Disney Powraca do Swojej Miażdżącej Formy
Okres zawirowań minął dla korporacji. Kwartalny zysk za akcję wzrósł o 44 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.

Zdjęcie: GettyImages
Obecny stan można nawet nazwać renesansem Disneya. Po okresie zawirowań — wojen kulturowych, gwałtownych spadków cen akcji, zwolnień, kampanii zastępczej prowadzonej przez inwestorów-aktywistów w celu zdobycia miejsc w zarządzie i strajków w Hollywood — Disney powrócił do swojego stabilnego, miażdżącego konkurencję „ja”. Robert A. Iger, dyrektor generalny Disneya, ogłosił w środę 44-procentowy wzrost zysku kwartalnego na akcję w porównaniu z rokiem poprzednim. Hity filmowe takie jak Vaiana 2 i lepsze wyniki finansowe usługi streamingowej zrównoważyły niższe wyniki amerykańskiej stacji telewizyjnej ESPN i parków rozrywki.
Jest to jeden z powodów, dla których stare konglomeraty rozrywkowe (takie jak Disney) prowadzą różne rodzaje działalności. Gdy jeden silnik (lub dwa) napotyka trudności, inne mogą go zastąpić. Disney pobił oczekiwania Wall Street co do zysku za kwartał o 31 centów.
Ale czy ten stary i mniej ryzykowny plan jest wystarczająco dobry?
Netflix, który zasadniczo prowadzi jedną działalność (streaming), ma kapitalizację rynkową, która przekracza łączną wartość jego starszych konkurentów: Disney, Comcast, Warner Bros. Discovery i Paramount Global. Akcje Disneya zamknęły się we wtorek na poziomie 113 USD, co oznacza 17-procentowy wzrost w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Tymczasem akcje Netflixa zamknęły się na poziomie 995 USD, czyli wzrosły o 77 procent.
Comcast będzie dzielić NBCUniversal na dwa segmenty, starając się przyciągnąć inwestorów. Inni konkurenci, tacy jak Paramount, są nastawieni na zmianę poprzez połączenie firm. Jednak Disney wydaje się trzymać obranego kursu. „Prawdę mówiąc to czujemy się dobrze z ręką, którą mamy” — powiedział pan Iger analitykom podczas środowej rozmowy telefonicznej na temat wyników finansowych. Pomimo zysków, które przekroczyły oczekiwania, inwestorzy nie byli entuzjastycznie nastawieni do wyników Disneya. W środę rano kurs akcji nieznacznie spadł.
Gdy pan Iger starał się przywrócić blask Disneyowi, skupił się na istniejącej działalności, takiej jak rejsy wycieczkowe. Wakacje na morzu stały się jednym z najbardziej dochodowych — i najszybciej rozwijających się — biznesów w portfolio Disneya. W grudniu zaprezentował 4000-pasażerski statek rejsowy Treasure, zwiększając flotę firmy do sześciu; siedem kolejnych liniowców oceanicznych jest już zamówionych.
W tym kwartale koszty związane z ekspansją Disney Cruise Line, wpływ huraganów na rejsy i frekwencja w Walt Disney World na Florydzie przyczyniły się do 5-procentowego spadku krajowych przychodów operacyjnych w Disney Parks and Experiences (największego oddziału Disneya). Frekwencja podczas wakacji była solidna, odbijając się od niskiej wysokości w lecie, kiedy to niektórzy Amerykanie — dotknięci latami wysokiej inflacji — wycofali się z wydatków na wakacje.
Przychód operacyjny w międzynarodowych parkach Disneya wzrósł o 28 procent.
Dział streamingowy Disneya, która obejmuje Disney+ i Hulu, przyniósł zysk w wysokości 293 milionów dolarów w porównaniu ze stratą 138 milionów dolarów rok wcześniej. Przychody ze streamingu wyniosły 6 mld USD, co oznacza wzrost o 9 procent. Przyczyniły się do tego wyższe ceny subskrypcji i wzrost sprzedaży reklam. Analitycy spodziewali się, że Disney+ straci kilka milionów subskrybentów w tym kwartale z powodu podwyżek cen. Tymczasem Disney ograniczył spadek do 700 000, kończąc okres ze 125 milionami.
Mimo to Disney powiedział analitykom w środę, że spodziewa się również spadku liczby subskrypcji w bieżącym kwartale. Aby rozwijać się, Disney potrzebuje lepszej technologii streamingu. „Tutaj mamy, jak powiedzieliśmy bardzo publicznie, wiele do zrobienia” — powiedział Iger.
Poprawa jakości filmów — z nadzieją na niezmiennie wysoką sprzedaż biletów — była jednym z głównych priorytetów pana Igera. Niesamowity sukces filmu Vaiana 2, który zebrał ponad 1 miliard dolarów na całym świecie, oraz w mniejszym stopniu, wyniki filmu Mufasa: Król Lew pozwoliły segmentowi filmowemu Disneya osiągnąć zysk w wysokości 312 milionów dolarów, w porównaniu ze stratą 224 milionów dolarów rok wcześniej.
Jako wskaźnik jakości, wytwórnia filmów artystycznych Disneya (Searchlight Pictures) otrzymała osiem nominacji do Oscara za film Kompletnie Nieznany, w którym Timothée Chalamet wciela się w postać Boba Dylana. Film zarobił 88 milionów dolarów i nadal jest grany w kinach. Z kolei dział telewizyjny wciąż nęka Disneya. Krajowe przychody operacyjne ESPN spadły o 9 procent, do 231 milionów dolarów, ze względu na wyższe koszty programowe. Nieoczekiwanie, tradycyjne sieci rozrywkowe firmy (z ABC na czele) zdołały uniknąć strat pierwszy raz od roku. Przychód operacyjny nie zmienił się i wyniósł 837 mln USD.
Dział: Biznes
Autor:
Brooks Barnes | Tłumaczenie: Olga Mrugasiewicz - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.nytimes.com/2025/02/05/business/media/disney-q4-2024-earnings.html