponsorem targów, dzięki podpisaniu trzyletniej umowy na ich wsparcie. Prawdopodobnie nie jest tajemnicą, że TikTok chce wesprzeć treści związane z grami - platforma szybko się rozwija i jest to kolejna kategoria, w której chce się poruszać obok muzyki i filmów. Według ich własnych danych, posty dotyczące gier zgromadziły w zeszłym roku ponad 3 biliony wyświetleń. 

Treści związane z grami wideo to jednak dość zatłoczona dziedzina, w której wciąż rządzi YouTube i serwis Twitch, z którego niektórzy znani użytkownicy przenieśli się do rywali, takich jak Kick. Część twórców twierdzi, że udało im się zwiększyć oglądalność za pośrednictwem TikTok, jak na przykład Sophie, znana swoim ponad 500 000 obserwującym jako Cadaea. Po "dobrych ośmiu latach" zmagań z budowaniem publiczności na Twitchu, zaczęła publikować wiadomości i opinie na temat gier na TikTok. 

"Możliwość wybicia się na Twitchu nie jest łatwa" - powiedziała Sophie BBC Newsbeat podczas wydarzenia w londyńskim Docklands, dodając, że konkurencyjna platforma jest zdominowana przez znanych streamerów, takich jak Ninja i Pokimane. Sophie uważa, że to właśnie TikTokowi zawdzięcza swoją popularność, a jej samej idzie całkiem nieźle. 

"Na początku tego roku rzuciłam pracę na pełen etat w bankowości inwestycyjnej, by zająć się tworzeniem treści, co jest dość szalone, jeśli zapytasz o to moich rodziców" - mówi Sophie. "Jednak są tam pieniądze". W aplikacji z ponad trzema miliardami pobrań nie każdy może zostać gwiazdą. W tej chwili debatuje się nad tym, ile pieniędzy otrzymują od TikTok ci, którym się to udaje. Aplikacja niedawno zmieniła swój program płatności, a zdaniem twórców otrzymywane kwoty różnią się znacznie w zależności od filmu. 

Na targach EGX Dorrani, znany pod pseudonimem 100PercentCrit, powiedział Newsbeat, że więcej można zarobić na umowach z markami, podobnie jak w przypadku innych aplikacji społecznościowych. "Istnieją tutaj ścieżki kariery w tworzeniu treści" - mówi. "Byłbyś bardzo, bardzo zaskoczony pieniędzmi, które można zarobić. Ale nie sądzę, by były to pieniądze, o których ludzie myślą". Rollo Goldstaub, szef działu gier i sportu TikTok w Wielkiej Brytanii, twierdzi, że aplikacja "staje się coraz bardziej wpływową częścią tego, w jaki sposób odkrywane są gry". 

Uważa on, że może ona dać mniejszym deweloperom szansę na zdobycie popularności. Tak właśnie stało się z twórcami Billie Bust Up - kolorowej muzycznej platformówki, która zalała For You Pages po tym, jak została wzmocniona przez algorytm aplikacji. Mały zespół stojący za grą powiedział, że ich crowdfunder Kickstarter, który zebrał pieniądze na projekt, osiągnął swój cel w 48 godzin po viralowym momencie. "To była wielka niespodzianka" - mówi Ash, jeden z twórców Billie Bust Up, który prezentuje demo gry na EGX. "Fakt, że ludzie wykazują tak duże zainteresowanie, jest dla nas ogromną motywacją i pomocą". Rollo twierdzi, że historie takie jak ta są przykładem tego, że TikTok pomaga niezależnym deweloperom dotrzeć do nowych odbiorców. 

"Poziom gry został naprawdę wyrównany. Bariera wejścia jest niska. Potrzebujesz tylko telefonu i dostępu do Internetu". Wciąż jednak jest miejsce dla dużych firm, które mogą umieszczać swoje produkty w kanałach w staroświecki sposób - płacąc za promowanie treści. Nie jest to unikalne dla TikTok, a coś, co wielcy deweloperzy, tacy jak Activision Blizzard, zrobili dla swoich nowych wydań w większości dużych sieci społecznościowych. Konwencje gier nie są jedynym miejscem, w którym można zobaczyć logo TikTok. UFC, the Women's Rugby Six Nations and Burnley FC's Women były sponsorowane przez aplikację w tym roku. 

Aplikacja należąca do Chińczyków jest częstym tematem negatywnych nagłówków i krytyki, a wśród niektórych amerykańskich polityków mówi się o jej zakazaniu. Czy sponsorowanie niektórych z naszych ulubionych hobby i sportów może być sposobem na wywołanie pozytywnych skojarzeń u ludzi, którzy faktycznie używają go na co dzień? 

Rollo twierdzi, że tak nie jest, a TikTok chce być "przyjacielem gier". Ponieważ aplikacje stale dodają funkcje oferowane przez inne aplikacje społecznościowe, aby zatrzymać użytkowników na swoich platformach na dłużej, czy TikTok chce podążać za Netflixem i samemu zacząć tworzyć gry? "Nie ma takich planów", mówi Rollo, ale dodaje, że firma cały czas testuje nowe funkcje. 

Dział: Biznes

Autor:
Andrew Rogers | Tłumaczenie: Alicja Cecot

Żródło:
https://www.bbc.com/news/newsbeat-67099348

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE