Dlaczego Wielka Brytania zmaga się z chaosem lotniczym w czasie złej pogody?
Wielka Brytania, grudzień 2024. Pasażerowie na brytyjskich lotniskach wielokrotnie doświadczyli chaosu związanego z niesprzyjającą pogodą w trakcie podróży – od silnych wiatrów po mgłę. Obecnie Met Office wydało pomarańczowe ostrzeżenie przed śniegiem i oblodzeniem w Midlands, północnej Anglii oraz Walii, zapowiadając opóźnienia i odwołania lotów.
Zdjęcie: PA Media
Dlaczego więc, mimo zaawansowanych technologii stosowanych na lotniskach i w samolotach, zła pogoda tak łatwo zakłóca lotnicze rozkłady?
Jak efektywność zmienia się w chaos
Samoloty są zaprojektowane do radzenia sobie ze śniegiem, lodem, mgłą czy silnym wiatrem, jednak kontrola ruchu lotniczego często wprowadza surowe limity bezpieczeństwa. Według eksperta ds. podróży, Simona Caldera, lotniska przechodzą w tryb „spowolnienia”, zwiększając odstępy między startującymi i lądującymi samolotami.
Jeśli warunki wymagają zwiększenia odstępów między samolotami o 50%, przepustowość natychmiast spada o jedną trzecią, co prowadzi do odwołań lotów. Na przykład w Heathrow – najbardziej ruchliwym lotnisku w Europie – w normalnych warunkach samoloty lądują co 80 sekund. Na Gatwick, drugim największym lotnisku w Wielkiej Brytanii, starty i lądowania odbywają się co 65 sekund. W przypadku złej pogody ta intensywność zostaje znacznie ograniczona.
Realne problemy pasażerów
Podczas mgły w ostatni weekend grudnia na Gatwick ok. 75 tys. pasażerów doświadczyło zakłóceń. Wśród nich byli James i Madison King, których lot ze Sztokholmu do Londynu został przekierowany do Dublina, ponieważ brakowało paliwa na 50-minutowe oczekiwanie w powietrzu nad Londynem. Z powodu ograniczeń czasu pracy załogi pasażerowie musieli wrócić do Sztokholmu, a James nadal czeka na zwrot kosztów w wysokości 200 funtów za hotel i kolację.
Podobne zakłócenia wystąpiły w Heathrow przed świętami Bożego Narodzenia, gdzie opóźnienia i odwołania spowodowały silne wiatry. Mimo testowania przez niektóre lotniska systemów sztucznej inteligencji wspomagających lądowania w warunkach ograniczonej widoczności, kontrolerzy wciąż muszą fizycznie widzieć samoloty przed udzieleniem zgody na lądowanie
Śnieg – wyzwanie dla brytyjskich lotnisk
Ekspert Simon Calder przypomina, że śnieg wielokrotnie zamykał lotniska w Wielkiej Brytanii. W 2010 roku tysiące pasażerów musiało zmagać się z odwołaniami lotów na Heathrow. Podobne problemy wystąpiły w Manchesterze w grudniu 2022 i styczniu 2023. Mimo inwestycji w sprzęt i szkolenia, brytyjskie lotniska wciąż nie mogą równać się z tymi w krajach takich jak Islandia czy Grenlandia, które są lepiej przygotowane do ekstremalnych warunków pogodowych.
Zmiany klimatyczne i przyszłość
Dr Ella Gilbert z British Antarctic Survey ostrzega, że zmiany klimatyczne przyniosą jeszcze więcej zakłóceń w podróżach lotniczych. Intensywność opadów i burz, które są wzmocnione przez wzrost temperatur, będzie wzrastać, zwiększając turbulencje i trudności w planowaniu lotów.
Twoje prawa jako pasażera Jeśli Twój lot zostanie odwołany z powodu złej pogody, linie lotnicze mają obowiązek: Zapewnić posiłki, zakwaterowanie i alternatywne połączenie. Umożliwić wybór między zwrotem kosztów a rezerwacją na inny lot.
Jednak odszkodowanie pieniężne nie przysługuje w przypadku opóźnień wynikających z warunków atmosferycznych, ponieważ są one poza kontrolą linii lotniczych.
Zła pogoda wciąż pozostaje jednym z największych wyzwań dla branży lotniczej, a pasażerowie powinni przygotować się na kolejne utrudnienia.
Dział: Biznes
Autor:
Faarea Masud | Tłumaczenie: Jakub Polewaczyk - praktykant fundacji https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/