2025-01-23 09:22:42 JPM redakcja1 K

Klient uciekł z kanapkami wartymi ponad 50 000 koron

Rzeczy nie potoczyły się gładko, gdy kilka firm cateringowych z Tønsberg dostarczyło setki kanapek – nie otrzymawszy za nie zapłaty. Właściciel kawiarni i firmy cateringowej Herr & Fru czuje się zirytowany, oszukany i smutny.

Zdjęcie: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fleire-cateringfirma-i-tonsberg-opplever-a-ikkje-fa-betalt-for-hundrevis-av-smorbrod-1.17198962

„250 najlepszych kanapek wyszło za drzwi. Gdzie trafiły, to zagadka” – mówi Christian Wernersen, uśmiechając się, mimo rozczarowania sytuacją. „To nic przyjemnego być oszukanym w taki sposób” – dodaje.

Podejrzenie oszustwa

Kanapki o wartości blisko 40 000 koron miały zostać opłacone przed odbiorem. Jednak, gdy 17 grudnia pojawił się samochód dostawczy po odbiór jedzenia, doszło do nieporozumienia. W przedświątecznym zamieszaniu pracownik odpowiedzialny za wydanie kanapek został przekonany, by zamiast zapłaty na miejscu wystawić fakturę. Pojazd zniknął, a Wernersenowi pozostał jedynie rachunek z niedbale zapisaną adresem w Lillestrøm, numerem telefonu i numerem organizacyjnym firmy zajmującej się „pędzlami i sprzątaniem”. „Od razu zrozumiałem, że padłem ofiarą oszustwa” – mówi.

Więcej ofiar

Jeden z pracowników zauważył w samochodzie dostawczym także pudełka z jedzeniem od innej firmy cateringowej z Tønsberg, Tunsberg Mathus. Wernersen od razu do nich zadzwonił i dowiedział się, że oni również właśnie wydali kanapki warte 14 250 koron. Łącznie obie firmy dostarczyły jedzenie o wartości 52 740 koron. „To naprawdę gorzkie straty” – mówi Alexander Mostad-Zetlitz, dyrektor Tunsberg Mathus, potwierdzając, że mieli tego samego zamawiającego co Herr & Fru.

Firma, jeśli faktycznie to ona stoi za oszustwem, wysłała samochód dostawczy, który przejechał 123 kilometry do Tønsberg po odbiór kanapek. Pomimo wielokrotnych prób wystawienia faktur, które nie zostały opłacone, rachunek od Tunsberg Mathus trafił do windykacji. „To przykre być oszukanym w ten sposób” – stwierdza Mostad-Zetlitz. Wernersen zgłosił sprawę policji.

Umorzenie sprawy

Policja umorzyła sprawę, uznając ją za cywilny spór finansowy. „Sprawa została umorzona, ponieważ oceniamy, że nie jest to sprawa karna. To roszczenie finansowe, które powinno być dochodzone na drodze cywilnej” – wyjaśnia inspektor Guro Siljan z okręgu policyjnego Sør-Aust. Policja podkreśla, że oszustwo jest definiowane jako celowe wprowadzenie kogoś w błąd, by poniósł straty finansowe. 

Sør-Aust otrzymuje rocznie 43 000 zgłoszeń, z czego 40% zostaje rozwiązanych. „Nie możemy prowadzić dochodzeń w każdej sprawie. Priorytetowo traktujemy najpoważniejsze przypadki, zwłaszcza te, które dotykają szczególnie wrażliwych grup” – dodaje Siljan.

Bez odpowiedzi

Wernersen nie zamierza składać zażalenia na umorzenie sprawy. Przyjmuje stratę jako gorzką lekcję. Próbował również wielokrotnie dzwonić na podany numer telefonu. „Dzwoniłem setki razy. Raz udało mi się połączyć, ale osoba była w samochodzie i nie mogła rozmawiać” – relacjonuje. Skontaktował się także z innymi firmami działającymi pod tym samym adresem w Lillestrøm, ale żadna z nich nie znała wskazanej firmy.

„Sprawdziłem tę firmę w serwisie 180.no i widziałem, że wiele osób skarży się na nią”  – mówi. NRK również próbowała skontaktować się z podanym numerem oraz trzema innymi numerami powiązanymi z firmą w różnych rejestrach. Trzy z nich prowadzą do automatycznej odpowiedzi w języku angielskim, informującej, że numer jest niedostępny. Numer zapisany na rachunku prowadzi do sygnału dzwonienia, ale nikt nie odbiera.

Naiwność i nauka

„Wolałbym przeznaczyć te 40 000 koron na premie świąteczne dla moich pracowników. Mimo to przetrwamy. Mam nadzieję, że ta historia posłuży jako ostrzeżenie dla innych firm” – mówi Wernersen. „Byliśmy naiwni, ale nasza praca opiera się na zaufaniu do klientów. Nie sądzę, by przypadkiem zamówienie złożono w tak ruchliwym okresie przedświątecznym. Ktoś wykorzystał pośpiech i chaos” – dodaje. „Niestety, pieniądze przepadły. Następnym razem sprawdzę nowych klientów w Internecie. Możesz być tego pewien” – podsumowuje Wernersen.

Dział: Firma

Autor:
Robert Hansen, Ingvill Dybfest Dahl | Tłumaczenie: Ksawery Kępa - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fleire-cateringfirma-i-tonsberg-opplever-a-ikkje-fa-betalt-for-hundrevis-av-smorbrod-1.17198962

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE