2024-12-16 10:20:18 JPM redakcja1 K

Czy zrzeczenie się odpowiedzialności za produkt jest skuteczne?

Kiedy kupujesz produkt w sklepie lub przez internet, zazwyczaj jest dołączona do niego instrukcja. Czasami instrukcje te zawierają coś, co nazywa się zrzeczeniem się odpowiedzialności. Zrzeczenie się odpowiedzialności jest pisemną wiadomością, którą producent produktu dołącza do swojego produktu w celu ograniczenia odpowiedzialności cywilnej.

Zdjęcie: Mario Tama / Staff Getty Images

Na przykład na etykiecie lub opakowaniu produktu może znajdować się ostrzeżenie o treści: „Produkt nieprzeznaczony dla dzieci poniżej piątego roku życia”. Celem producenta lub sprzedawcy jest uniknięcie sytuacji, w której konsumenci pozwą ich o odszkodowanie, jeśli małe dziecko zakrztusi się lub zostanie zranione podczas korzystania z ich produktu. Pytaniem jest, czy to zrzeczenie będzie skuteczne

Ważne jest to, aby pamiętać, że sądy stosują odpowiedzialność na zasadzie ryzyka w większości spraw dotyczących odpowiedzialności za produkt. Czasami jednak nie masz innego wyjścia, jak tylko złożyć pozew na podstawie prawa deliktowego. Jeśli poniesiesz szkodę podczas korzystania z wadliwego produktu, takiego jak wadliwy wyrób medyczny, Twój prawnik zdecyduje, która teoria prawna jest najlepsza w Twojej sprawie.

Czy zastrzeżenia chronią producentów przed odpowiedzialnością?

Ogólnie rzecz biorąc, nie. Zrzeczenie się odpowiedzialności za produkt zazwyczaj nie chroni producenta przed odpowiedzialnością w typowym przypadku obrażeń ciała. Dla klientów prawo gwarantuje, że produkt będzie bezpieczny, jeśli będzie używany w sposób racjonalnie przewidywalny.

Producenci często starają się uniknąć tej odpowiedzialności poprzez umieszczenie pisemnego zastrzeżenia w instrukcji lub opakowaniu produktu. Jednak te zastrzeżenia zwykle nie mają większego znaczenia, ponieważ jako klient nie negocjowałeś/negocjowałaś utraty praw gwarancyjnych.

Ogólne zastrzeżenia działają tylko w przypadku umów pisemnych. Jeżeli zawrzesz pisemną umowę z producentem, a umowa ta zawiera klauzulę o zrzeczeniu się odpowiedzialności, sądy ustalą, że negocjowałeś/negocjowałaś zrzeczenie się odpowiedzialności.

Innymi słowy, sędzia stwierdzi, że byłeś/byłaś świadomy/świadoma niebezpieczeństwa, a mimo to zdecydowałeś/zdecydowałaś się kupić i użyć tego produktu. Z powodu wady produkcyjnej mogłeś/mogłaś nabyć przedmiot za niższą cenę lub potrzebowałeś/potrzebowałaś go tak bardzo, że nie obchodziły Cię żadne wady produktu. W przypadku klientów indywidualnych umowy pisemne nie są standardem. Zdarza się to jednak regularnie w przypadku ręcznie robionych i innych niestandardowych, drogich produktów.

Gwarancje dorozumiane

Kiedy kupujesz produkt na wolnym rynku, do produktu dołączona jest gwarancja. Pozwany może być zmuszony do wypłacenia Ci odszkodowania, jeśli Twój prawnik zajmujący się odpowiedzialnością za produkt może udowodnić, że pozwany naruszył swoje roszczenia gwarancyjne.

Możesz się zastanawiać, jakie są Twoje prawa gwarancyjne. Na potrzeby spraw dotyczących odpowiedzialności za produkt istnieją dwie gwarancje, o których musisz wiedzieć. Należą do nich dorozumiana gwarancja przydatności handlowej oraz dorozumiana gwarancja przydatności do określonego celu. Gwarancje te obiecują, że produkt jest bezpieczny i wystarczająco dobrze zaprojektowany do użytku zgodnie z zamierzeniami projektanta.

