2024-05-22 17:15:50 JPM redakcja1 K

Google współpracuje z Bayer nad nowym produktem AI dla radiologów

Google Cloud i niemiecka firma Bayer zajmująca się opieką zdrowotną ogłosiły we wtorek, że budują platformę opartą na sztucznej inteligencji, która ma pomóc radiologom w diagnozowaniu pacjentów i szybszej pracy nad przypadkami.

Thomas Kurian, dyrektor generalny Google Cloud, przemawia na konferencji poświęconej chmurze obliczeniowej zorganizowanej przez firmę w 2019 r. Michael Short/Bloomberg/Getty Images 

„Generatywna sztuczna inteligencja platformy flaguje anomalie na obrazach, na które mogą spojrzeć radiolodzy, a także może wyciągać istotne informacje z historii medycznej pacjenta”, powiedział CNBC Thomas Kurian, dyrektor generalny Google Cloud. „Jeśli, na przykład, pacjentka przychodzi na coroczne badanie przesiewowe w kierunku raka piersi, platforma może wykryć bieżące problemy, porównać obraz z wcześniejszymi badaniami przesiewowymi i podsumować te informacje”- powiedział. Firmy zajmujące się opieką zdrowotną, takie jak Bayer, będą mogły korzystać z platformy do opracowywania aplikacji specyficznych dla radiologii, które łatwiej wykonują takie funkcje, powiedział Google. 

Radiolog to lekarz, który wykorzystuje obrazy medyczne, takie jak tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny i zdjęcia rentgenowskie, do identyfikacji i leczenia schorzeń. Ale podobnie jak lekarze wielu specjalności w USA, radiolodzy stoją w obliczu rosnącego niedoboru siły roboczej, według Stowarzyszenia Amerykańskich Kolegiów Medycznych. Na początku kwietnia na stronie internetowej American College of Radiology pojawiło się ponad 1800 ofert pracy, w porównaniu do około 220 ofert w kwietniu 2014 roku. Wielu radiologów walczy również z wypaleniem zawodowym, ponieważ starzejąca się populacja i łatwiejszy dostęp do technologii obrazowania doprowadziły do wzrostu liczby przypadków. Google Cloud powiedział, że jego nowa platforma może pomóc złagodzić te ciągłe wyzwania związane z siłą roboczą. 

„Cały ten proces został zaprojektowany tak, aby pomóc radiologom w szybszym wykonywaniu ich zadań”- powiedział Kurian w wywiadzie. „Sprawia, że są bardziej wydajni, dzięki czemu mogą zobaczyć więcej obrazów i obsłużyć więcej pacjentów”. Kurian powiedział, że platforma nie zastępuje radiologów, ponieważ lekarz nadal zachowuje „wyłączną kontrolę” nad zaleceniami, które wyda. Zamiast tego chce, aby ludzie postrzegali platformę jako narzędzie pomocnicze, takie jak mikroskop. Celem jest łatwe dostarczenie radiologom potrzebnych informacji i zaoszczędzenie im 15 lub 20 minut na przeszukiwaniu dokumentacji pacjenta, powiedział Kurian. Google Cloud i Bayer nie są jedynymi firmami badającymi zastosowania sztucznej inteligencji w obrazowaniu medycznym. W 2021 r. holenderska firma medyczna Philips i Amazon Web Services poinformowały, że pracują nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do analizy danych obrazowania medycznego. Podobnie firma GE HealthCare opublikowała w 2022 r. post na blogu na temat różnych narzędzi AI, które opracowała dla radiologii.  

Keith Kirkpatrick, dyrektor ds. badań w The Futurum Group, powiedział, że nie ma jeszcze jednego wyraźnego lidera na rynku sztucznej inteligencji do obrazowania medycznego, ponieważ technologia ta jest wciąż tak nowa. „To naprawdę otwarta kwestia”- powiedział Kirkpatrick w rozmowie z CNBC. „W tej chwili jesteśmy jeszcze dość wcześnie w grze”. Kirkpatrick, który został poinformowany o wtorkowym ogłoszeniu, powiedział, że platforma radiologiczna Google Cloud i Bayer będzie musiała wykazać się wysokim poziomem dokładności technicznej, oferować silną kontrolę prywatności i bezpieczeństwa oraz być łatwa w użyciu, aby wygrać w tej przestrzeni. Kluczowe będzie zbudowanie zaufania wśród radiologów, dodał.     

„Google będzie musiało upewnić się, że ich technologia jest tak niezawodna, jak to tylko możliwe”- powiedział Kirkpatrick. Google Cloud współpracuje z Bayer nad platformą radiologiczną od około pięciu lat. Fundament został zbudowany przy użyciu istniejących rozwiązań Google Cloud, takich jak Vertex AI, Healthcare API i BigQuery, a Kurian powiedział, że dane platformy są szyfrowane. Firmy wykorzystały doświadczenie Bayer w dziedzinie radiologii, aby upewnić się, że produkt jest łatwy w użyciu dla lekarzy. Bayer podał, że jego produkty radiologiczne wygenerowały w ubiegłym roku sprzedaż o wartości około 2 mld euro (2,16 mld dolarów). Mimo to, według Guido Mathewsa, wiceprezesa Bayer ds. radiologii, platforma stanowi wejście w zupełnie nowy model biznesowy dla Bayer.  

„Nie oferujemy nowej pigułki - oferujemy usługę, za którą będziemy odpowiednio obciążać użytkowników”- powiedział Mathews w wywiadzie dla CNBC. „Pomoc w opracowywaniu modeli, a także we wdrażaniu ich dla radiologii, to dla nas duży krok naprzód”. Google Cloud i Bayer badają szereg różnych modeli cenowych dla platformy, powiedział. Inne organizacje opieki zdrowotnej rozpoczną testowanie i przekazywanie opinii na temat platformy w tym roku.  

 

 

 

 

Dział: Biznes

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE