2024-04-27 12:24:56 JPM redakcja1 K

Czy domy towarowe są nam jeszcze potrzebne?

Niewypłacalne domy towarowe Signa, rosnące wskaźniki pustostanów. Czy klasyczne centra handlowe się już wysłużyły? Branża handlowa twierdzi, że nie. Centra handlowe mają przyszłość.

Czy w dobie handlu elektronicznego potrzebujemy tak wielu stacjonarnych sklepów? Zdjęcie: Centrum handlowe Blue City, Wikimedia Commons

To miał być luksusowy dom handlowy. Teraz projekt upadł: prestiżowa nieruchomość Signa Lamarr przy Mariahilfer Strasse. Obecnie poszukiwany jest kupiec na niedokończony budynek, a są też inne pomysły na nieruchomość. Corinna Milborn, dyrektorka ds. informacji w Puls4, wysunęła pomysł sprzedaży produktów rodzimych marek zamiast międzynarodowych marek luksusowych. W rzeczywistości nie wymagałoby to nowego budynku, ponieważ na ulicy handlowej jest coraz więcej pustych sklepów.

Przestarzały model domów towarowych

Wiedeń nie jest jedynym miejscem w kryzysie. Niemiecka sieć Galeria Karstadt Kaufhof również była częścią Signy. Nowy właściciel nadal będzie prowadził co najmniej 60 z 92 sklepów. Ale czy nadal potrzebujemy tak wielu stacjonarnych lokalizacji w dobie handlu elektronicznego? Według badania Eurostatu 87% osób w wieku od 25 do 34 lat i 84% osób w wieku od 35 do 44 lat z UE robiło w zeszłym roku zakupy przez Internet, a trend ten rośnie. Najpopularniejszą kategorią produktów do zakupów online (44%) jest odzież.

Trend ten ma wpływ na przestrzeń handlową. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez EHI Retail Institute dwie trzecie centrów handlowych zbadanych w Niemczech odnotowało spadek wynajmowanej powierzchni od 2021 roku. Zdaniem Austriackiego Stowarzyszenia Handlu Detalicznego powierzchnia handlowa w centrach austriackich miast spada od sześciu lat, a w sektorze handlu detalicznego odzieżą liczba powierzchni handlowych obniżyła się o 17,8% w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wedle badania branżowego Mariahilfer Strasse w ciągu ostatnich dwóch lat straciła 6% przestrzeni handlowej. A klasyczne domy towarowe, takie jak Galeria Karstadt Kaufhof w Niemczech czy Kastner & Öhler w Austrii, według analiz rynkowych RegioData, są modelem przestarzałym od 50 lat, a ich udział w rynku wynosi mniej niż 5% całkowitej sprzedaży detalicznej w regionie DACH.

Od centrum handlowego do miejsca spędzania wolnego czasu

Centra handlowe były kiedyś nie tylko miejscem zakupów, ale także miejscem spotkań i spędzania wolnego czasu. Jednak jaką rolę będą odgrywać w przyszłości, jeśli nasze zachowania zakupowe będą coraz bardziej cyfrowe? W sondażu PwC „Centra handlowe w okresie transformacji" 84% ankietowanych operatorów centrów handlowych stwierdziło, że chcą przyciągnąć więcej odwiedzających dzięki organizacji wydarzeń. Do innych sposobów należą: ulepszone opcje gastronomiczne, instalacje artystyczne i więcej terenów zielonych.

W niedawnym badaniu przeprowadzonym przez EY za kluczowe czynniki sukcesu centrów handlowych uznano również łączenie ofert, na przykład: placówek opieki zdrowotnej, dostawców usług oraz kreatywnych akcentów: „Centra, które na wczesnym etapie przewidziały zmiany w zachowaniach konsumentów i nowe trendy, a tym samym wykonały prace przygotowawcze w odpowiednim czasie, znacznie szybciej podniosły się z kryzysu związanego z pandemią". Wykorzystanie nowych technologii i transformacja energetyczna są równie niezbędne, aby pozostać przygotowanym na przyszłość. W tej ostatniej kwestii, czyli efektywności energetycznej, jest jeszcze trochę do nadrobienia: w oparciu o RegioData tylko 3% z 11 000 centrów handlowych w Europie posiada certyfikat środowiskowy, wśród 100 największych jest to już co drugie.

Udane i nieudane projekty

Projekt Hudson Yards w Nowym Jorku pokazuje, że centra handlowe jeszcze się nie wysłużyły. Otwarta w 2019 roku lokalizacja szybko ucierpiała z powodu lockdownów podczas pandemii. W ubiegłym roku Hudson Yards było w stanie zwiększyć miesięczną liczbę odwiedzin o 19% w porównaniu z rokiem 2022. Koncepcja łączy luksusowe marki z bardziej przystępnymi cenowo detalistami, bogatą ofertę gastronomiczną i wydarzeniami. Centrum handlowe przyczyniło się również do ulepszenia dzielnicy. Z kolei inna amerykańska metropolia, San Francisco, zmaga się obecnie z konsekwencjami pustego centrum handlowego: operator Westfield pożegnał się z lokalizacją w centrum miasta, częściowo z powodu rosnącej przestępczości i bezdomności. Teraz budynek ma zostać przekształcony i otrzyma nową nazwę. Macy's to kolejne centrum handlowe, które ma zniknąć: sieć domów towarowych zamyka 150 sklepów w USA do 2026 roku.

Nadal nie wiadomo, co stanie się z Lamarr w Wiedniu i Galerią Karstadt Kaufhof w Niemczech. W każdym razie istnieje wiele prób i pomysłów na temat tego, jak centra handlowe mogą wyglądać w przyszłości. Analizy branżowe pokazują jedno – tradycyjne przestrzenie handlowe nie przyciągają już młodych konsumentów, muszą oferować coś więcej niż tylko produkty.

Dział: Biznes

Autor:
Elisabeth Oberndorfer | Tłumaczenie: Zuzanna Szymańska

Żródło:
https://www.wienerzeitung.at/a/brauchen-wir-noch-kaufhaeuser

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE