Czym jest, do czego służy i jak wyznaczać cele SMART?
Każdy projekt marketingowy musi uwzględniać cele, prawda? Rozumiemy jednak, że nie zawsze łatwo jest je tworzyć, mierzyć i monitorować.
Zdjęcie: Rock Content
Każdy projekt marketingowy musi uwzględniać cele, prawda? Rozumiemy jednak, że
nie zawsze łatwo jest je tworzyć, mierzyć i monitorować.
Każdy projekt biznesowy, niezależnie czy jest to sprzedażowy, marketingowy, HR,
prawny czy inny, opiera się na celach, które muszą zostać osiągnięte, prawda? Aby
je jednak osiągnąć, należy najpierw ustalić, czy są one możliwe do osiągnięcia i
oczywiście mierzalne.
Problem nieokreślonych, a w niektórych przypadkach nieosiągalnych celów nie
dotyczy wyłącznie Twojej firmy (jeśli go doświadczasz) i nie ma lepszego rozwiązania
tego problemu niż poleganie na celach SMART.
Chcesz wiedzieć, o czym są? Czytaj dalej!
Czym są cele SMART?
Cele SMART to metodologia, która kładzie nacisk na wyznaczanie celów
zespołowych na podstawie strategicznie wybranych celów możliwych do osiągnięcia
przez organizację.
Innymi słowy, identyfikują kluczowe punkty rozwoju grupy w oparciu o konkretne
warunki, które mogą posłużyć jako mapa drogowa rozwoju dla firmy.
SMART to akronim od słów Specific (konkretny), Measurable (mierzalny),
Attainable (osiągalny), Relevant (istotny) i Timely (terminowy).
Cele SMART oznaczają, że mają na celu wyłonienie następujących celów
biznesowych:
- Konkretne: ukierunkowane na konkretny obszar lub zadanie.
- Mierzalne: oparte na wskaźnikach KPI firmy, które służą do pomiaru
efektywności i usprawniania podejmowania decyzji.
- Osiągalny: Branie pod uwagę bieżącej sytuacji organizacji w celu
zapewnienia dużego prawdopodobieństwa sukcesu.
- Istotne: muszą być rzeczywiście interesujące dla firmy i przyczyniać się do jej
większego wzrostu i rozwoju.
- Na czas: z datą ważności.
Do czego służą cele SMART?
Metodologia ta jest w stanie poprowadzić organizację w kierunku różnych korzyści,
takich jak:
Poprawa wizji biznesowej
Rozpoznanie mocnych i słabych stron oraz ogólnej rzeczywistości przedsiębiorstwa
pozwala na podejmowanie trafnych decyzji w oparciu o kontekst i optymalizację
każdego obszaru.
Stawiając sobie mądre cele, zamiast ograniczać się do zdefiniowania kilku celów bez
konkretnych informacji o ich możliwości osiągnięcia, uzyskasz plan działania oparty
na szerokim i szczegółowym spojrzeniu na elementy, zasoby i działania potrzebne do
ich osiągnięcia.
Nadanie priorytetu temu, co ważne, a nie temu, co pilne
Wiele firm opiera swoją codzienną działalność na „gaszeniu pożarów” powstających
w trakcie procesów. Organizacje te, przeznaczając znaczną część swoich zasobów
na pilne zadania, zapominają o inwestowaniu w rzeczy, które przyczyniają się do ich
rozwoju, zamiast w te, które pozwalają im się utrzymać.
Cele SMART w tym sensie pomagają zidentyfikować inicjatywy, które należy
zrealizować, w jaki sposób i w jakim celu.
Dzięki temu menedżer lub osoba decyzyjna będzie mogła skupić swoje działania na
rzeczach, które przyniosą rezultaty, zapobiegając codziennym rozproszeniom uwagi i
marnowaniu zasobów, które nie prowadzą do niczego innego niż porażka.
