Europejskie cła na samochody elektryczne uderzyły w Chiny, lecz nie zagrożą pozycji koncernu BYD
Po wielu miesiącach śledztwa, Unia Europejska ogłosiła nałożenie dodatkowych ceł na samochody elektryczne importowane z Chin, z powodu nieuczciwego, według UE, wsparcia od Pekinu dla firm, które zagrażają producentom na rynku europejskim.
Elektryczne samochody koncernu BYD oczekujące na eksport w porcie Lianyungang w prowincji Jiangsu w Chinach, 25 kwietnia 2024 r. Źródło: China Daily
Decyzja ta stanowi cios dla chińskiego rządu, który mocno się opowiadał przeciwko podatkom, a także dla producentów pojazdów elektrycznych w tym kraju. Większość firm stoi w obliczu wysokich dodatkowych ceł w wysokości od 17,4% do 38,1%, oprócz 10% cła już nałożonego. Wpływ na chińskich producentów pojazdów elektrycznych będize różny w zależności od poziomu taryfy i struktury kosztów każdej firmy. Te najbardziej dotknięte mogą zostać zmuszone do podniesienia cen lub założenia fabryk w Europie. Pomimo iż Chiny są wyraźnie niezadowolone, analitycy twierdzą, że jest mało prawdopodobne, aby chciało im się spieszyć z wojną handlową ze swoim drugim co do wielkości partneremhandlowym, nie tylko z powodu presji gospodarczej w kraju. Według Gregora Sebastiana, starszego analityka w Rhodium Group, BYD jako lider rynku rywalizujący z Teslą jako czołowy, światowy producent pojazdów elektrycznych, wciąż ma przestrzeń do rozwoju w Europie, nawet pomimo wprowadzenia dodatkowego cła.
„W obliczu najniższej dodatkowej opłaty w wysokości 17,4%, BYD może wyłonić się jako względny „zwycięzca”, dodał. Cła na tym poziomie mogłyby nawet pozwolić BYD na obniżenie i tak już konkurencyjnych cen w celu zdobycia udziału rynku w Europie. „BYD już buduje fabrykę w Europie, prawdopodobnie nadal będzie z zyskiem eksportować samochody elektryczne do UE nawet przy 17% cłach i może eksportować hybrydy plug-in bez dodatkowych ceł” powiedział Sebastian. Nowe taryfy dotyczą wyłącznie pojazdów elektrycznych na akumulatory. Rhodium podało w kwietniu, że zyski BYD w Europie są o 45% wyższe niż w Chinach, co oznacza, że rynek ten pozostanie wysoce atrakcyjny nawet po nałożeniu nowych ceł. Europa ma kluczowe znaczenie dla ambicji Chin w zakresie pojazdów elektrycznych. W 2021 r. wyprzedziła Azję jako największy chiński rynek eksportowy pojazdów elektrycznych. Pomogło to przesunąć Chiny na pozycję lidera wśród światowych eksporterów samochodów.
Dział: Świat
Autor:
Laura He, CNN | Tłumaczenie: Adam Babiuch - praktykant Fundacji https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/06/13/cars/eu-ev-tariffs-china-effects-analysis-intl-hnk/index.html