Delta wypłaca pracownikom 1,4 miliarda dolarów w ramach premii z zysku
Linie lotnicze Delta wypłacą 1,4 miliarda dolarów w ramach udziału w zyskach, czyli ponad dwukrotnie więcej niż rok temu. Wypłaty, które w środę otrzymało ponad 100 000 pracowników Delta, wynoszą około 10% ich rocznego wynagrodzenia lub więcej niż pensja za miesiąc.
Samolot Boeinga przylatujący na nowojorskie lotnisko im. Johna F. Kennedy'ego. Pracownicy Delta otrzymają udziały w zyskach równowartości około 10% swojej rocznej pensji, a wypłaty dla pracowników zostaną przekazane w środę. Zdjęcie: Charly Triballeau/AFP/Getty Images
Linia lotnicza poinformowała, że programem objęci są wszyscy pracownicy „Delta” poniżej średniego szczebla kierowniczego. Wypłata wzrosła o 146% w porównaniu z wypłatą udziałów w zyskach sprzed roku i jest znacznie wyższa od 108 milionów dolarów z 2021 roku. W 2020 roku nie było wypłat udziałów w zyskach z powodu rekordowych strat linii lotniczej spowodowanych spadkiem popytu na loty w pierwszym roku pandemii. Jest to druga co do wielkości wypłata udziałów w zyskach przez Delta, ustępująca jedynie rekordowej kwocie 1,6 miliarda dolarów, które wypłacono za rok 2019. Ta premia była równowartością dwóch miesięcznych wynagrodzeń na pracownika.
„Delta” jest przede wszystkim firmą nienależącą do związków zawodowych, zaledwie około 20% jej pracowników jest zrzeszonych, głównie 18 500 pilotów. Stowarzyszenie Personelu Pokładowego próbuje zorganizować swoje stewardesy, jak dotąd bez powodzenia. Plany podziału zysków stały się bardziej powszechne w branży lotniczej po serii wniosków o bankructwo i latach strat finansowych, a także po konsolidacji w branży na początku tego wieku. Związki zawodowe, odczuwając skutki ustępstw, jakie złożyły w czasie upadłości, zgodziły się na plany udziałów w zyskach jako sposób na odzyskanie części utraconego przez członków dochodu. „Delta”, która przede wszystkim powstała w wyniku połączenia „Delta” i „Northwest Airlines” po ogłoszeniu ich upadłości, ma najbardziej lukratywny plan podziału zysków pod względem procentu zysków przekazywanych pracownikom.
Zarząd generalnie woli, aby większą część wynagrodzenia pracowników uzależnić od zysków, ponieważ ogranicza to koszty pracy w latach, gdy firma boryka się z trudnościami finansowymi. W firmie niezrzeszonej w związkach zawodowych może ustalić warunki wynagrodzenia bez negocjacji. Związki zazwyczaj dążą do tego, aby większa część wynagrodzenia stanowiła część standardowych stawek płac, aby pracownicy nie ucierpieli na spadkach gospodarczych. Istnieją jednak umowy związkowe, które obejmują wypłaty z tytułu udziałów w zyskach, w tym dla pilotów w „Delta”, którzy otrzymują ten sam wzór udziałów w zyskach co pracownicy niezrzeszeni, a także dla niektórych pracowników związkowych w innych liniach lotniczych. Ponadto członkowie związku United Auto Workers w General Motors otrzymali średnią wypłatę udziałów w zyskach w wysokości 12 250 dolarów za rok 2023, a członkowie związku UAW w Fordzie otrzymali średnio 10 416 dolarów, pomimo kosztów strajku, który UAW przeprowadził w obu firmach i który obniżył ich zyski. Średnia wypłata udziałów w zyskach wyniosła około 14 000 dolarów dla pracowników Delta.
Dział: Aktualności
Autor:
Chris Isidore | Tłumaczenie: Dominik Brzózka
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/02/14/business/delta-profit-sharing/