Mark Zuckerberg genialnie zapędził nas w kozi róg
Mark Zuckerberg wydaje się na dobrej drodze do zdominowania wyścigu o przyjęcie AI dzięki technicznej przewadze: Meta ma w swoim posiadaniu ponad trzy miliardy użytkowników, którzy nie mają wyboru, jak tylko z niej korzystać.
Mark Zuckerberg idzie na całość z AI. | Business Insider
- Meta poinformowała, że ma 3,27 miliarda aktywnych użytkowników dziennie na wszystkich swoich platformach.
- Stawia to firmę w dobrej pozycji, by ci użytkownicy często wchodzili w interakcje z jej technologią AI.
- Meta już zintegrowała sztuczną inteligencję ze swoimi platformami, kontynuując wydawanie miliardów na badania i rozwój.
Miliarder spędził ponad 20 lat, przebudowując swój projekt z akademika Harvardu, w globalne imperium mediów społecznościowych. Teraz wydaje się, że uczyni z Meta wyraźnego lidera w wyścigu o wprowadzenie AI do życia konsumentów, po prostu zmuszając ich do korzystania z niej.
Gdy firma przedstawiała wyniki finansowe za drugi kwartał w środę, Zuckerberg chwalił się, że Meta AI — asystent AI wprowadzony wcześniej w tym roku — jest „na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu, jakim jest: zostanie najczęściej używanym asystentem AI do końca roku”.
Jest dobry powód, dla którego Zuckerberg tak pewnie brzmi w tej kwestii.
Meta poinformowała, że ma 3,27 miliarda aktywnych użytkowników dziennie na wszystkich swoich platformach — w tym na Facebooku, Instagramie, Facebook Messengerze, WhatsAppie i Threads — w drugim kwartale 2024 roku, posiadając bazę użytkowników, której nikt inny nie może dorównać.
To także baza użytkowników, która przez lata pozostawała blisko rodziny aplikacji Meta. Liczba dziennie aktywnych użytkowników firmy wzrastała o 7% rok do roku co czerwiec, podczas gdy użytkownicy Facebooka, WhatsAppa i Instagrama nadal spędzają ponad 16 godzin miesięcznie na korzystaniu z tych aplikacji.
W efekcie daje to Zuckerbergowi wielu zaangażowanych użytkowników, którym może przedstawić technologię opartą na AI. Jednakże, zamiast dawać użytkownikom wybór, Meta wdraża strategię, która nie daje użytkownikom możliwości rezygnacji z korzystania z jej AI.
Stawia to firmę w unikalnej pozycji do wprowadzania nowych funkcji AI, w taki sam sposób, w jaki wprowadziła Facebook Wall w 2004 roku i sprawiła, że użytkownicy go przyjęli. W przeciwieństwie do tego klientela konkurentów takich jak OpenAI czy Anthropic muszą dowiedzieć się o produkcie i samodzielnie go wyszukać.
To nie umknęło uwadze analityków. Po ogłoszeniu wyników finansowych Mike Proulx wiceprezes i dyrektor ds. badań w Forrester, powiedział: „To sprytny ruch ze strony firmy, aby efektywnie wprowadzić Meta AI do swoich użytkowników, zmuszając ich do korzystania z niej”.
„Podczas gdy Meta chwali się, że Meta AI jest na dobrej drodze, by stać się najczęściej używanym asystentem AI na świecie, użytkownicy Instagrama, Messengera i WhatsAppa nie mogą z niego nie korzystać, ponieważ dosłownie jest on paskiem wyszukiwania w tych aplikacjach” - dodał.
Meta ma obecnie 3,27 miliarda aktywnych użytkowników dziennie. picture alliance/Getty Images
Prawdopodobnie jest kilka powodów, dla których Zuckerberg przyjmuje takie podejście.
Po pierwsze, Meta wydaje miliardy dolarów na AI, więc pozostawienie przyjęcia jej w rękach użytkowników, którzy mogą nie być pewni czy ta technologia jest im potrzebna w życiu, mogłoby sprawić, że cała inwestycja pójdzie na marne.
Jak zauważyła Susan Li, dyrektorka finansowa Meta, podczas środowej telekonferencji na temat zarobków, przewiduje się, że całoroczne nakłady kapitałowe firmy do końca 2024 roku wyniosą między 37 a 40 miliardów dolarów, a w 2025 roku oczekuje się „znacznego wzrostu nakładów kapitałowych” na wsparcie badań i rozwoju produktów AI.
Zuckerberg wydaje się również zdeterminowany, by pokazać użytkownikom, że AI może z natury znacznie poprawić ich doświadczenia w korzystaniu z jego aplikacji.
CEO powiedział podczas rozmowy, że technologia poprawia jakość rekomendacji i napędza zaangażowanie na Facebooku i Instagramie. Stwierdził też, że AI wkrótce będzie wykorzystywana do zapewnienia lepiej ukierunkowanych usług reklamowych.
„W nadchodzących latach AI będzie w stanie generować kreacje dla reklamodawców, a także personalizować je w momencie, gdy ludzie je oglądają” - powiedział Zuckerberg.
Szef Meta krytykował wcześniej innych za przyjmowanie takiego podejścia. Niedawno skrytykował Apple za utrzymywanie użytkowników zamkniętych w swoim ekosystemie.
Apple wprowadzi Apple Intelligence dla swoich użytkowników później w tym roku poprzez aktualizację oprogramowania, która wprowadzi AI do życia użytkowników z kompatybilnymi urządzeniami. Jednak firma daje użytkownikom możliwość wyboru korzystania z usługi ChatGPT, wprowadzonej w ramach umowy ogłoszonej z OpenAI w czerwcu.
Użytkownicy Meta nie będą mieli tego luksusu, co oznacza, że AI stanie się znajomą cechą w ich życiu — czy im się to podoba, czy nie.
Dział: Aktualności
Autor:
Lloyd Lee, Hasan Chowdhury | Tłumaczenie: Emilia Rogowicz - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.businessinsider.com/mark-zuckerberg-meta-wins-ai-race-by-cornering-users-2024-8?IR=T