HelloFresh zapłaci grzywnę za miliony spamerskich SMS-ów i e-maili
HelloFresh, firma dostarczająca jedzenie, została ukarana grzywną za wysyłanie milionów e-maili i SMS-ów ze spamem do swoich klientów.
ICO odkryło, że HelloFresh wysłało miliony e‑maili i SMS‑ów ze spamem w ciągu siedmiu miesięcy. (Źródło: HelloFresh)
Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO) kazało zapłacić 140 tysięcy funtów firmie produkującej żywność pudełkową w następstwie dochodzenia z 2022 roku.
Odkryto wówczas 79 milionów e‑maili i milion SMS‑ów wysłanych w ciągu siedmiomiesięcznej kampanii spamerskiej.
ICO stwierdziło, że jest to „wyraźne naruszenie zaufania”. HelloFresh poinformowało, o wprowadzeniu zmian w swoich zasadach dotyczących wiadomości SMS i e‑maili.
Dochodzenie rozpoczęło się w marcu 2022 roku po złożeniu 14 skarg bezpośrednio do organu regulacyjnego, a kolejne 8729 skarg zostało złożonych za pośrednictwem usługi zgłaszania spamu.
ICO stwierdziło, że firma nadal kontaktowała się z niektórymi osobami, nawet po tym, jak poprosiły o zaprzestanie wysyłania wiadomości.
„Zapora tekstów”
Ustalono również, że klientom nie zapewniono wystarczających informacji na temat tego, że ich dane będą wykorzystywane w celach marketingowych przez okres do 24 miesięcy po anulowaniu subskrypcji.
„Oznacza to wyraźne naruszenie zaufania publicznego przez HelloFresh” – powiedział Andy Curry, szef dochodzeń w ICO.
„Klientom nie powiedziano dokładnie, na co się zdecydują, nie było też jasne, jak zrezygnować z subskrypcji. Klienci byli więc zasypywani gradem tekstów marketingowych, których nie chcieli, a w niektórych przypadkach, nawet gdy prosili HelloFresh o zaprzestanie wysyłania wiadomości, ten potop trwał dalej.”
ICO stwierdziło, że grzywna pokazała, że zostaną podjęte „jasne i zdecydowane” działania, jeśli prawo nie będzie przestrzegane w celu ochrony prawa klientów do wyboru sposobu wykorzystania ich danych.
Ekspertka ds. handlu detalicznego żywnością, Teresa Wickham, powiedziała, że renoma firmy ucierpiała, podobnie jak jej wyniki finansowe. (Źródło: HelloFresh)
HelloFresh zapewniło, że klienci są „w centrum wszystkiego, co robimy” oraz, że firma bardzo poważnie traktuje swoje obowiązki w zakresie ochrony danych.
W przeciwieństwie do 14 skarg, które według ICO wpłynęły bezpośrednio, HelloFresh twierdziło, że organ regulacyjny otrzymał tylko trzy.
„Ściśle współpracowaliśmy z ICO” – oświadczyła firma w oświadczeniu. „Dokładnie przeanalizowaliśmy ich opinie i wprowadziliśmy zmiany w naszych zasadach dotyczących wiadomości SMS i e‑mail.”
Twardy rynek
HelloFresh zostało założone w 2011 roku. Klienci wybierają posiłki ze zmieniającego się menu online, a następnie raz w tygodniu otrzymują gotowe do przygotowania przepisy i świeże składniki w pudełku. Abonentów często przyciągają oferty do 60% zniżki na pierwsze pudełko.
Rynek pudełek z żywnością jest, według ekspertki ds. handlu detalicznego żywnością Teresy Wickham, „bardzo trudny” pod względem konkurencji – w tym Gousto i Mindful Chef.
„To bardzo konkurencyjny biznes” – powiedziała Wickham. „Koszty ogólne, związane z pracą, energią elektryczną i paliwem, są wysokie. Jednak marże w ogrodnictwie i sprzedaży hurtowej są dość niskie. To podstępne.”
Była dyrektor supermarketu powiedziała, że dochodzenie ICO zaszkodzi HelloFresh: „Każda grzywna im zaszkodzi” – stwierdziła. „Wpłynie to na ich markę i wyniki finansowe.”
Wickham powiedziała jednak, że współczuje firmie. „Wszyscy wiedzą, że ich informacje są wszędzie – w takim świecie teraz żyjemy” – dodała.
Dział: Aktualności
Autor:
Jemma Dempsey | Tłumaczenie: Mateusz Misiak