Kontrola uogólniona
Dzięki jasnemu zdefiniowaniu celów, które doprowadzą Twoją firmę do sukcesu,
możesz precyzyjnie przeznaczyć zasoby materialne, ludzkie i finansowe na działania,
które przyniosą korzyści Twojej organizacji.
Coś, co da Ci większą kontrolę nad finansami firmy i dostępnymi utalentowanymi
pracownikami.
Poprawa rentowności
Każda firma, bez względu na wszystko, dąży do rentowności. Stosując cele SMART
w ramach swojej podstawowej działalności, zyskujesz dostęp do metodologii
ciągłego doskonalenia, która usprawnia operacje, wyjaśniając zasady działania dla
wszystkich interesariuszy i uzyskując profil strategiczny, który przyczynia się do
płynności operacji.
Bez wątpienia dzięki tej inicjatywie zapewnisz, że cały Twój zespół będzie podążał w
tym samym kierunku, promując produktywność, wydajność i optymalizację w każdym
obszarze Twojej firmy.
Jak określić swoje cele SMART?
Jak dobrze wiemy, czasami nauka czegoś poprzez czytanie teorii nie jest najlepszym
sposobem na zrobienie tego. Wyjaśnimy krok po kroku, jak określić swoje cele
SMART na przykładzie firmy, która chce zwiększyć konwersję leadów w klientów w
swojej strategii marketingu treści.
Cele szczegółowe
Konkretny cel oznacza, że nie ma żadnej dwuznaczności; co jest tym samym, co
jasne i szczegółowe cele dla konkretnego zadania.
Aby to osiągnąć, musisz zidentyfikować:
- co chcesz osiągnąć;
- główne przeszkody;
- kto jest odpowiedzialny za jego wykonanie;
- gdzie zadania będą wykonywane.
Na przykład: zwiększenie liczby klientów dzięki działaniom związanym z
pielęgnowaniem potencjalnych klientów o 20%.
Mierzalne cele
Bez pomiaru postępów nie można stwierdzić, czy nowe strategie przynoszą efekty.
Cel SMART musi być bez wątpienia mierzalny, aby można było go osiągnąć.
Na przykład: poprzez współczynnik CTR wiadomości e-mail znajdujących się na
końcu lejka sprzedażowego.
Osiągalne cele
Osiągalny i realistyczny cel definiuje się jako wynik, który najprawdopodobniej
zostanie osiągnięty w wyniku podjęcia różnych działań.
Pomagają pracownikom firmy iść naprzód, muszą jednak być oparte na realiach
operacyjnych i możliwościach organizacji, dlatego ważne jest, aby odpowiedzieć na
następujące pytania:
- Jak można osiągnąć ten cel?
- Jakie jest prawdopodobieństwo, że jest to osiągalne?
Na przykład: średnia liczba potencjalnych klientów w leju sprzedażowym na
kampanię lub liczba potencjalnych klientów dla konkretnej kampanii.
Istotne cele
Aby cel był istotny, musi być zgodny z ogólną strategią organizacji, dlatego warto
rozważyć:
- Dlaczego jest to istotne?
- Czy jest to ważne dla strategii?
- Czy jesteśmy we właściwym momencie?
- Czy dysponujemy niezbędnym kapitałem ludzkim?
- Czy pasuje do obecnego kontekstu?
Na przykład: aby poprawić stosunek leadów do konwersji w leju sprzedażowym.
Cele określone w czasie
Na koniec ustala się cel SMART na podstawie terminu, który czyni go ważnym w
działaniach organizacji. Aby to zrobić, zadaj sobie pytanie:
- Kiedy muszę osiągnąć te cele?
- Co jest w toku w organizacji?
- Jak zobaczę firmę za pół roku?
Na przykład: następny kwartał.
Już wyznaczyłeś sobie cele SMART!
W tym momencie pozostaje tylko postępować zgodnie ze wszystkimi opisanymi
strategiami co do joty, aby osiągnąć sukces.
Dział: Aktualności
Autor:
Redator Rock Content, Rock Content | Tłumaczenie: Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/