2024-10-18 20:17:03 JPM redakcja1 K

Co powoduje wypalenie zawodowe i jak możemy mu zapobiec?

W Europie ponad 50% pracowników doświadcza objawów wypalenia zawodowego. To globalne zjawisko znajduje odzwierciedlenie także w Stanach Zjednoczonych, gdzie około 52% pracowników również doświadcza tego syndromu.

Zdjęcie: PeopleImages.com - Yuri A/Shutterstock

 

Pierwszym stadium wypalenia jest wyczerpanie emocjonalne, które może zmniejszyć produktywność i mieć ogromny wpływ na zdrowie pracowników. Jeśli jednak pracodawcy podejmą kroki w celu zapobiegania lub łagodzenia tego zjawiska wśród swoich pracowników, może to przynieść ogromne korzyści zarówno dla ich osobistego samopoczucia, jak i wyników finansowych firmy.

 

Czym jest wyczerpanie emocjonalne?

Pracownicy mają ograniczone zasoby czasu i energii, aby sprostać wymaganiom swojej pracy. Choć presja ta może stymulować uczenie się i motywację pracowników, może również utrudniać rozwój osobisty i wpływać na samopoczucie.

Pracownicy cierpiący na wyczerpanie emocjonalne nie mają energii fizycznej ani psychicznej. Są poirytowani, sfrustrowani i brakuje im siły, aby dobrze pracować, a w celu oszczędzania energii wykonują jedynie niezbędne minimum. Wpływa to zatem nie tylko na ich samopoczucie, lecz także na produktywność samej firmy.

Emocjonalnie wyczerpani pracownicy czują się niezadowoleni ze swojej pracy i mogą myśleć o rezygnacji, ale ma to drugą stronę — zadowoleni pracownicy, którzy lubią to, co robią, będą mieli pozytywne nastawienie.

 

Co powoduje wyczerpanie emocjonalne?

Niektóre czynniki ryzyka wyczerpania emocjonalnego w miejscu pracy to:

  • Przywództwo leseferystyczne, w którym menedżerowie nie angażują się ani nie biorą odpowiedzialności. Nie wyjaśniają celów i sposobów ich osiągnięcia, a także robią niewiele, aby zmotywować swoich pracowników.
  • Nadmierne obciążenie pracą. Pracownicy, którzy nie mają wystarczająco dużo czasu na wykonanie swoich zadań, nie mogą odpocząć i czują się przytłoczeni.
  • Brak jasno zdefiniowanych zadań i obowiązków pracownika. Dzieje się tak, gdy pracownicy mają do czynienia z niejasnymi żądaniami, co utrudnia im skuteczne wypełnianie swoich obowiązków.

 

Jak możemy zapobiec wyczerpaniu emocjonalnemu?

Menedżerowie ds. zasobów ludzkich muszą zapobiegać wyczerpaniu emocjonalnemu wśród kadry pracowniczej oraz je ograniczać. Oto kilka sposobów, aby to zrobić:

  1. Zapewnienie większej ilości zasobów, takich jak czas i wsparcie, w miejscu pracy.
  2. Zapewnienie pracownikom większej autonomii i kontroli nad ich zadaniami oraz stopniem obciążenia pracą.
  3. Poprawa równości organizacyjnej poprzez zachęcanie do uprzejmych, uczciwych i pełnych szacunku interakcji w miejscu pracy.
  4. Wspieranie konstruktywnego, wspierającego i motywującego przywództwa.
  5.  Przydzielanie zadań, którymi z łatwością można zarządzać, co pomaga 
    w utrzymaniu pozytywnego nastawienia.

 

Wypalenie zawodowe a praca online

Pandemia skłoniła wiele organizacji oraz zakładów do wykorzystania dostępnej technologii w celu uelastycznienia czasu i miejsca pracy. Te nowe tryby pracy zainicjowały debatę na temat tego, jak, gdzie i kiedy ludzie pracują, co z kolei ma wpływ na oczekiwania, zachowanie i samopoczucie pracowników. Mogą być one korzystne, lecz mogą także stać się kolejnym źródłem presji w miejscu pracy, która wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne na wielu płaszczyznach.

Praca zdalna uczyniła środowisko pracy bardziej elastycznym. Może jednak również powodować przeciążenie informacjami, przerwy, nieporozumienia i potrzebę ciągłej łączności. Sytuację pogarsza brak wsparcia, opór wobec zmian i trudności w pogodzeniu pracy z życiem rodzinnym. 

Pracodawcy mają obowiązek unikać wyczerpania emocjonalnego i psychicznego podwładnych. Mogą to robić na wiele sposobów, takich jak zapewnianie dobrego środowiska pracy, które wspiera samopoczucie emocjonalne pracowników, równoważenie obciążenia pracą oraz promowanie pozytywnych i motywujących stylów przywództwa. 

Mogą również podjąć bardziej konkretne kroki, takie jak zorganizowanie szkoleń i programów rozwoju zawodowego, ustanowienie jasnych polityk komunikacyjnych oraz wspieranie środowisk pracy opartych na szacunku i kooperacji. Wdrożenie tych środków może być niezwykle korzystne dla dobrego samopoczucia pracowników, a ostatecznie dla sukcesu firmy.

 

Dział: Praca

Autor:
Carlos Antonio Ferro Soto, Analia López-Carballeira, M. Angeles Lopez Cabarcos | Tłumaczenie: Alicja Tyrańska – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://theconversation.com/what-causes-burnout-at-work-and-how-can-we-prevent-it-241295

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE