Google wygrywa proces o uchylenie grzywny w wysokości 1,5 mld euro w sprawie reklam w Unii Europejskiej
W środę, firma Google wygrała proces sądowy przeciwko, nałożonej pięć lat temu, grzywnie antymonopolowej wydanej przez Unię Europejską w wysokości 1,49 mld euro, która była wymierzona w jej działalność reklamową online.
Źródło: AP Photo/Jens Meyer
Sąd Unii Europejskiej stwierdził, że uchyla karę nałożoną w 2019 r. przez Komisję Europejską, która jest głównym organem antymonopolowym 27 państw członkowskich.
„Sąd unieważnia decyzję Komisji w całości”, poinformował sąd w komunikacie prasowym.
Orzeczenie Komisji dotyczyło wąskiej części działalności reklamowej Google: reklam, które amerykański gigant technologiczny wyświetlał obok wyników wyszukiwania Google na stronach internetowych osób trzecich.
Organy regulacyjne oskarżyły Google o wprowadzanie do swoich umów klauzul wyłączności, które uniemożliwiały tym witrynom wyświetlanie podobnie umieszczonych reklam sprzedawanych przez rywali Google. Komisja, nakładając karę, stwierdziła, że zachowanie Google spowodowało, że reklamodawcy i właściciele stron internetowych mieli mniejszy wybór i prawdopodobnie mieli do czynienia z wyższymi cenami, które zostałyby przeniesione na konsumentów.
Sąd stwierdził jednak, że Komisja „popełniła błąd” przy ocenie tych klauzul. Komisja nie wykazała, że umowy Google zniechęcały do innowacji, szkodziły konsumentom lub pomogły firmie utrzymać i wzmocnić dominującą pozycję na krajowych rynkach reklamy internetowej. Od wyroku można się odwołać - ale tylko w kwestiach prawnych - do Trybunału Sprawiedliwości, najwyższego organu sądowego. Komisja stwierdziła w krótkim oświadczeniu, że „dokładnie przeanalizuje wyrok i zastanowi się nad możliwymi dalszymi krokami”.
Google poinformowało, że zmieniło swoje umowy w 2016 r., aby usunąć przedmiotowe postanowienia, jeszcze przed wydaniem decyzji przez Komisję.
„Cieszymy się, że sąd uznał błędy w oryginalnej decyzji i uchylił grzywnę”, poinformowało Google w oświadczeniu. „Dokładnie przeanalizujemy całą decyzję”.
Zwycięstwo prawne firmy nastąpiło tydzień po tym, jak przegrała ona ostateczne postępowanie przeciwko odrębnej sprawie antymonopolowej Unii Europejskiej, dotyczącej jej porównywarki zakupów, która również wiązała się z wysoką grzywną. Była to jedna z trzech kar antymonopolowych o łącznej wartości około 8 miliardów euro, którymi Komisja ukarała Google w poprzedniej dekadzie. Kary te zapoczątkowały erę wzmożonej kontroli nad firmami Big Tech.
Od tego czasu, Google stoi w obliczu rosnącej presji po obu stronach Atlantyku, w związku ze swoją cyfrową działalnością reklamową. Obecnie walczy z Departamentem Sprawiedliwości w amerykańskim sądzie federalnym w związku z zarzutami, że dominacja nad technologią, która kontroluje sprzedaż miliardów reklam internetowych, stanowi nielegalny monopol. Brytyjskie organy regulacyjne ds. konkurencji oskarżyły w tym miesiącu firmę o nadużywanie dominującej pozycji na krajowym rynku reklamy cyfrowej i preferowanie własnych usług.
Unijne organy antymonopolowe, prowadzące własne dochodzenie, zasugerowały w zeszłym roku, że rozłam firmy był jedynym sposobem na zaspokojenie obaw konkurencji związanych z jej działalnością w zakresie reklamy cyfrowej.
Dział: Aktualności
Autor:
Kelvin Chan | Tłumaczenie: Klaudia Lorent – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://apnews.com/article/google-european-union-digital-antitrust-7810906b9fda391f9fa393750d67e76a