Producent składa te dorozumiane obietnice. Producenci nie mają obowiązku ich wyjaśniać za każdym razem, gdy kupujesz ich produkt. Dorozumiana gwarancja może wydawać się dość szeroka i potężna.  Pamiętaj, że obejmuje ona tylko sytuacje, w których użycie przez klienta jest racjonalnie przewidywalne. 

Klienci, którzy używają produktów w sposób, którego nie można racjonalnie przewidzieć, na przykład używając kosiarki do przycinania włosów na ciele, nie mogą następnie wystąpić do sądu i twierdzić, że niebezpieczny produkt ich zranił. Sędzia weźmie pod uwagę użycie produktu przez powoda.

Każdy stan posiada swoje statuty zajmujące się tymi dorozumianymi gwarancjami. Na przykład sekcja 1791.1 Kodeksu cywilnego stanu Kalifornia stwierdza, że produkt musi spełniać cztery warunki, aby honorować dorozumianą gwarancję przydatności handlowej:

  • Sam produkt zostałby zaakceptowany na rynku 
  • Przedmiot nadaje się do celu opisanego przez producenta
  • Producent sprzedał produkt wraz z odpowiednim opakowaniem, etykietą oraz pojemnikiem
  • Przedmiot spełnia wszelkie gwarancje lub obietnice złożone przez producenta na etykiecie produktu lub opakowaniu

W Nowym Jorku, wymaganie niezbędne do uhonorowania dorozumianej gwarancji przydatności handlowej mogą się nieco różnić.  Według sekcji 2-314 Jednolitego Kodeksu Handlowego Nowego Jorku, produkt musi spełniać następujące wymagania, aby producent mógł uhonorować swoją dorozumianą gwarancję:

  • Produkt konsumpcyjny jest uczciwej i przeciętnej jakości
  • Produkt jest dostosowany do celów oraz funkcjonalności, który większość ludzi kojarzy z produktem
  • Producent wykonuje wszystkie sztuki w spójny sposób
  • Produkt został dostarczony z odpowiednim opakowaniem i etykietą
  • Producent wywiązał się z obietnic złożonych na etykiecie swojego produktu

Jak widać, udowodnienie swoich racji przeciwko producentowi, dystrybutorowi lub sprzedawcy jest trudne. Gdy spotkasz się ze swoim prawnikiem zajmującym się obrażeniami ciała, zapozna się z przepisami prawa obowiązującymi w Twojej jurysdykcji i ustali, czy masz uzasadnione powództwo.

Ogólne zrzeczenie się odpowiedzialności za produkt

Próbując zmniejszyć kwotę, którą będą musieli zapłacić lub całkowicie uniknąć sądu, wiele firm dołącza do swoich produktów ogólne zastrzeżenia, zwane również zrzeczeniem się odpowiedzialności za produkt, które wyglądają mniej więcej tak:

„Nasza firma nie składa żadnych roszczeń, oświadczeń ani gwarancji, wyraźnych lub dorozumianych, dotyczących bezpieczeństwa, niezawodności, trwałości i wydajności naszych produktów. Ponadto nasza firma nie ponosi żadnych odpowiedzialności za bezpieczeństwo, niezawodność, trwałość oraz wydajność któregokolwiek z produktów naszej firmy”.

Pamiętaj, że w prawie dotyczącym odpowiedzialności za produkt te ogólne zastrzeżenia zwykle nie są ważne, ponieważ klienci nie mogą prawidłowo negocjować swoich praw gwarancyjnych. Gdyby firmy mogły uniknąć odpowiedzialności, po prostu pisząc to zastrzeżenie, miałyby niewielką motywację do zapewnienia, że ich produkty są bezpieczne.

