2025-02-19 10:13:59 JPM redakcja1 K

Czym różnią się marketing inbound i outbound?

Marketing inbound (tzw. marketing przychodzący) skupia się na kliencie, dostarczając mu wartościowy kontent, podczas gdy marketing outbound (tzw. marketing wychodzący) robi to poprzez promocję produktu lub usługi za pomocą reklamy.

Zdjęcie :https://www.unir.net/revista/marketing-comunicacion/outbound-marketing-vs-inbound-marketing/

Sprzedaż określonego produktu lub usługi nie jest łatwa. Pośród różnorodnych strategii mających na celu przyciągnięcie klientów oraz sprawienie, by to oni wybrali nas na tle konkurencji, napotykamy różne opcje. Czy wiesz, jakie są różnice między marketingiem inbound i outbound? Marketing inbound jest strategią skupioną bardziej na kliencie niż na produkcie czy usłudze, co jest bardziej zgodne z aktualną strategią cyfrową. Został zapoczątkowany w 2005 roku przez założycieli HubSpot. Wśród jego kluczowych cech znajdują się:

  • Nie jest intruzywny Jednym z głównych celów jest to, że klient przychodzi do nas, a nie odwrotnie. W tym celu konieczne jest zapewnienie wartości na każdym etapie podróży klienta.
  •  Segmentacja Marketing inbound zakłada badanie grupy docelowej. Wyznaczenie jej przyczynia się do wdrożenia konkretnej strategii, która będzie skoncentrowana na osobach faktycznie zainteresowanych naszym produktem lub usługą.
  •  Treść Kluczowe jest zbudowanie więzi z użytkownikiem. Dobra strategia marketingu treści będzie synonimem jakości, kreatywności i wartości oraz dostarczy treści interesujących dla odbiorców. Dobrze będzie dostosować ją do różnych źródeł (strona internetowa, blog, media społecznościowe, newsletter itp.) i wprowadzić strategię SEO.
  • Marketing outbound jest metodą znacznie bardziej tradycyjną i skupia się na produkcie lub usłudze. Najważniejsze cechy to:
  •  Jest inwazyjny Szuka się wpływu poprzez metody intruzyjne, pośród których możemy wyróżnić reklamy online i offline (baner w sieci, reklamę w telewizji, billboard przy ulicy itp.).
  •  Bezosobowy Przekaz koncentruje się na produkcie, a nie na kliencie (którego profilu wcześniej nie określono). Jest to bezosobowe, i z tego powodu może dotrzeć zarówno do naszej grupy docelowej, jak i do osób spoza niej.
  •  Strategia Marketing inbound skupia się na kliencie, z kolei marketing outbound na produkcie lub usłudze. Dlatego drugi z nich uznawany jest za bardziej inwazyjny, "ściga" użytkownika.
  • Źródła/Media Marketing inbound posiłkuje się różnymi rodzajami źródeł cyfrowych (blog, media społecznościowe, newsletter, podcast itp.) poprzez organiczne pozycjonowanie, w którym treść jest znakiem rozpoznawczym tożsamości. Należy pamiętać, że treść to nie tylko teksty, ale także zdjęcia, filmy, infografiki oraz że muszą być one tworzone z zachowaniem jakości i oryginalności jako priorytetu oraz z uwzględnieniem zaleceń SEO. W odróżnieniu od tego marketing outbound reklamuje się także w mediach tradycyjnych, jak i tych internetowych w różnych formatach: ogłoszenia radiowe, media społecznościowe, kampania reklamowa, kontrakty z influencerami, plakaty reklamowe itp.
  • Segmentacja W przypadku marketingu outbound wiadomość jest wysyłana w sposób ogólny, bez uwzględnienia tego, kto jest naszą grupą docelową, co jest strategią odwrotną od tej stosowanej w marketingu inbound, w którym uprzednio bada się ją i analizuje, żeby stworzyć jak najbardziej spersonalizowaną treść.
  • Feedback W marketingu outbound praktycznie nie istnieje, ponieważ praktykuje się komunikację jednostronną. Z kolei marketing inbound charakteryzuje się dwukierunkowością, co pozwala poznać opinie klientów i tym samym dostosować się do ich wymogów.
  • Pomiar W przypadku monitorowania wydajności konieczne jest rozróżnienie między formatami tradycyjnymi i cyfrowymi. W pierwszym przypadku pomiary zasięgu są znacznie skomplikowane (jeśli umieścimy billboard przy ulicy, nie wiemy, ile osób go zobaczy), jednakże w internecie same platformy dostarczają szczegółowych danych dotyczących konwersji (np. kampania SEM).
  • Konwersja Jest większa w przypadku marketingu inbound, ponieważ użytkownicy trafiają na naszą stronę internetową lub e-commerce ze względu na wcześniejsze treści, a nie z powodu reklamy. Dzięki temu są bardziej wykwalifikowani.
  • Inwestycja Zawsze jest większa w marketingu outbound, jako że jego strategia bazuje na płatnych reklamach w różnych formach. W marketingu inbound wybierany jest ruch organiczny, choć nie jest to równoznaczne z zerową inwestycją (ponieważ, żeby wdrożyć dobrą strategię, potrzebujemy odpowiednich narzędzi – wiele z nich jest płatnych – i dobrych profesjonalistów wyszkolonych w zakresie marketingu, komunikacji lub reklamy).

Marketing inbound i outbound się nie wykluczają, wręcz przeciwnie, mogą się nawet uzupełniać. Każda firma czy marka musi analizować i badać specyfikę, cele, sektor i rodzaj produktu/usługi, aby określić, jak osiągnąć większą sprzedaż lub interakcje.

Dział: Firma

Autor:
Unir Revista | Tłumaczenie: Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.unir.net/revista/marketing-comunicacion/outbound-marketing-vs-inbound-marketing/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE