2025-01-08 13:14:02 JPM redakcja1 K

Inflacja cen żywności w Wielkiej Brytanii wzrosła do 3,7% – najwyższy poziom od marca

Supermarkety świętują Boże Narodzenie, a wydatki gospodarstw domowych osiągają rekordową średnią 460 funtów (ponad 2 tys. zł).

Według firmy Kantar, Tesco, lider na rynku, przejął w grudniu 28% rynku. Zdjęcie: Phil Noble/Reuters

Inflacja cen żywności w zeszłym miesiącu podskoczyła do 3,7% - najwyższego poziomu od marca, co pomogło zwiększyć zyski supermarketów. Według analityków firmy Kantar porównując z zeszłym rokiem, sprzedaże w dużych sieciach supermarketów zwiększyły się o 2,1% w ciągu czterech tygodni do 29 grudnia. Wzrost ten zmniejszyła jednak podwyżka cen, które – w porównaniu do listopadowych 2,6% – podskoczyły o ponad jeden punkt procentowy. Inflacja od lipca stopniowo się zwiększała, ale zrobiła duży krok w zeszłym miesiącu, w szczególności biorąc pod uwagę ceny słodkości, produktów do pielęgnacji skóry oraz soków. 

Doprowadziło to do zwiększenia wydatków świątecznych gospodarstw domowych, co zaowocowało rekordową średnią 460 funtów (ponad 2 tys. zł). Firma Kantar przyjrzała się również handlowi w ciągu trzech miesięcy do końca grudnia. Lider na rynku, Tesco, zwiększył w tym okresie sprzedaż artykułów spożywczych o 5%, przejmując ponad 28% udziału rynkowego.

Numer dwa na rynku Wielkiej Brytanii, Sainsbury’s, zwiększyło sprzedaże o 3,5%, a dyskont Lidl oraz Marks & Spencer kolejno o 6,6% i 8,7%. Wszystkie te firmy skorzystały ze spadku sprzedaży sklepu Asda, która spadła o 5,8%. Był to jedyny taki przypadek wśród supermarketów. Rozczarowujące wyniki prywatnej sieci pokazują rozmiar wyzwania, przed którym stoi nowy prezes Allan Leighton. Będzie musiał odwrócić wyniki Asdy. Detalista zmaga się z problemami natury informatycznej oraz dużą konkurencją cenową, ogromne długi zaciągnięte w celu sfinansowania wykupu o wartości 6,8 miliarda funtów w 2020 roku nie pomagają.

Fraser McKevitt, szef działu handlu detalicznego i badań konsumenckich w Kantar, powiedział: „To były dobre święta Bożego Narodzenia dla supermarketów. Sprzedaż po raz pierwszy w historii przekroczyła 13 miliardów funtów w ciągu czterech tygodni grudnia, co pokazuje, że ludzie są wyraźnie w nastroju do świętowania i wydawania. Ludzie byli również skłonni wydać trochę więcej niż zwykle, ponieważ wzrost sprzedaży towarów firmowych przyspieszył o 4,2%, a sprzedaż artykułów premium własnej marki sieci sklepów wzrosła o 14,6%”. Sprzedaż wina musującego oraz szampana wzrosła o 4,4%, co dało 187 mln funtów w grudniu.

 Świętować można również poprzez umiar, ponieważ 11% populacji kupiło napój bezalkoholowy lub taki o niskiej zawartości alkoholu, w zeszłym roku było to poniżej 10%. McKevitt dodał, że w te święta Bożego Narodzenia więcej osób zdecydowało się zrobić przynajmniej część zakupów spożywczych w Internecie. Wydatki online w grudniu osiągnęły rekordowe 1,6 mld funtów. Dół formularzaAnalitycy z NeilsenIQ powiedzieli jednak, że udział zakupów online na rynku spadł z zeszłorocznego 12,5% do 11,9%, ponieważ klienci szukali okazji w sklepach stacjonarnych – wizyty w nich wzrosły o 8%, jest to wyraźny kontrast z zakupami niespożywczymi.

Dział: Gospodarka

Autor:
Sarah Butler | Tłumaczenie: Julia Kopycińska – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.theguardian.com/business/2025/jan/07/bumper-christmas-uk-supermarkets-food-price-inflation

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE