Firmy wydobywające paliwa kopalne „wydały 4 miliardy funtów na poprawę wizerunku poprzez sponsorowanie sportu” – wynika z raportu
Firmy z sektora paliw kopalnych zainwestowały ponad 4 mld funtów w sponsoring sportowy „w celu odwrócenia uwagi od swojej roli w podsycaniu kryzysu klimatycznego i szkodzeniu zdrowiu ludzi”, zgodnie z nowym raportem.
Źródło: Getty images
Grupa doradcza z New Weather Institute (NWI) przeanalizowała ponad 200 aktywnych umów, twierdząc, że „sport jest coraz częściej jednym z obszarów, w których firmy naftowe i gazowe wybielają swoją reputację”. Raport zatytułowany „Brudne pieniądze – jak sponsorzy z sektora paliw kopalnych zanieczyszczają sport” ujawnił, że piłka nożna ma najwięcej partnerstw z przemysłem energetycznym i petrochemicznym (58), następnie motosporty (39), rugby union (17) i golf (15).
Imogen Grant, złota medalistka olimpijska w wioślarstwie z Team GB, mówi, że raport pokazuje, iż sport „jest wykorzystywany do poprawy wizerunku firm, które wyrządzają poważne szkody środowisku, bezpośrednio wpływając na sporty, które sponsorują”.
„Wiele z tego pochodzi od ogromnych sponsorów z sektora paliw kopalnych będących własnością państwową, ale to nie jest umowa, którą sport może akceptować znacznie dłużej” – powiedziała w programie „Today” BBC Radio 4.
NWI informuje, że największym sponsorem sportu z sektora paliw kopalnych była narodowa firma naftowa Arabii Saudyjskiej, Aramco, która przeznaczyła prawie miliard funtów na 10 aktywnych sponsorów, następnie firmy petrochemiczne Ineos (588 mln funtów), Shell (355 mln funtów) i TotalEnergies (257 mln funtów).
Na początku tego roku, Aramco ogłosiło partnerstwo z Międzynarodową Federacją Piłki Nożnej (FIFA). Jest również głównym sponsorem Formuły 1 i ma globalną umowę z Międzynarodową Radą Krykieta, światową organizacją zarządzającą tym sportem. Aramco odmówiło komentarza.
Ineos, firma, która zainwestowała w szereg drużyn sportowych, również odmówiła komentarza, chociaż jej prezes Sir Jim Ratcliffe wcześniej zaprzeczył oskarżeniom o „sportwashing” ze strony aktywistów.
TotalEnergies – którego sponsoring Mistrzostw Świata w Rugby w 2023 roku był krytykowany przez Greenpeace – został poproszony o komentarz.
Firma wcześniej oświadczyła: „Nasz sponsoring sportowy stanowi ogromne laboratorium na świeżym powietrzu, gdzie TotalEnergies może testować nowe rozwiązania, które opracowała, aby wspierać swoich klientów i partnerów w dążeniu do mobilności przyszłości oraz neutralności węglowej.”
Firma Shell, która wywołała kontrowersje, sponsorując British Cycling w 2022 roku, poinformowała, że w zeszłym roku zainwestowała 4,2 miliarda funtów w rozwiązania niskoemisyjne, co stanowiło 23% jej wydatków kapitałowych.
Przedstawiciele firmy dodali: „Ma to na celu wsparcie rozwoju rozwiązań energetycznych niskoemisyjnych, w tym e-mobilności, paliw niskoemisyjnych, energii odnawialnej, wodoru oraz wychwytywania i składowania dwutlenku węgla”.
NWI wzywa organizacje sportowe i organy zarządzające do wprowadzenia „zakazów sponsorowania przez firmy z sektora paliw kopalnych, na wzór zakazów z branży tytoniowej oraz do aktywnego poszukiwania i promowania bardziej zrównoważonych źródeł finansowania”.
Andrew Simms, współdyrektor NWI, powiedział: „Firmy naftowe, które opóźniają działania na rzecz klimatu i dolewają oliwy do ognia, przyczyniając się do globalnego ocieplenia, wykorzystują stare metody przemysłu tytoniowego, próbując uchodzić za mecenasów sportu.
„Jednak, zanieczyszczenie powietrza, wynikające ze spalania paliw kopalnych i ekstremalne zjawiska pogodowe, spowodowane ociepleniem klimatu, zagrażają przyszłości sportowców, kibiców i wydarzeń, od Zimowych Igrzysk Olimpijskich po Mistrzostwa Świata.”
„Jeśli sport ma mieć przyszłość, musi oczyścić się z brudnych pieniędzy pochodzących od dużych zanieczyszczających firm i przestać promować własne zniszczenie.”
Dział: Biznes
Autor:
Dan Roan | Tłumaczenie: Magdalena Kurpińska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/