M&S uruchamia usługę naprawy odzieży
Marks & Spencer uruchamia nową usługę naprawy i przeróbki odzieży. Od sierpnia klienci będą mogli dokonać rezerwacji za pośrednictwem dedykowanego centrum online, a zamówione pozycje zostaną wysłane z powrotem w ciągu siedmiu do dziesięciu dni.
Źródło: Getty Images
Prace zostaną wykonane przez Sojo, start-up zajmujący się naprawami w stylu Deliveroo, wraz z wewnętrznym zespołem krawców, a ceny zaczynają się od 5 funtów. Ten krok ma na celu zachęcenie klientów do bardziej zrównoważonych nawyków.
Firma Sojo rozpoczęła swoją działalność podczas pandemii Covid-19 w 2021 r., a jej misją było sprawienie, aby naprawa, a nie tylko wymiana odzieży stała się bardziej popularna. Firma M&S stwierdziła, że jej partnerstwo z Sojo ma na celu zapewnienie klientom sposobów przedłużenia żywotności ich odzieży. „Dzięki uruchomieniu naszej usługi naprawy, ułatwiamy klientom nadanie swoim ubraniom drugiego życia, niezależnie od tego, czy korzystają z naszej nowej usługi naprawy, czy z wieloletniego programu recyklingu odzieży” – powiedział Richard Price, dyrektor zarządzający ds. odzieży i w domu w M&S.
Josephine Philips z Sojo chce, aby naprawa ubrań stała się bardziej popularna.
Josephine Philips, założycielka i dyrektor naczelna Sojo, stwierdziła, że partnerstwo stanowi „niezwykle duży krok” w kierunku realizacji misji polegającej na zwiększaniu dostępności napraw odzieży. Siobhan Gehin, ekspert ds. handlu detalicznego i starsza partnerka w firmie konsultingowej Roland Berger, powiedziała BBC, że współpracując z mniejszymi, niezależnymi firmami naprawczymi, duże marki mogą zapewnić klientom wygodne przeróbki bez konieczności samodzielnego tworzenia infrastruktury dla tych usług.
M&S nie jest jedyną firmą, która postrzega usługi naprawcze jako sposób na pozorne przyjęcie i zachęcanie do zrównoważonego rozwoju. W styczniu firma Sojo objęła stałą przestrzeń w Selfridges przy londyńskiej Oxford Street, aby zapewnić klientom dostęp do usługi naprawy odzieży. Dom towarowy w centrum Londynu zapewnia również kupującym dostęp do usług renowacji torebek i butów sportowych. Japoński sprzedawca odzieży Uniqlo, być może najbardziej znany ze swojej torby na ramię, oferuje naprawy odzieży i dodatkowe usługi, takie jak haftowanie artykułów Uniqlo w sześciu swoich brytyjskich sklepach.
Firma John Lewis uczyniła usługę wypożyczania odzieży i program recyklingu kluczową częścią swojej strategii zrównoważonego rozwoju skierowanej do konsumentów, obok przyjmowania i odsprzedaży ulubionych produktów, takich jak elektronika i meble. Sklepy przy High Street, Primark i H&M, udostępniają klientom internetowe przewodniki dotyczące naprawy i konserwacji odzieży, np. dotyczące przyszywania guzików i zamków błyskawicznych do przedmiotów lub ich całkowitego przerabiania. Od 2022 roku Primark organizuje również bezpłatne warsztaty naprawcze dla klientów w Wielkiej Brytanii i Europie.
W 2023 r. Francja uruchomiła program zachęcający konsumentów do naprawiania ubrań zamiast ich wyrzucania, umożliwiając im ubieganie się o zniżkę w wysokości od 6 EUR do 25 EUR od ceny indywidualnej naprawy. Firma M&S stwierdziła, że jej badania sugerują, że tylko 10% populacji Wielkiej Brytanii czuje się na tyle pewnie, aby samodzielnie naprawiać odzież. Jednak oprócz zaspokojenia większego zapotrzebowania konsumentów na bardziej zrównoważone praktyki pani Gehin zauważyła, że sprzedawcy detaliczni mogą również „myśleć o presjach regulacyjnych”, z którymi mogą się spotkać w przyszłości. Szczególnie branża modowa spotyka się z rosnącą kontrolą organów regulacyjnych w związku z jej wpływem na środowisko i zaangażowaniem w produkcję tańszej odzieży lub odzieży nie nadającej się do recyklingu.
Dział: Aktualności
Autor:
Liv McCahon | Tłumaczenie: Łukasz Topolski - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/