Pomimo tego, że producenci nie mogą z łatwością uciec od odpowiedzialności, sprzedawcy mogą to zrobić, informując klienta o tym, że produkt sprzedawany jest „w stanie, w jakim jest”. Oznacza to, że konsument kupuje produkt w takim stanie, w jakim go znalazł. „W stanie, w jakim jest” zwykle działa jako ważne zastrzeżenie, ponieważ kupujący może sprawdzić produkt i zdecydować, czy go kupić pomimo jego stanu.

Skuteczne zrzeczenie się odpowiedzialności za produkt

Czasami zastrzeżenia są bardziej szczegółowe. Są tworzone specjalnie dla konkretnego produktu lub zastosowania. Oto przykład wyraźnego zrzeczenie się odpowiedzialności:

„W żadnym wypadku nasza firma nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek bezpośrednie, pośrednie, karne, przypadkowe, specjalne, wtórne szkody majątkowe lub życiowe, wynikające z lub związane z użytkowaniem lub niewłaściwym użytkowaniem naszych produktów".

Istnieje większe prawdopodobieństwo, że konkretne zastrzeżenia zostaną wyegzekwowane, zwłaszcza ta konkretna wersja jednego z nich. Zastrzeżenia to funkcjonuje bardziej jako ostrzeżenie, które ponownie określa prawo. Klient nie może, zgodnie z prawem, z zastrzeżeniem lub bez, używać produktu w sposób nieuzasadniony lub nieprzewidywalny, a następnie twierdzić, że producent ponosi odpowiedzialność za obrażenia.

W związku z tym, jeśli firma zdecyduje się umieścić takie zastrzeżenie na swoim produkcie, sądy będą poświęcać mu więcej uwagi. W rzeczywistości jednak nawet to zastrzeżenie niewiele zmieni w podstawach sprawy sądowej, ponieważ jedynie ponownie określa prawo.

Przypuszczenie ryzyka

Co w takim razie daje producentowi konkretne zastrzeżenie? Zastrzeżenie, takie jak powyżej, ostrzega klientów przed niewłaściwym użyciem produktu.

Jedną z linii obrony przed roszczeniami z tytułu odpowiedzialności za produkt jest przypuszczenie ryzyka. Producent może twierdzić, że klient był świadomy, że sposób, w jaki używał produktu, może być niebezpieczny i prowadzić do obrażeń. Jeżeli klient wiedział, że jego konkretne użycie produktu może prowadzić do szkody, nie może złożyć ważnego roszczenia z tytułu odpowiedzialności za produkt.

Kiedy producenci umieszczają konkretne zastrzeżenie na opakowaniu lub etykiecie swojego produktu, mają nadzieję, że sąd uzna, że klient przyjął na siebie ryzyko, ponieważ producent ostrzegł ich przed niewłaściwym użyciem za pośrednictwem zastrzeżenia.

Masz wątpliwości dotyczące zwolnienia z odpowiedzialności za produkt? Uzyskaj ocenę roszczenia

Jeśli produkt zranił Ciebie lub bliską Ci osobę, być może uda Ci się uzyskać zwrot wydatków, w tym koszty leczenia, utracone zarobki, szkody materialne oraz ból i cierpienie. Jednak ważne jest to, aby pamiętać, że pozwy sądowe dotyczące odpowiedzialności za produkt są często skomplikowanymi sprawami, które stają się jeszcze trudniejsze ze względu na zrzeczenie się odpowiedzialności za produkt.

Jeśli rozważasz dochodzenie roszczenia z tytułu odpowiedzialności za produkt, skonsultowanie się najpierw z doświadczonym prawnikiem w celu uzyskania porady prawnej jest w Twoim najlepszym interesie. Na szczęście możesz uzyskać ocenę sprawy od wykwalifikowanego prawnika zajmującego się odpowiedzialnością za produkt. 

Dział: Aktualności

Autor:
Christie Nicholson, J.D. Sprawdzone pod kątem prawnym: Oni Harton, J.D. | Tłumaczenie: Daniel Czeleń - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.findlaw.com/injury/product-liability/are-product-liability-disclaimers-effective.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE