Hello Kitty obchodzi 50-lecie, a jej urok wciąż przynosi 3,1 miliarda funtów rocznie
Japońska postać, uznawana za drugą najbardziej dochodową franczyzę medialną po Pokémonie, jest także supergwiazdą na TikToku.
Zdjęcie: Shuji Kajiyama/AP
Hello Kitty, która nosi charakterystyczną czerwoną kokardkę, uwielbia podróże, czytanie i pieczenie, a mimo obchodzenia 50. urodzin wciąż ma wysokość zaledwie pięciu jabłek. Określana mianem „CEO superuroczości”, Hello Kitty została stworzona przez japońską ilustratorkę Yuko Shimizu pięćdziesiąt lat temu, w piątek. Postać przypominająca kota stała się popularna w latach 70. XX wieku i od tego czasu pozostaje globalnym fenomenem, uwielbianym zarówno przez dorosłych, dzieci, jak i celebrytów.
Po 50 latach postać wciąż cieszy się ogromną popularnością, zdobiąc linie produktów – od odzieży, przez artykuły papiernicze i kosmetyki, po występy w serialach animowanych, filmach, komiksach, grach wideo i książkach. Sanrio, japońska firma, która jest właścicielem postaci, zarabia rocznie niemal 4 miliardy dolarów (około 3,1 miliarda funtów) na sprzedaży produktów Hello Kitty, według The Economist. Szacuje się, że przez całe swoje życie postać ta przyniosła twórcom około 80 miliardów dolarów (około 62 miliardy funtów).
Pomimo swojej popularności, niewiele wiadomo o jej historii. Hello Kitty, której pełne imię to Kitty White, mieszka z rodziną na przedmieściach Londynu, jest dziewczynką – a nie kotem, jak wielu sądziło – i ma siostrę bliźniaczkę, Mimmy. Shimizu stworzyła Hello Kitty, inspirowana kociakiem, którego podarował jej ojciec. Projekt zadebiutował na winylowej portmonetce na monety w następnym roku i natychmiast stał się hitem w Japonii.
Zdjęcie: Shuji Kajiyama/AP
Teraz twarz Hello Kitty pojawiła się na dziesiątkach tysięcy produktów, w tym w kolaboracjach z markami Adidas oraz projektantami GCDS i Balenciaga. Postać zajmuje drugie miejsce na liście najbardziej dochodowych franczyz medialnych na świecie, ustępując tylko Pokémonowi, a wyprzedzając Myszka Miki i Gwiezdne Wojny.
W ciągu dekad od jej stworzenia, Hello Kitty stała się ambasadorką UNICEF, specjalnym wysłannikiem japońskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz twarzą tematycznych kawiarni, restauracji i parków rozrywki na całym świecie. Celebryci również ją uwielbiają: Paris Hilton została sfotografowana z torebką Hello Kitty ozdobioną diamencikami, Katy Perry wystąpiła w gorsetach z jej twarzą na ceremonii Brit Awards w 2009 roku, a Lady Gaga założyła suknię wykonaną z pluszowych zabawek Hello Kitty w tym samym roku.
Podczas gdy większość musi czekać do setnych urodzin, aby otrzymać życzenia od króla Karola III, on zrobił wyjątek podczas wizyty państwowej cesarza i cesarzowej Japonii w Wielkiej Brytanii w czerwcu, kiedy to złożył Hello Kitty życzenia urodzinowe. W 2015 roku ulubienica o kociej twarzy była tematem retrospektywy z okazji jej 40-lecia, zatytułowanej Hello! Exploring the Supercute World of Hello Kitty, która miała premierę w Japońsko-Amerykańskim Muzeum Narodowym w Los Angeles.
Wystawa ta wzbudziła zainteresowanie, gdy jej kurator, Christine R. Yano, ujawniła, że postać Hello Kitty jest w rzeczywistości małą dziewczynką, a nie kotem, ponieważ nigdy nie jest przedstawiana na czterech łapach. Właściciele potwierdzili, że Hello Kitty ma własnego kota, o imieniu Charmmy Kitty. Hello Kitty jest teraz również supergwiazdą na TikToku, z ponad 3,5 milionami obserwujących na jej koncie i 27,9 milionami polubień.
Dział: Biznes
Autor:
Mabel Banfield-Mwachi | Tłumaczenie: Jakub Grubiński - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/