Na amerykańskim Amazonie będzie można kupić samochód
Amazon, który został uruchomiony z ambicją stworzenia „sklepu ze wszystkim”, dodaje kolejny produkt do swojej oferty zakupów online: samochody.
Zdjęcie: Obrazy Getty'ego
Zgodnie z zapowiedziami firmy-od przyszłego roku, klienci w Stanach Zjednoczonych będą mogli wyszukiwać i kupować pojazdy od dealerów na tej platformie. Szef Amazona powiedział, że ruch ten ma na celu „ułatwienie klientom nabywania pojazdów online". Na początek wybór będzie ograniczony do marki Hyundai. Sprzedaż samochodów online stanowi niewielki ułamek rynku samochodowego, ale duży wzrost tego typu transakcji podczas pandemii obalił założenie, że klienci nie będą chcieli dokonywać tego typu zakupów online. Według prognoz, w nadchodzących latach, sprzedaż online ma się zwiększyć w stosunku do sprzedaży tradycyjnej.
„Z pewnością istnieje grupa osób, która ma ogromne zaufanie do Amazona i innych sprzedawców internetowych i która może nie chcieć wchodzić w interakcje z innymi ludźmi podczas zakupu pojazdu” - powiedział Alan Haig, prezes Haig Partnership, firmy z siedzibą na Florydzie, która doradza w zakresie fuzji i przejęć dilerów samochodów.
„Zaangażowanie takiego giganta, jakim jest Amazon, jest tym, co sprawia, że to ogłoszenie staje się» transcendentne« - dodał.
" Nie trzeba nawet ściągać nowej aplikacji... ona już jest w telefonie” - powiedział.
Od momentu rozpoczęcia działalności w 1994 r. jako sprzedawca książek online, Amazon agresywnie wkroczył w inne obszary, takie jak cloud computing (chmura obliczeniowa), usługi finansowe i medyczne. Firma rozpoczęła swoją przygodę z zakupami samochodów online ponad dwie dekady temu, kiedy to zainwestowała w stronę internetową. Kilka lat temu wraz z Hyundaiem firma Amazon udostępniła „salon online”, który umożliwił ludziom wyszukiwanie samochodów. Do tej pory jednak finalizacja sprzedaży odbywała się poza platformą, u dealera.
Prezes Hyundai Motor Co, Jaehoon (Jay) Chang, powiedział, że współpraca z Amazon pomoże firmie "rozwinąć naszą sieć sprzedaży, przejść na elektryfikację i urzeczywistnić wizję inteligentnej mobilności". Począwszy od 2025 roku, w ramach umowy, nowe samochody będą wyposażone w wirtualną asystentkę Amazona, Alexę. Hyundai podpisał również wieloletnią umowę na usługi przetwarzania danych w chmurze Amazona.
Amazon nie podał szczegółów dotyczących liczby dealerów, którzy zgodzili się na współpracę, ani dalszych informacji na temat struktury tej współpracy. Według zapowiedzi, rozpoczęcie sprzedaży ma nastąpić w „drugiej połowie 2024 roku". W komunikacie czytamy, że: „klienci będą mogli wyszukiwać na Amazonie dostępne pojazdy w swojej okolicy, na podstawie szeregu kryteriów, w tym modeli, wykończenia, kolorów i wyposażenia, dokonać selekcji preferowanego samochodu, a następnie zrealizować transakcję online przy użyciu wybranych przez siebie opcji płatności i finansowania".
„To nowe doświadczenie pozwoli dealerom zwiększyć świadomość na temat ich asortymentu u swoich klientów i zaoferować im wygodę".
Pan Haig powiedział, że niektórzy dealerzy mogą obawiać się, że Amazon zażąda od nich dużych cięć i że korzystanie z platformy zwiększy dystans między ich firmą a klientem. Jednak mogą też na tym skorzystać; jeśli korzystanie z Amazon ułatwi sprzedaż, a tym samym zwiększy jej częstotliwość lub pozwoli sprzedawcom zaoszczędzić na reklamie. „Trzeba będzie ustalić równowagę, na której skorzystają wszystkie strony” - powiedział.
Akcje dealerów samochodowych obecnych w Internecie odnotowały spadek po opublikowaniu komunikatu, a Carvana (dealer samochodów online) zakończyła dzień spadkiem o ponad 5%.
Dział: Biznes
Autor:
BBC News | Tłumaczenie: Krzysztof Morys